מבזקיםפוליטי / מדיני

הצעת החוק לפיה שוטרים יוכלו לחפש בבית ללא צו תעלה מחר להצבעה

ועדת החוקה סיימה היום (שני) את הקראת סעיפי "חוק החיפוש" וצפויה להצביע מחר על הצעת החוק לקריאות שנייה ושלישית. הצעת החוק הממשלתית נועדה להרחיב בהוראת שעה לשנה וחצי, את העילות שבגינן יהיה רשאי שוטר לערוך חיפוש בלא צו שיפוטי, אשר קבועות בסעיף 25 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש). מדובר בסמכות שנתונה לשוטר לשם סיכול פשעים והבאת עבריינים לדין במצבים שבהם הוא נדרש לפעולה מידית, ושאינם מאפשרים לפנות לקבלת צו שיפוטי מראש.

העילות כיום כוללות סמכות חיפוש בלא צו בשעה שמתבצעת עבירה, או בתכוף לאחריה; כשאדם המצוי בבית או במקום פונה לעזרת המשטרה; או בעת מרדף אחר מי שנמלט ממעצר או ממשמורת חוקית. העילות מכוונות למניעת הפשע, להגנה על הנפגע וכן לתפיסת העבריין והבאתו לדין או למיצוי עונשו.
עיקר השינוי הוא בהוספת עילת חיפוש בלא צו לצורך תפיסת ראיות בעבירות פשע חמור, כאשר החיפוש נדרש באופן מידי לשם מניעת העלמת הראיה או פגיעה בה.

ההסדר המוצע מהווה נדבך אחד מתוך הצעת חוק החיפוש הרחב, אשר עברה בקריאה ראשונה בכנסת העשרים, הכוללת סעיף מטרות ושורה של איזונים ובלמים, שנועדו לאזן את הפגיעה בזכויות הנובעת מהפעלת סמכות החיפוש. ההצעה נדונה בוועדת החוקה, אך הדיון בה לקראת קריאות שנייה ושלישית לא הושלם בטרם התפזרה הכנסת. יצוין, כי לדברי הממשלה העבודה בממשלה על הצעת החוק הרחבה נמשכת במטרה לשוב ולקדם את חקיקת החוק.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב: "אישור הוראת השעה צריך לבוא לצד התחייבות של הממשלה לעבודת מטה על אפשרות של שופט תורן להיוועדות חזותית".

סגן השר לביטחון פנים, יואב סגלוביץ': "הזכות לחיים לא מקבלת מספיק משקל אל מול המצב הבלתי נסבל בו נמצאת החברה הערבית שזכותה לחיים נפגעת בצורה קיצונית"; "באיזון בין זכויות צריך להניע את המטוטלת".

ח"כ גבי לסקי: "אתם פותחים עכשיו את הדלת לכך שהמשטרה תיכנס ללא צו לכל בית".

צילום: דוברות המשטרה

Back to top button