חדשות הארץמבזקים

אושרה הארכת הוראת השעה המאפשרת הכללת טביעות אצבע במאגר הביומטרי הלאומי

ועדה משותפת לוועדת החוקה, ועדת הפנים וועדת המדע והטכנולוגיה אישרה היום (ראשון) להאריך בשלושה עשר חודשים את הוראת השעה המאפשרת לנהל את המאגר הביומטרי הלאומי בהיותו כולל, לצד תמונות פנים של התושבים, גם טביעות אצבע. זאת, במקום 3 שנים כמבוקש בצו שרת הפנים. הצעת הצו טעונה גם את אישור הממשלה ומליאת הכנסת. בדברי ההסבר להצעה צוין כי נדרשת הארכה לצורך השלמת הליכי רכישה, יישום והטמעה של מערכת טכנולוגית חדשה המבצעת זיהוי על בסיס תמונות פנים בלבד.

יוזכר כי בשנת 2009 נקבע בחוק הביומטרי כי מסמכי זיהוי (תעודות זהות ודרכונים) יישאו שבב אלקטרוני ובו תמונת פנים של אדם וטביעות אצבעותיו. עוד נקבע כי אמצעי ונתוני זיהוי ביומטריים יכנסו למאגר מוצפן. את נתוני המאגר ניתן יהיה להשוות לנתוני מסמכי הזיהוי לשם אימות ומניעת התחזות. בשנים הראשונות לכניסת החוק לתוקף בוצע פיילוט וולונטרי במסגרתו הוכנסו טביעות אצבע ותמונות פנים למאגר.

בשנת 2017, על רקע חשש מדליפת הפרטים, תוקן החוק ונקבע כי המאגר יכיל תמונות פנים בלבד. במקביל, התקבלה הוראת שעה לחמש שנים, העתידה לפקוע ביום 31.5.22 וניתנת לחידוש בצו שרת הפנים כאמור, ולפיה ימשיך המאגר לכלול גם טביעות אצבע. יצוין כי תוקף מסמכי הזיהוי לתושב שרק תמונת הפנים שלו הוכללה במאגר עומד על חמש שנים בלבד, בהשוואה ל-10 עבור מי שגם טביעות אצבעותיו הוכנסו למאגר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היועצת המשפטית של הוועדה המשותפת, עו"ד נירה לאמעי רכלבסקי, סקרה את המצב המשפטי. עוד חידדה כי בזמנו עלתה טענה לפיה זיהוי על בסיס תמונות פנים בלבד לא מספיק מדויק שכן הטכנולוגיות לא מספיק מתקדמות ובטווח זמן של 10 שנים תווי הפנים משתנים באופן המקשה על הזיהוי.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב, ביקש מנציגי הממשלה הסברים מדוע הממשלה לא עמדה ביעדים שקבעה לעצמה. ביחס למשך הוראת השעה, הציע לחברי הוועדה המשותפת להאריך את הוראת השעה לפרק זמן של 13 חודשים – גם כדי לטייב את הפיקוח של הוועדה וגם כדי להאיץ את המהלך, בייחוד לאור זאת שכעת אין עוד צורך בהגדלת מאגר טביעות האצבע. "מציע להאריך עד לסוף חודש יוני 2023. אם המדינה לא תהיה מוכנה במועד הזה – לא נאריך יותר את הוראת השעה. למדינה יש אינטרס לא להחזיק בנתונים ביומטריים שלא לצורך. אין סיבה להגדיל מאגר טביעות אצבע שגם כך מתוכנן להימחק", הבהיר. עוד ציין קריב כי לאחר בקשת הוועדה, פורסם היום תזכיר צו של שרת הפנים המאפשר הנפקת תעודות זיהוי ביומטריות עם תוקף ל-10 שנים ללא תלות במתן הסכמה לשמירת טביעות אצבע במאגר הביומטרי.

ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, עמיר אריהן, אמר כי הרקע לבקשה להארכה הינו ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום, שמתקדמות מעת לעת. לדבריו, רק בשנת 2019 הוצגה לראשונה טכנולוגיה שמאפשרת זיהוי על בסיס פנים בלבד, כאשר הטכנולוגיה עדיין לא הייתה ישימה ומבצעית. עוד אמר כי יש להוציא אל הפועל מכרז מדינה מורכב לבחירת מפעילת הטכנולוגיה, דבר שאף הוא ייקח זמן, כל שכן כאשר שתי החברות אשר מציגות טכנולוגיה מתקדמת זו הן מחו"ל.

ביחס לכך, העיר ח"כ בני בגין כי יש לתת את הדעת על רמת האמינות. לדבריו, 2 חברות בלבד שיכולות להתמודד במכרז זו סוגיה בעייתית, שכן אין מבחר של חברות ממנו אפשר יהיה לבחור את ההצעה הטובה והמהימנה ביותר.

ח"כ אוסמה סעדי: "אנו התנגדנו לחוק הזה ולמאגר הביומטרי. צריך למחוק את כל המאגר ולבטל את השימושים הלא חוקיים בו. אני מברך על כך שהארכת הוראת השעה תהיה ל-13 חודשים בלבד במקום ל-3 שנים".

הממונה על יישום החוק הביומטרי במערך הסייבר הלאומי, עו"ד רועי פרידמן: "קיימת מחלוקת ביחס לשאלה מהו מענה נאות למאגר עבור מדינת ישראל. כלומר, מהי היכולת שלנו להתמודד עם ניסיונות של גניבת זהות. יש בעולם המערבי מדינות המסתמכות על מאגרי תמונות פנים בלבד, בלי טביעות אצבע, כאשר מה שאותן מדינות מגדירות כ'מענה נאות' הוא נמוך יותר מהסף שלנו. אין ברירה אלא להאריך את הוראת השעה שכן ביצועיו של המנוע הנוכחי לאחר 5 שנים יורדים משמעותית".

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ קריב: "סד הזמנים הוא מורכב, הצו צריך להיות מאושר גם בממשלה ובמליאת הכנסת. ככל שתצומצם האפשרות לבחירת נתיב ביומטרי שאין בו צורך – כך ייטב".

הוועדה אישרה כאמור ברוב קולות את הצעת הצו, המאריך את תוקף הוראת השעה עד ליום 30.6.2023.

צילום: pixabay

Back to top button