בריאותמבזקים

ישראל לא מיישמת את האמנה עליה חתמה: "לא פחות מהפקרות של בריאות הציבור"

ועדת המשנה לעניין השפעת הסביבה והאקלים על בריאות הציבור, קיימה היום (שני) דיון בנושא "חשיפה לכימיקלים משבשי אנדוקרינים" – מדובר על כימיקלים רבים שנמצאים במקורות המים ובעיקר ה PFAS אשר לפי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (‏CDC‏), החשיפה להם יכולה להביל לשורה של השפעות ‏בריאותיות. בדיון היום הוברר כי נכון להיום, למשרד להגנת הסביבה אין מידע קונקרטי על מפעלים או חברות המשתמשות ב-PFAS והתוכנית הלאומית לבריאות וסביבה, המתייחסת לניטור ולטיפול בכימיקלים, הוגשה למנכ"לי משרדי הגנת הסביבה והבריאות בשנת 2018, אך מעולם לא פורסמה, ולא הובאה לכדי אישור או יישום.

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלון טל: "ישראל חתמה עוד בשנת 2001 על אמנת שטוקהולם בנוגע לטיפול בכימיקלים מסוכנים לבריאות, אולם עד היום לא אשררה את האמנה למרות התחייבות ל- OECD. בסקר של משרד הבריאות, ב-16 מתוך 100 הבארות שנדגמו, נתגלו כימקלים מסוכנים מסוג "מזהמי נצח" להם לוקח שנים ארוכות להתפרק ולהתנדף. אנו מזהמים את מי התהום של ישראל בכימקלים מסוכנים, ופוגעים בבריאות התושבים, בשעה שיש חלופות בטוחות ופשוטות. מדובר בלא פחות מהפקרות של בריאות הציבור".

ד"ר תמר ברמן, טוקסולוגית ראשית, משרד הבריאות, הציגה לוועדה את הנתונים אודות הכימיקלים המסוכנים האסורים לשימוש בלמעלה מ-125 מדינות בעולם, ואשר בישראל זיהמו ועדיין מזהמים את מי התהום של ישראל ומממשיכים לגוף האדם. לדבריה, לכימיקלים אלו לוקח כ-41 שנים להתנדף מהמערכות האקולוגיות, וכ-15 שנים להתנקות מגוף האדם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ד"ר מיה נגב, איגוד רופאי בריאות הציבור, אמרה בדיון כי "משבר הכמיקלים אמנם אינו בתודעה הציבורית כמו משבר האקלים, אך יש לו השלכות נוראיות על בריאות הציבור מבחינת פוריות, המערכת חיסונית, סיכון מוגבר לסרטן, ותחומים נוספים".

רעות רבי, ראש אגף אסבסט, המשרד להגנת הסביבה אמרה בדיון כי הם בתהליך חקיקה מאז 2019 של "חוק רישום כימיקלים". יו"ר הועדה ח"כ אלון טל דרש מהמשרד להציג לוחות זמנים להגשת הצעת החוק, ולהגיש בצורה מיידית תקנות ביניים שיצמצמו את השימוש במלאי הקיים רק למצבי חירום, וינתנו הנחיות לטיפול בחומרים מסוכנים בכדי לצמצמם את הנזק בצורה מיידית.

Image by marcinjozwiak from Pixabay

Back to top button