מבזקיםפוליטי / מדיני

לראשונה מזה שנתיים וחצי: התכנסה הוועדה המשותפת לממשלות מצרים וישראל

יניב טסל, יו"ר משותף של וועדת הקוויז מטעם מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה הישראלי, סיים היום (חמישי) ביקור עבודה במצרים. וועדת הקוויז כוללת בצד הישראלי את שגרירת ישראל לקהיר, אמירה אורון, מנהל תחום בכיר במכס (רשות המסים) דוד חורי ומנכ"ל סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, דני קטריבס.

במהלך ביקורו, ייצג טסל וחברי הוועדה את העמדה הישראלית בנושא הסכם הקוויז במסגרת וועדת הקוויז הרבעונית – המשותפת לממשלת מצרים וממשלת ישראל – שהתקיימה באופן פיזי לראשונה מזה שנתיים וחצי.

חברי הוועדה – השגרירה אורון ונציגי התאחדות התעשיינים – דני קטריבס ומיה הרשקוביץ ונציג רשות המסים – דוד חורי – ביקרו היום במפעלי טקסטיל מצריים הפועלים במסגרת הסכם הקוויז.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חברי הוועדה גם לקחו חלק בכנס www.qizconference.com שאורגן ע"י חברת GTM – Global Trade Matters. בכנס, בו השתתפו כמה נציגי חברות ישראליות ועשרות אנשי עסקים מצריים המגלים עניין בעשיית עסקים עם ישראל, אמר מר טסל כי: "פגישות כאלה הן סימן להתחממות היחסים בין ישראל למצרים בהקשר של ההתפתחויות האזוריות האחרונות. בשנת 2020, איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו הסכימו לנרמל את היחסים עם ישראל. איחוד האמירויות וישראל גם סיימו את המשא ומתן בחודש שעבר להסכם סחר חופשי, שאמור להיחתם בשבוע הבא".

"השינוי בנוף הכלכלי האזורי, שהשתנה לחלוטין ממה שהייתה בתחילת 2020, וודאי ישפיע לחיוב לא רק על כלכלת ישראל אל גם על היחסים הכלכליים החיוניים ורבי הפוטנציאל בין מצרים לישראל". הוסיף.

לראשונה מזה שנתיים וחצי: התכנסה הוועדה המשותפת לממשלות מצרים וישראל
צילום: דוברות משרד הכלכלה והתעשייה

במינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה מציינים כי היצוא הישראלי למצרים שבר שיאים בשנת 2021 וכן כי שרת הכלכלה והתעשייה אף ביקרה במצרים לפני מספר חודשים, במטרה לחזק ולהעמיק את קשרי המסחר וההשקעות בין שתי המדינות השכנות. הסכם ה- QIZ (Qualified Industrial Zone), שנחתם בין ישראל ומצרים ב-2004, מעניק פטור ממכס בכניסה לשוק בארה"ב על מוצרים מצריים שיוצרו באזורי התעשייה מוגדרים בשיתוף חברות תעשייה ישראליות.

נתוני סחר: על פי נתוני מינהל סחר חוץ, היקף הסחר בין ישראל ומצרים עומד נכון לשנת 2021 על כ-200 מיליון דולר (לא כולל יצוא גז טבעי). כ-80% מהיצוא הישראלי למצרים נובע מיצוא טקסטיל במסגרת הסכם ה-QIZ, כשהיתרה מתחלקת בין כימיקלים (6%), גומי ופלסטיק (6%) ועוד. ישראל מייבאת ממצרים תוצרת חקלאית ומוצרי מזון (37%), כימיקלים (34%) מכונות ומיכון חשמלי (4%), גומי ופלסטיק (3%) ומינרלים ודלקים (3%).

לראשונה מזה שנתיים וחצי: התכנסה הוועדה המשותפת לממשלות מצרים וישראל
צילום: דוברות משרד הכלכלה והתעשייה

Back to top button