חדשות חוץמבזקים

דו"ח מודיעין אמריקני: פוטין עבר טיפול לסרטן מתקדם, וניצל מניסיון התנקשות

קהילת המודיעין האמריקנית הפיקה בסוף חודש מאי דו"ח הערכה מקיף אודות נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הדו"ח האמריקני המסווג חושף כי פוטין עבר בחודש אפריל האחרון טיפול לסרטן מתקדם.

את המידע סיפקו למגזין האמריקני "ניוזוויק" שלושה בכירים במודיעין האמריקני שנחשפו לדו"ח. כמו כן, ההערכות גם מאשרות כי היה ניסיון התנקשות בחייו של פוטין בחודש מרץ, כך אומרים הגורמים הרשמיים.

הפקידים הבכירים, המייצגים שלוש סוכנויות מודיעין נפרדות, מודאגים מכך שפוטין הולך ונהיה יותר ויותר פרנואידי לגבי אחיזתו בשלטון, מצב שגורם למהלכיו הבלתי צפויים באוקראינה. "האחיזה של פוטין חזקה אבל כבר לא מוחלטת" אמר אחד מקציני המודיעין הבכירים והדגיש כי "המתיחות בתוך הקרמלין מעולם לא הייתה אינטנסיבית כל כך בתקופת שלטונו, כולם חשים שהסוף קרוב".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. צילום: הקרמלין

הגורמים ציינו כי הבידוד של הנשיא הרוסי מקשים על המודיעים האמריקאי להעריך במדויק את מצבו של פוטין. "היו לו פגישות מועטות עם מנהיגים זרים והבידוד של פוטין הגבירו את רמות הספקולציות". אמר אחד מגורמי המודיעין.

"עלינו להיות מודעים להשפעה של משאלת לב, שלא נחזור על הטעות כפי שלמדנו בדרך הקשה עם אוסאמה בן לאדן וסדאם חוסיין".

במשך שנים היה חשוב למנהיג הרוסי להפגין את גבריותו, כאשר הצטלם רוכב על סוס ללא חולצה, משחק הוקי וטובל באמבטיית קרח, תדמית שהוצגה בקפידה על ידי מוסקבה הרשמית. ואז הגיע השולחן הארוך שפוטין השתמש בו בפגישותיו החשובות, מה שמסמל את הפרנויה והפחד הפיזי שלו. ב-7 בפברואר נפגש פוטין עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שבועיים לפני הפלישה לאוקראינה כשהשניים יושבים כל אחד בקצה אחר של השולחן ובמרחק רב.

עבור קהילת המודיעין, השולחן הארוך והתנהגותו של פוטין מול מקרון הפכו לקו הבסיס שלפיו ניתן למדוד את דעיכת הנשיא הרוסי. "לא הייתה לחיצת יד, לא חיבוק חם, ושמנו לב לזה" אמר גורם במודיעין האמריקאי.

צילום: סוכנות הידיעות הצרפתית AFP

ואז הגיעה פגישתו של פוטין ב-21 באפריל עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, הפעם ליד שולחן קטן, הגוון כולו ירוק ושליו. רבים התמקדו בשויגו, שנעדר מעיני הציבור. אבל פוטין היה זה שנעדר במשך רוב החודש, והוא היה רחוק מלהיות בקו הבריאות, כשהוא מתכופף בכיסאו ואוחז בשולחן בידו הימנית.

צילום: לשכת העיתונות הנשיאותית של רוסיה

כמה משקיפים הסיקו שהמנהיג הרוסי חולה במחלת פרקינסון. אחרים התעקשו שזה רק אימון הנשק של הק.ג.ב שלו , בהתייחסו לעמדתו וההליכה הנוקשה שלו, תמיד עם זרוע ימין מוכנה להושיט יד לתוך ז'קט כדי לשלוף אקדח. הסרטון נבדק מקרוב על ידי מנתחי קהילת מודיעין, חלקם מאומנים באבחון מרחוק ואחרים בפסיכיאטריה. חלקים מודיעיניים רבים נותחו עבור הבית הלבן: הקונצנזוס היה שפוטין חולה וככל הנראה גוסס. נראה היה שהוא מציג הופעה טובה, אבל אולי הבידוד של נגיף הקורונה הסתיר ירידה שרק עכשיו נחשפה בצורה חיה יותר.

פוטין ב "יום הניצחון" ב-9 במאי
פוטין ב "יום הניצחון" ב-9 במאי
הייתה הבאה, כאשר נראה המנהיג הרוסי נפוח באופן בולט "ולא במיטבו". קהילת המודיעין האמריקאית הסכימה שמצבו חמור מכפי שחשבו קודם לכן, והתשישות הפיזית שלו השתוותה לתשישותה של רוסיה עצמה.

שלושה ימים אחרי זה, אש המודיעין של אוקראינה, האלוף קירילו בודאנוב אמר ל "סקיי ניוז" כי פוטין "במצב פסיכולוגי ופיזי גרוע והוא חולה מאוד" והוסיף כי יש תוכניות בתוך הקרמלין להפיל את המנהיג הרוסי.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב דחה את הטענות סביב בריאותו של פוטין בראיון בטלוויזיה הצרפתית בסוף השבוע שעבר. "אני לא חושב שאדם שפוי יכול לחשוד בסימנים של מחלה אצל האיש הזה", אמר לברוב.

אחד מבכירי המודיעין אמר כי "התעקשותו של לברוב שהכל נורמלי היא הצהרת נאמנות לפוטין מאשר אבחנה רפואית שיש לייחס לה חשיבות. פוטין ממשיך להיות "מאותגר" הן מבחינה בריאותית והן בהנהגתו".

לברוב ופוטין. צילום: הקרמלין

Back to top button