בריאותמבזקים

גברים במגזר הערבי מעשנים יותר: 24.4% לעומת 19.1% במגזר היהודי

לציון היום הבינלאומי ללא עישון, השתתפו רופאי המרכז הרפואי פדה-פוריה בתוכנית אירוח מיוחדת על נזקי העישון. היוזמה של ד"ר נוהא בדר, ממלאת מקום ראש העיר מג'אר, נועדה להעלות את המודעות של תושבי העיר לנזקים החמורים לבריאותו של המעשן ובני משפחתו.

מדו"ח מקיף של משרד הבריאות שבוצע במהלך 2018-2020 עולים נתונים קשים לגבי ממדי העישון בישראל, בדגש על גברים במגזר בערבי. שיעור העישון בכלל האוכלוסייה 20.1%. בקרב גברים השיעור גבוה יותר 25.6% ואילו בקרב גברים במגזר הערבי גבוה יותר בהשוואה לגברים מהמגזר היהודי 24.4% לעומת 19.1%. הפער בשיעור העישון בין גברים (38.2%) לנשים גבוה יותר בקרב באוכלוסייה הערבית, פי 3.8 בהשוואה לנשים ערביות.

צילום: pixabay

נתון נוסף, שיעור הגברים המעשנים שדיווחו על צריכת למעלה מ- 20 סיגריות ביום בקרב האוכלוסייה הערבית היה גבוה פי 2.2 בגברים הערבים בהשוואה ליהודים. הדו"ח אף התייחס לתקופת הקורונה ומתברר ש26.8% מהמרואיינים דווחו שמאז תחילת מגפת הקורונה הם עשנו יותר, עלייה של 13 סיגריות ליום בממוצע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאור בעיית העישון החמורה במגזר הערבי, יזמה ד"ר נוהא בדר, ממלאת מקום ראש העיר מג'אר שיתוף פעולה מיוחד עם המרכז הרפואי פדה-פוריה. במסגרת הפעילויות לציון היום הבינלאומי למניעת עישון ב31.5.22 , התראיינו לתוכנית מיוחדת בטלוויזיה המקומית בעיר, שלושה רופאים מובילים מהמרכז הרפואי. התוכנית נועדה להדגיש את המגוון הרחב של המחלות הממאירות והנזקים שגורם העישון למעשן עצמו ולבני משפחתו.

צילום: pixabay

ד"ר בדר ציינה, "חשוב לנו להעלות את המודעות בקרב הקהילה . בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות והמרכז הרפואי, יזמנו תוכנית ארוח באולפן תחנת השידור המקומית מונטה קרלו, כדי להדגיש את השפעת העישון על בריאות המעשנים והסובבים אותם והנזקים הנגרמים מהעישון ".

ד"ר טארק טאהא, אונקולוג במכון האונקולוגי הוסיף, " העישון הוא גורם סיכון להתפתחות מחלות ממאירות, הן במישרין והן בעקיפין" ד"ר טאהא ציין כי במגזר הערבי מספר המעשנים ממשיך להיות גבוה והתוצאה היא תחלואה גבוהה וגם תמותה גבוהה. מדי שנה מתים בישראל כ-8,000 נשים וגברים כתוצאה מעישון!

ד"ר נזאל סלאח, רופא בכיר במכון שיקום ריאות, הדגיש את הנזקים שגורם העישון לריאות, כמו מחלות ממאירות בריאות, דלקת כרונית בדרכי הנשימה (copd ואימפיזמה). וציין שישנם נזקים שנגרמים כתוצאה מעישון פאסיבי ולהם השפעה מסוכנת על נשים בהריון ועל העובר.

ואילו ד"ר ניזאר אנדריא, מנהל שירות אלקטרופיזיולוגיה פולשנית במערך הלב, ע"ש מש' קיטנר ומש' דוידאי, דיבר על הקשר בין עישון להתקפי לב. ד"ר אנדריא הדגיש שסיגריות אלקטרוניות ועישון נרגילה, מזיקים מאד לבריאות ומסוכנים ללב.

צילום: דוברות המרכז הרפואי פדה פוריה
צילום: דוברות המרכז הרפואי פדה פוריה
צילום: דוברות המרכז הרפואי פדה פוריה

Back to top button