חג שבועות המתקרב ובא הוא חגיגה של חקלאות ישראלית, ובמיוחד מאופיין בימינו על ידי צריכת מוצרים על טהרת החלב והגבינות. למרות החיבה היתרה שמפגינים הישראלים למוצרים, המאפים והעוגות המאפיינים את החג, מנתונים שמפרסם משרד החקלאות ופיתוח הכפר לקראת חג השבועות עולה כי צריכת חלב השתייה ומשקאותיו בישראל לנפש ירדה בכ-19% בין שנים 2020-2005, לעומת עלייה של כ-300% בצריכת משקאות תחליפי חלב על בסיס סויה, אורז, שיבולת שועל ועוד.
לפי נתוני החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד, בשנת 2020 נצרכו בישראל 24.5 מיליון ליטר של משקאות תחליפי חלב, המהווים כ-8% מהצריכה הכוללת של חלב שתייה, משקאות חלב ותחליפיו. מדובר בעלייה של כ-40% במכר הקמעוני של משקאות תחליפי החלב בישראל בתוך שנה אחת בלבד (בין 2019 ל-2020). ,עם זאת, במשרד החקלאות מדגישים כי חלק מהעלייה במכר מיוחסת לעלייה הכללית בצריכה הביתית של מזון בתקופת משבר הקורונה. במקביל לעלייה הניכרת בצריכה, מנתוני משרד החקלאות עולה כי גם מחיר משקאות תחליפי החלב נמצא במגמת ירידה, כאשר בעשור האחרון מחירי המשקאות על בסיס אורז צנחו בכ-28%, משקאות המבוססים על שיבולת שועל ירדו בכ-27% ומשקאות תחליפי חלב על בסיס שקדים הוזלו בכ-17%. זאת, בעקבות תחרות גוברת בתחום זה וריבוי השחקנים.
עוד עולה מנתוני המשרד כי בשנת 2020 "תנובה אלטרנטיב" היה המותג הנצרך ביותר בישראל בשוק משקאות תחליפי החלב, כאשר החברה החזיקה ב-64% מנתח השוק. חברת "אלפרו" החזיקה ב-16% מהשוק, "ויטאריז" ב-9% ו"משק צוריאל" בכ-4%. מוצרי "תנובה אלטרנטיב" דומיננטיים במיוחד בקטגוריית משקאות הסויה, כאשר הם מהווים כ-80% מסך המכר הכמותי של משקאות תחליפי חלב על בסיס סויה ברשתות השיווק. לעומת זאת, משקאות האורז של חברת ויטאריז שולטים בתחום משקאות האורז, עם כ-63% מהמכר הכמותי ברשתות השיווק.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
האם בתל אביב באמת שותים יותר משקאות תחליפי חלב?
מנתוני המכר ברשתות השיווק לשנת 2020 עולה כי בדומה לתפיסה הרווחת בציבור, אזור המרכז מוביל בצריכת תחליפי החלב; כאשר אזור תל אביב וסביבתה עומד בראש עם צריכה של כ-5.44 ליטרים לנפש (פי 2 מהממוצע הארצי), לעומת 1.9 בלבד באזור הדרום (כ – 30% פחות מהממוצע הארצי), ורק 1.2 ליטר לנפש באזור הצפון ללא חיפה ( כ – 55% פחות מהממוצע הארצי). זאת ועוד, ניכר כי בקרב המגזר החרדי, המהווה כ-13% מאוכלוסיית ישראל (נכון לשנת 2020) וגדל בקצב כפול מהגידול בציבור הכללי, צריכת תחליפי החלב הינה מצומצמת משמעותית מאשר בקרב הציבור הכללי, כאשר משקאות תחליפי חלב היוו כ-3% בלבד מהמכר הכמותי של חלב שתייה, משקאות חלב ותחליפיו בשנת 2020 (לעומת כ-8% בציבור הכללי).
ומה הנתונים בעולם מספרים?
בשנת 2020 תחליפי חלב נמכרו בכל רחבי העולם בסך כולל של כ-16.9 מיליארד דולרים, עליה של 4% משנת 2019. למרות ירידה של 2% בצריכת תחליפי חלב באסיה, מדובר עדיין באזור המוביל בהיקף המכירות של תחליפי חלב, עם כ-9.4 מיליארד דולר בשנת 2020; בצפון אמריקה כמו במערב אירופה, צריכת תחליפי חלב דווקא זינקה בשנה האחרונה בכ-17% ו-11% בהתאמה, עם היקף מכירות של כ-3.2 מיליארד דולר ו-2.6 מיליארד דולר בשנת 2020. בממלכה המאוחדת נרשם שיעור הגידול הגבוה ביותר בצריכת תחליפי חלב מבין מדינות אירופה, בעוד שבגרמניה הצריכה במונחי מכר כספי היא הגבוהה ביותר (396 מיליון אירו).