מבזקיםתאונות דרכים

שיא של עשור במספר הצעירים שנהרגו בתאונות אופנוע וקטנוע ב- 2021

33 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (15-24), נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2021 -מספר שיא של עשור. בהשוואה לשנת 2020 מדובר בזינוק של 50% במספר הרוכבים הצעירים שנהרגו, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.

כלי הרכב הדו גלגלי המאופיין בחוסר יציבות וחוסר הניסיון בכביש של הרוכבים הצעירים שאך קיבלו את רישיון הנהיגה מציב את אותם צעירים בני 15-24 בקבוצת סיכון מוגברת להיפגע בתאונות דרכים. בשנת 2021 נפגעו 839 רוכבים צעירים על אופנועים וקטנועים, זאת לעומת 820 שנפגעו ב-2020 ו-779 שנפגעו בשנת 2019.

839 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים נפגעו בתאונות בשנת 2021 ברחבי הארץ, רובם המכריע – 647, נפגעו בתחום העירוני. בבחינת מספרי ההרוגים ניתן לראות כי קרוב למחצית מהם, 14 מתוך 33 נהרגו בתחום הערים והישובים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בתחום העירוני נרשמה עליה במספר הנפגעים בערים רבות: בתל אביב-יפו נפגעו 113 רוכבים צעירים בשנת 2021, מספר הנפגעים הגבוה זה ארבע שנים. בחולון מספר הרוכבים הצעירים שנפגעו בשנת 2021 הגבוה בעשור החולף, בבת ים עליה במספר הנפגעים ב-2021 לעומת השנה שקדמה לה.

בעשור החולף נפצעו בתאונות דרכים בתחומי הערים והישובים למעלה מ-6,700 רוכבים צעירים בני 15 עד 24, 96 מהם נהרגו. מדובר ב-670 נפגעים בממוצע בכל שנה ותשעה הרוגים בממוצע בתחום העירוני בלבד.

צילום: אור ירוק

נתוני ההיפגעות בערים מרכזיות בארץ:

– בתל אביב נפגעו 1,185 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בעשור החולף (2012-2021) מהם עשרה רוכבים נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים בעיר 133 רוכבים צעירים, זהו מספר הנפגעים הגבוה ביותר בארבע השנים האחרונות בעיר.

– בירושלים נפגעו 925 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בעשור החולף (2012-2021) מהם 24 רוכבים נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים בעיר 93 רוכבים צעירים.

– בפתח תקווה נפגעו 333 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בעשור החולף (2012-2021) מהם שני רוכבים נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים בעיר 31 רוכבים צעירים.

– ברמת גן נפגעו 272 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בעשור החולף (2012-2021) מהם שני רוכבים נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים בעיר 18 רוכבים צעירים.

-בחולון נפגעו 282 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בעשור החולף (2012-2021) מהם שני רוכבים נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים בעיר 40 רוכבים צעירים, זהו מספר הנפגעים הגבוה ביותר בעשור האחרון בעיר.

-בחיפה נפגעו 289 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בעשור החולף (2012-2021) מהם שמונה רוכבים נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים בעיר 24 רוכבים צעירים.

– בראשון לציון נפגעו 195 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בעשור החולף (2012-2021) מהם שני רוכבים נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים בעיר 15 רוכבים צעירים.

-בנתניה נפגעו 201 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בעשור החולף (2012-2021) מהם שלושה רוכבים נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים בעיר 17 רוכבים צעירים.

-בבת ים נפגעו 195 רוכבי אופנוע וקטנוע צעירים (15-24) בעשור החולף (2012-2021), מהם אחד נהרג. בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים בעיר 17 רוכבים צעירים, זאת לעומת 12 שנפגעו בשנה שקדמה לה.

צילום: אור ירוק

.

רוכבים צעירים – אחד מכל שלושה הרוגים

בישראל רשומים כ-50 אלף בעלי רישיונות צעירים (עד גיל 24) לאופנועים וקטנועים, המהווים 8% מכלל בעלי הרישיונות לאופנועים וקטנועים. בשנת 2020 נהרגו 22 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים בתאונות דרכים, אשר היוו 32% מכלל הרוכבים שנהרגו באותה שנה, פי ארבעה יותר מחלקם בבעלי הרישיונות. 189 רוכבים צעירים עד גיל 24 נהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2011-2020), המהווים 37% מכלל הרוכבים שנהרגו – אחד מכל שלושה רוכבים הרוגים.

רוכבים צעירים ערבים נהרגים ב-68% יותר מחלקם בבעלי הרישיונות

בתוך אוכלוסיית הרוכבים הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון בולטת אוכלוסיית הרוכבים הצעירים מהחברה הערבית. 12,774 בעלי רישיונות מהחברה הערבית מהווים 25% מכלל הרוכבים הצעירים. בעשור האחרון נאמד חלקם של הרוכבים הצעירים הערבים ההרוגים בתאונות דרכים מכלל אוכלוסיית הרוכבים הצעירים בשיעור של 42% – גבוה ב-68% בהשוואה לחלקם היחסי בבעלי הרישיונות.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "בשנים האחרונות נרשמת עלייה קבועה ודרמטית ברוכבים ההרוגים. במקרים רבים מדובר בנערים שחלקם עוד לא סיימו את התיכון ומאחורי כל הרוג ישנה משפחה שחייה נהרסו. מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים כאשר בשנים האחרונות קוצצו תקציבי בטיחות בדרכים. יותר ויותר בוחרים לעשות שימוש באופנועים וקטנועים בעיקר בתחום השליחויות כאשר ישנן חברות שדואגות לחיי הרוכבים ומחזקות את ערכי הבטיחות בקרב השליחים ומנגד לצערי ישנן חברות שהשליחים שלהן נוסעים על כלים לא בטיחותיים, ללא הדרכה וללא אמצעי מיגון מתאימים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להכריז על מצב חירום ולכן יש להוציא לפועל תכנית בטיחות למען רוכבי האופנועים והקטנועים כדי לעצור את מגמת העליה החדה ברוכבים ההרוגים"."

צילום: אור ירוק

Back to top button