מבזקיםפוליטי / מדיני

"רגע היסטורי": לראשונה בישראל התכנס קבינט השרים לענייני הזדקנות האוכלוסייה

שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן והשרה לשוויון חברתי, מירב כהן, כינסו היום (שלישי) את שרי הממשלה החברים בקבינט השרים לענייני הזדקנות האוכלוסייה. הנושא המרכזי על הפרק: סוגיית הסיעוד ובפרט המטפלים הסיעודיים.

לפני כשבועיים ממשלת ישראל אישרה הקמתה של ועדת שרים מיוחדת לטיפול בסוגיות הנוגעות באוכלוסייה המבוגרת בישראל, זאת כחלק מהיערכות המדינה להזדקנות האוכלוסייה. לאחר דברי הפתיחה של השרים כהן, הוצגו לשרים חברי הועדה סקירות שהכינו משרד הרווחה והביטחון החברתי והמשרד לשוויון חברתי בתחום הזדקנות האוכלוסייה בישראל. בהמשך עברו לדיון בנושא המרכזי בו עתידה לעסוק הוועדה בשבועות הקרובים: תחום הסיעוד, דחיקת התלות וסוגיית העובדים הזרים בסיעוד.

עוד הוצגה לשרים סקירה על עבודת הצוות הבין משרדי לבחינת שינוי שיטת ההעסקה של עובדים זרים בסיעוד, והמלצות הצוות. על פי ההמלצות יוקם שירות לסיעודיים ובני משפחתם אשר יעניק מעטפת ניהולית בכל הנוגע לחובות המעסיק וזכויות העובד וילווה את הסיעודיים המעסיקים ישירות עובדים זרים. השרים הנחו את חברי הצוות להציג להם מתווה ליישום תוך שבועיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הדיון בסוגיית הסיעוד נפתח בסקירת פעולת משרדי הממשלה בעת הנוכחית, הוצגו פיזור סמכויות הטיפול בין המשרדים השונים בתחום זה, במטרה למקד פעילות לכינוס סמכויות ולייצר מענה הוליסטי לסוגייה הסבוכה.

בהמשך הוצגו לשרים נתונים על מצב ההזדקנות במדינת ישראל: כאשר הגיל הממוצע הוא 88.9 לנשים 87.4 לגברים. מתוך כך, בממוצע חיים האזרחים הוותיקים כ-6 שנים עם התדרדרות תפקודית.

70% מבני 85 ומעלה יש לפחות 3 מחלות כרוניות. כלומר יש להם הרבה נטל של טיפול. כלומר זה מכביד מאד על מערכת הבריאות, הנתון המפתיע יותר הוא כי 40% מבני 55+ חולים ב-3 מחלות כרונית לפחות. עוד הוצג כי בני 75+ מהווים 5% מכלל האוכלוסייה בישראל אך אחראים ל-28% מההוצאות על האשפוז במדינה. סך הכל חיים בישראל 1,145,000 אזרחים ותיקים, 154,000 מתוכם חיים בעוני.

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן (יש עתיד) התייחס לכינוס הקבינט לראשונה ואמר: "מדובר ברגע היסטורי שבו מדינת ישראל מתייחסת בכובד ראש לנושא הזדקנות האוכלוסייה בישראל דרך תוכנית ממשלתית סדורה לטיפול בנושא על כל גווניו. וחלת החיים בישראל נמצאת במגמת עליה מתמדת, המגמה הזאת מחייבת אותנו בהיערכות של כלל המערכות וההבטים, גם בתחומי הרווחה, התעסוקה והפנאי. מצד אחד מחובתנו ליצור תשתית מסודרת גם בתחום התעסוקה לאזרחים וותיקים שמביאים ניסיון רב ואיכות, וגם לשפר את תשתיות הרווחה הבריאות והסיעוד לאוכלוסיות שזקוקות להן, ולא פחות חשוב את תחום הפנאי והפגת הבדידות שמהווה אתגר משמעותי. אני מברך על הקמת הקבינט הזה שהוא בעל חשיבות עליונה בתכנון וההיערכות שלנו לעתיד״".

מליאת הכנסת קיימה דיון מיוחד לציון יום המאבק באלימות מינית
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ/דני שם טוב

השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) התייחסה אף היא לכינוס הקבינט: "כינוס קבינט השרים לענייני זקנה הבוקר הוא צעד חשוב בדרך שאנחנו עושים לשיפור חיי האזרח הוותיק בישראל. האוכלוסייה בארץ ובעולם מזדקנת ואנחנו כממשלה חייבים להיערך לזה. הדבר מחייב הכנה והתאמה של מערכת הבריאות, הסיעוד, שוק התעסוקה ושיפור המענים הניתנים לאוכלוסייה ערירית שסובלת מבדידות. מאז קום המדינה תוחלת החיים עלתה בכ-16 שנים, שיעור המבוגרים באוכלוסייה גדל בקצב מהיר ואם נתאים את המדיניות לתמורות הללו נוכל להנות מהנכסים הרבים שמביאים עמם האזרחים הוותיקים, ולעומת זאת בהעדר מדיניות ברורה ומתואמת אנחנו נהפוך אותם במו ידינו לנטל על מערכות הבריאות והרווחה. הקמת קבינט הזקנה תאפשר לנו לבנות תוכניות עבודה הוליסטיות ולשפר את השירותים שניתנים לאזרחים הוותיקים שלנו. זהו כלי עבודה אסטרטגי".

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button