השרה מיכאלי: רשויות מקומיות יוכלו להפעיל קווי מוניות שירות בתחבורה הציבורית
רשויות מקומיות בישראל יוכלו בקרוב להפעיל לראשונה קווי מוניות שירות עירוניים או אזוריים, המותאמים לצרכי התושבים, כך הודיעה היום (שלישי) שרת התחבורה מרב מיכאלי.
מוניות השירות משמשות כיום כשירות משלים לתחבורה הציבורית, ומאפשרות חלופה נוחה וזמינה לאוטובוס או לרכבת. כעת, משרד התחבורה מאפשר לראשונה לרשויות המקומיות בישראל לקבוע את מסלולי הקווים ותדירותם, בהתאם לצרכי התושבים.
במשרד התחבורה מציינים כי מתן אפשרות לרשויות המקומיות להפעיל קווי מוניות שירות מהווה סנונית ראשונה של ביזור סמכויות לרשויות המקומיות בתחבורה הציבורית ונועדה לאפשר להן מעורבות גבוהה יותר בקביעת הסדרי נסיעה בתחומן.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה פרסמה היום קול קורא לרשויות המקומיות, להפעיל קווי מוניות שירות בתחומן, וכן קווים אזוריים, בשיתוף עם רשויות שכנות. הרשות תהיה אחראית לקביעת מסלולי הקווים, לוחות הזמנים שלהם, מועדי ההפעלה, סוג השירות, סדיר או גמיש ושאר מרכיבי השירות, מתוך הכרת צרכי התושבות והתושבים.
התאגידים שיזכו במכרזים, יקבלו ממשרד התחבורה רישיונות להפעלת קווי מוניות שירות, בהתאם לתנאי המכרז. הנוסעות והנוסעים ישלמו עבור הנסיעה באמצעות אמצעי התשלום המקובלים בתחבורה הציבורית, לרבות כרטיס הרב קו ויישומוני התשלום ולהנות מהסדרי הנסיעה הקיימים בתחבורה הציבורית, לרבות חופשי-יומי וחופשי-חודשי, וייהנו מההנחות המגיעות לאוכלוסיות ייעודיות כמו אזרחים ותיקים, נוער, נכים וזכאי ביטוח לאומי.
הרשות המקומית תהיה אחראית לפיקוח ובקרה על פעילות הזכיינים, ותקבע את מנגנוני ההתחשבנות בינה לבין מפעילי השירות, בהתאם לשיקול דעתה, וללא מעורבות של משרד התחבורה. הרשות המקומית תהיה רשאית לסבסד מתקציבה את הפעלת השירות, אם תמצא הצדקה לכך.
יודגש כי "קול קורא" זה יישמר את מודל ההפעלה הנהוג מזה שנים בתחום מוניות השירות, תוך העברת כלל היבטי המכרוז והפעלת הקווים לרשויות המקומיות, ובכלל זה תכנון קווים, לרבות קווים חדשים, פרסום מכרזים והתקשרויות עם זוכים, קביעת רמת השירות, פיקוח ובקרה וטיפול בפניות ציבור. נושא הסבסוד יישאר באחריות משרד התחבורה.
הפנייה לרשויות מאפשרת התארגנות משותפת של מספר רשויות, להפעלת קווי שירות אזוריים ובין-עירוניים, במטרה לאפשר כיסוי נרחב יותר, ולצמצם את עלויות הקמת המערכות הטכנולוגיות והתמיכה בהפעלת השירות החדש.
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה: "משרד התחבורה בראשותי מביא עוד בשורה חשובה לרשויות המקומיות. לראשונה יוכלו הרשויות והאשכולות האזוריים לתכנן, להפעיל ולפקח על פעילות מוניות השירות בתחומן. במהלך הזה אנחנו מביאות עוד פתרונות יצירתיים וחדשניים ועוד אופציות תחבורה לציבור שלא היו קיימות עד היום. אני קוראת לרשויות להגיש יחד את הבקשות כדי להבטיח לתושבות והתושבים רשת שירות משותפת, מגוונת ויעילה. העתיד התחבורתי שלנו הולך לעבר פתרונות יצירתיים וחדשניים, והמהלך הזה יאפשר למקסם את השירות ואת ההזדמנות ולחזק את התחבורה הציבורית במקומות בהם היא הוזנחה במשך שנים".
מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק, הוסיפה: "מוניות השירות הן כלי משלים לתחבורה הציבורית, ומטרת הקול הקורא להגביר את השימוש בהן ולהתגבר על חסמים בענף. הרשויות המקומיות מכירות מקרוב את צרכי התושבים, ויוכלו – יד ביד עם אנשי המקצוע במשרד התחבורה – לבנות מערך קווי מוניות שירות מותאם למוקדי מגורים, תעסוקה, מסחר ופנאי. המשרד מאמין ששיתוף פעולה בין הרשויות המקומיות במרחב חיוני למען תחבורה בת קיימה, ופועל בערוצים נוספים כדי לקדמו".
במסגרת רפורמה שנערכה בענף המוניות לפני כשנתיים, פורסמו מכרזים להפעלת קווי שירות ברחבי הארץ, תוך הטמעת נורמות מחייבות ואחידות לכלל מערך התחבורה הציבורית כמו שימוש בכרטיס רב קו, מחויבות ללוחות זמנים קבועים ושיפורים טכנולוגיים ובהם מידע נגיש לציבור.
נכון להיום, בעיקר על רקע משבר הקורונה רק חמישה אשכולות קווי מוניות נותרו פעילים ורובם במתכונת חלקית. עם זאת, משרד התחבורה סבור כי למוניות השירות יתרונות ברמה המקומית וניתן לספק באמצעותן פתרונות לביקוש לנסיעות שאינו מקבל כיום מענה מספק באמצעי התחבורה הציבורית המסורתיים אוטובוסים ורכבות.