לבנוןמבזקים

אסדת כריש הגיעה לישראל, בלבנון מאיימים: "איש לא יכול לחזות את ההשלכות"

בשעות הבוקר (ראשון) הגיעה ליעדה אסדת הקידוח של החברה היוונית אנרג'יאן (ENERGEAN POWER) ונכנסה לשדה "כריש" הנמצא בים התיכון, במים הכלכליים של ישראל, כ-90 קילומטר מערבית לחופי ישראל.

אסדת כריש. צילום: אנרג'יאן – energean.com

העיתון הלבנוני "אל-נהר" דיווח כי "החלו עבודות לתמיכה בהתקנת אסדת הקידוח בשדה "כריש" שתפעל להפקת גז מהאזור השנוי במחלוקת. שתי ספינות נוספות יספקו לאסדה שירות, הראשונה לכיבוי שריפות והשנייה להסעת צוותים ועובדים".

"אל-נהר" חשף אתמול בלילה כי "הספינה הישראלית FPSO השייכת לאנרג'יאן חצתה ביום שישי את פורט סעיד ותגיע בתוך 72 שעות לשדה כריש. שם יחלו החיבורים לכיוון החוף הישראלי דור ולאחר מכן יחל שלב הייצור".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: אנרג'יאן
הנחת הצינור מחוף דור – יוני 2020. צילום: אנרג'יאן – energean.com

כלכלן הנפט והגז פאדי ג'וואד אמר לעיתון הלבנוני כי "החל מהבוקר, בשדה כריש, האסדה תחצה את קו 29 ותיצמד לקו 23 ללא כל אחריות או פיקוח מהצד הלבנוני".

ראש המשלחת הטכנית הצבאית המנהלת משא ומתן על הגבולות הימיים הדרומיים, תא"ל בסאם יאסין אמר ל"אל-נהר" כי "אם הספינה תעגון מצפון או מדרום לשדה "כריש" הדבר ייחשב כמתקפה מאחר והשדה הוא משותף ולאף אחד אין זכות לא לצד הלבנוני ולא לישראל להפיק ממנו גז".

מאידך טוען יאסין כי "ברגע שהאסדה תחל בפעילותה, זה אומר שהעניין הזה יצא מחוץ למשוואה והוא יהפוך לתחום שאינו שנוי במחלוקת". הוא קרא ללבנוניים לפנות בדחיפות לאו"ם באמצעות "התיקון המשפטי של צו 6433, הקובע כי גבולותיה הימיים של לבנון הם קו 29 המבוסס על מפות צבא לבנון, המעניק כיסוי משפטי ולגיטימציה לכל תגובה לבנונית באמצעות תקיפת האסדה להגנה על זכויותיה ומשאבי הטבע של לבנון".

עוד צוין בדיווח באתר הלבנוני כי מטכ"ל חיל הים אלוף-משנה מאזן בסבוס ערך מחקר שהראה כי ללבנון שטחי מים נוספים המוערכים בכ-1,400 קמ"ר דרומית לקו 23 שהוכרזו בצו 6433, והדבר נתמך על ידי המחלקה להידרוגרפיה בצבא, אשר ביצעה סקר יסודי במיוחד באזור ראס אל-נקורה (ראש הנקרה), ולכן הצבא הציע את הצורך לתקן את הצו 6433. לאחר מכן העביר פיקוד הצבא למועצת השרים תיק שלם שכלל את ההצעות הדרושות לתיקון הצו ושליחתו לאו"ם.

למרות שלבנון הרשמית לא שלחה עד היום את תיקון צו 6433 לאו"ם, המשלחת הטכנית הצבאית הלבנונית דבקה בה בשיחות העקיפות שהתקיימו בנקורה בחסות ארה"ב ובנוכחות האו"ם.

צילום: AP Photo / Hussein Malla

בהקשר זה, נשיא לבנון מישל עאון, יצר מגעים עם ראש הממשלה נג'יב מיקאטי ומספר בעלי עניין כדי לדון בהתפתחויות אלו.

הוא ביקש מפיקוד הצבא למסור לו נתונים מדויקים ורשמיים בנושא וציין כי "המשא ומתן לתיחום הגבולות הימיים עדיין מתנהל, ולכן כל פעולה או פעילות באזור השנוי במחלוקת מהווה פרובוקציה ופעולת איבה".

מלשכת נשיא לבנון נמסר לעיתון "אל-נהר" כי "לבנון העבירה לפני מספר שבועות מכתב לאו"ם המאשר את עמידתה בזכויותיה הימיים, וכי שדה כריש נמצא בשטח השנוי במחלוקת. המסמך הופץ לכל חברי מועצת הביטחון ב-2 בפברואר 2022. במכתב ביקשה לבנון ממועצת הביטחון שישראל לא תבצע עבודות קידוח כלשהן באזורים השנויים במחלוקת על מנת להימנע מצעדים העלולים להוות איום על השלום והביטחון הבינלאומיים. במכתב הודגש גם כי לבנון ממשיכה לקוות להצלחת מאמצי התיווך של המתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, להגיע לפתרון משא ומתן בנושא הגבול הימי בחסות האו"ם."

ראש הממשלה הזמני של לבנון, נג'יב מיקאתי אמר כי "ניסיונותיו של האויב הישראלי ליצור משבר חדש, על ידי פגיעה בעושר המים של לבנון, והטלת עובדה מוגמרת באזור שנוי במחלוקת בו לבנון דבקה בזכויותיה, מסוכנים ביותר, ועלולים לגרום מתחים שאיש לא יכול לחזות את ההשלכות שלהם".

מיקאתי קורא לאו"ם ולכל הנוגעים בדבר "לתקן את המצב ולכפות על ישראל להפסיק את הפרובוקציות שלה".

בישראל, לא מכירים בכך שהאזור שנוי במחלוקת ודוחים על הסף את הטענות של לבנון.

בצה"ל ערוכים להגן על האסדה מהאוויר, מהים ומהיבשה וישראל תגיב לכל ניסיון לפגוע בה. כחלק מהאבטחה על המתקן הרגיש, בשבוע שעבר, אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, איסור שיט ברדיוס של 1,500 מטרים ממרכז אסדת כריש.

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה התייחס בנאומו האחרון לקידוח הגז של אסדת כריש ואמר כי הכלכלה של לבנון קורסת בזמן שישראל מתעשרת מהפקת הגז הטבעי, כל זאת בשעה שלבנון יושבת בחיבוק ידיים. "אנו עומדים בחיבוק ידיים בזמן שהישות האויבת מסכמת חוזים למכירת הנפט שלה". אמר נסראללה וקרא ללבנון להתחיל גם כן בקידוחים בים התיכון.

Back to top button