מבזקיםפוליטי / מדיני

הודעות חירום בטלוויזיה יונגשו לבעלי מוגבלויות: "מדובר בכל אזרח חמישי במדינה"

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק שידורי טלוויזיה של חברת הכנסת שירלי פינטו קדוש. 6 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תוחזר לדיון בוועדת העבודה והרווחה.

מוצע לקבוע כי לעניין הודעת חירום שמשדר תאגיד השידור הישראלי, הכתוביות שבהן תלווה ההודעה יהיו כתוביות גלויות והתרגום לשפת סימנים יהיה על ידי מתורגמן מקצועי לשפת סימנים ישראלית. דמותו של מתורגמן תוצג באופן שיקל על הצופים לראותה, והכתוביות והמתורגמן יוצגו עם הדובר. עוד מוצע לקבוע כי הודעת חירום תיחשב גם הצהרה לתקשורת שנמסרת בידי גורם מטעם רשות ציבורית, ובכלל זה הודעה לתקשורת או מסיבת עיתונאים, ובלבד שהודעה עליהן נמסרה פחות מ־ 48 שעות לפני מועד שידור.

בדברי ההסבר נכתב: "מסיבות עיתונאים והצהרות רשמיות לתקשורת מצד נושאי משרה כאמור מתקיימות כדבר שבשגרה, והן תדירות יותר במצבי חירום ובתקופות מיוחדות כגון בתקופת מגפת הקורונה. היות ומטרתן של מסיבות עיתונאים והצהרות היא להביא בפני כלל הציבור מידע חשוב ודחוף בזמן אמת, קיימת חובה ואינטרס מובהק שהמידע יזכה לחשיפה מקסימלית לציבור הרחב ובכלל זה לאנשים עם מוגבלות וקשישים. זכותם של כל אזרחי המדינה לקבל את המידע הנמסר בצורה התואמת את מוגבלותם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נכתב כי "הציבור מורכב, בין היתר, מאנשים עם מוגבלות שצריכים לקבל את המידע בדרכים שונות המתאימות להם: כבדי שמיעה הנעזרים בכתוביות, חירשים נדרשים לתרגום לשפת סימנים, עיוורים נדרשים לתיאור קולי, לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית מתאימה שפה פשוטה וכן הלאה. בישראל ישנם כמיליון וחצי אנשים עם מוגבלות וכמיליון קשישים שמתמודדים עם מוגבלויות פיזיות, בראייה, בשמיעה, בשפה, בתקשורת, או מוגבלויות קוגניטיביות ואי יכולת לקרוא. מדובר בכל אזרח חמישי במדינה, כלומר, בציבור גדול שזכאי להתאמות נגישות של המידע הנמסר בהודעות אלו".

צילום: freepik

Back to top button