איראןמבזקים

נחשפו פרטים חדשים על נסיבות מותו של המדען האיראני

העיתון הכוויתי "אל-קבס" חשף היום (שבת) פרטים חדשים על נסיבות מותו של המדען האיראני ד"ר איוב אנתזארי.

העיתון מדווח כי מדובר בתקרית הביטחונית הרביעית באיראן שכוונה כנגד בכירים במשמרות המהפכה האחראים לפיתוח טילים ומזל"טים והעברתם לשירות מבצעי של הזרועות הצבאיות במדינה.

ד"ר איוב אנתזארי, שדבר מותו פורסם אתמול, היה אחד מהמדענים והמומחים האיראנים הבולטים בתחום המל"טים והטילים הבליסטיים. הוא מת בעיר יזד, באופן מסתורי וחשוד ימים ספורים לאחר שעלי איסמעיל זאדה, אחד ממפקדי יחידה 840 בכוח קודס של משמרות המהפכה מצא את מותו גם כן באופן בלתי צפוי, לטענת משמרות המהפכה, כשנפל ממרפסת ביתו בעיר קראג', שממערב לבירה טהרן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מקורות איראנים שמכירים את הפרטים מסרו לעיתון "אל-קבס" כי בתחום הטילים והמל"טים האיראניים, ד"ר איוב אנתזארי, הוזמן לארוחת ערב עם אחד מקרובי משפחתו בעיר יזד לפני מותו. בשובו מארוחת הערב, מצבו הבריאותי הידרדר במהירות והוא הועבר למיון בבית החולים "סייד אלשוהדא" בעיר.

המקורות ציינו כי אנתזארי סבל מדימום פנימי חמור והרופאים לא הצליחו להציל את חייו. כעבור שעתיים מכניסתו אל מיון בית החולים נקבע מותו, כך על פי דיווח של מנהל בית החולים.

עוד ציינו המקורות האיראניים כי ד"ר איוב אנתזארי היה אחראי על פרויקטים גדולים רבים בתחום המל"טים והטילים הבליסטיים במתחם צבאי בעיר יזד, שבמרכז איראן. הוא בעל תואר דוקטור בהנדסת אווירונאוטיקה וחלל מאוניברסיטת "שריף" לטכנולוגיה בטהראן.

ד"ר איוב אנתזארי. צילום: העיתון הכוויתי "אל-קבס"

הידיעה על מותו מגיעה כאמור יומיים לאחר מותו של עלי איסמעיל זאדה. גורמי אופוזיציה טוענים כי הוא חוסל בידי משמרות המהפכה, האשמה שהם הכחישו בתוקף וטענו כי מדובר ב"תאונה טרגית".

ב-22 במאי נהרג קצין נוסף של כוח קודס, קולונל חסן סייד חודאי, הוא חוסל על ידי חמישה כדורים שנורו מאקדח עם משתיק קול מול ביתו בבירה טהראן. שני מתנקשים על אופנוע ביצעו את ההתנקשות ונמלטו מהמקום. עוד באותו היום דיווחו הרשויות באיראן כי רשת ריגול הפועלת בחסות סוכנות הביון הישראלית (המוסד) נעצרו. פורסם סרטון וידאו המציג לכאורה את מעצר החשודים וכן צוין כי השניים שנמלטו על אופנוע לאחר ההתנקשות בקצין האיראני הם חברים באותה רשת.

ימים ספורים לאחר מכן, ב-27 במאי, פיצוץ עז הרעיד את הבסיס הצבאי ומכון המחקר של משרד ההגנה האיראני באזור פרצ'ין, דרומית מזרחית לטהרן. סוכנות הידיעות האיראנית "ILNA" דיווחה כי בפיצוץ נהרג מהנדס (Ihsan Beghi) ומומחים צבאיים נוספים נפצעו.

המקורות האיראניים אמרו כי לאחר חיסולו של קולונל חסן סייד חודאי, זימן מוג'טאבה חמינאי, בנו של המנהיג העליון עלי חמינאי, את בכירי שירות הביטחון ממחוזות שונים ונפגע עמם בטהראן. הוא הציע לראשי שירות הביטחון להקים מנגנון אבטחה חדש המתמחה ב"לחימה, בריגול ופריצה" במסגרת שירותי הביטחון האיראנים.

מוג'טבה חמינאי הביע זעם על החיסולים שבוצעו נגד מנהיגים בכירים של כוח קודס בתוך איראן ונאמר כי הוא סבור שקיים שיתוף פעולה בין גורמי משמרות המהפכה ושירותי ביון זרים שהובילו להתנקשויות האלה.

המקורות האיראניים אף חשפו בפני העיתון הכוויתי כי בהוראתו של מוג'טבה חמינאי לראשי שירותי הביטחון, מנהיגי ביטחון איראנים רבים הופנו לפרישה בגלל מה שתואר ככשל ביטחוני בתקופתם האחרונה, שעלה לאיראן ביוקר ובחיי אדם.

מוג'טאבה חמינאי נחשב לאחת הדמויות המשפיעות ביותר במשטר האיראני, והמנהיג העליון עלי חמינאי סומך במידה רבה על בנו שמנהל את משרדו.

שורת החיסולים שתמקדו בדמויות מפתח איראניות, בנוסף למשא ומתן הגרעיני התקוע והעלייה במחאות העממיות בתוך טהראן מצביעים על תמונת המצב הקשה של הרפובליקה האסלאמית.

היום אמר המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי כי "אויבים" מעוררים אי שקט באיראן "כדי להפיל את הרפובליקה האסלאמית". הוא ציין כי "החישובים של האמריקאים והאויבים, שתקוותם החשובה ביותר היא לפגוע במדינה שלנו אשר תלויה בהפגנות עממיות, שגויים כמו רבים מהחישובים הקודמים שלהם".

חמינאי הבהיר כי האמריקנים מקבלים עצות מיועצים איראנים "בוגדים" ומקווים לגרום לעימות בין העם למשטר במדינה, והם מאמצים את שיטת ההפגנות.

האייתוללה עלי חמינאי. צילום: Khamenei.ir

Back to top button