אושר סופית: פרסום מוצרי טבק ועישון יאסר גם בעיתונות המודפסת
מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון של חברי הכנסת עופר כסיף, מוסי רז וקבוצת חברי כנסת. 7 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים.
מוצע לבטל את החרגת העיתונות המודפסת מהכלל האוסר על פרסום מוצרי טבק ועישון, כך שהעיתונים המודפסים לא יהיו רשאים לפרסם מוצרי טבק ועישון, בצורה מדורגת. מוצע לקבוע כי בשלב הראשון, שיארך כשלוש שנים, תורחב החובה לפרסם מודעה בדבר נזקי העישון לצד הפרסומת כך ששטח המודעה בדבר נזקי העישון יהיה כפול משטח הפרסומת ויוטלו מגבלות נוספות על תוכן המודעה. בשלב השני, שיארך כארבע שנים, שטח הפרסום בעיתונות המודפסת שמוקדש למוצרי טבק ועישון ירד ב-25% בכל שנה ביחס לשנה הקודמת. בשלב השלישי ייאסר הפרסום בעיתונות המודפסת לחלוטין.
בדברי ההסבר נכתב: "בחודש דצמבר 2018 התקבל חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק שכוונתו הייתה למנוע פרסום מוצרי טבק בכל אמצעי התקשורת ברוח האמנה עליה חתומה ישראל. אלא שהחוק כולל החרגה של העיתונות המודפסת ומאפשר המשך פרסום מוצרי טבק ועישון בעיתונות. יצוין כי מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמחריגה את העיתונות המודפסת מאיסור פרסום של מוצרי טבק ועישון. ההחרגה מנוגדת לאינטרס הבריאות של אזרחי ישראל ולמתחייב מאמנת המסגרת לפיקוח על הטבק, שאותה ישראל אשררה.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
במחקר שפרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת, התברר כי בני הנוער בגילאים 15-18 חשופים לעיתונות המודפסת ולכן עלולים להיות מושפעים מהפרסומות בה. ממחקרים בעולם עולה כי במדינות שבהן נאסר לפרסם מוצרי טבק בכל אמצעי התקשורת, לרבות העיתונות המודפסת, חלה ירידה משמעותית במספר המעשנים."