מבזקיםפוליטי / מדיני

אושפזה אחרי אינספור ניסיונות התאבדות: "אילו המקום כאן לא היינו בכלל…"

ועדת הבריאות בראשות חה"כ עידית סילמן סיירה היום (חמישי) במרכז "צ'רנה" – מרכז טיפול אינטגרטיבי פוסט אשפוזי לנערות דתיות. במסגרת הסיור נערכה ישיבת ועדה יחד עם מנכ"לית "מניפה" הגב' אתיה דן ומנהלת המרכז גב' גוני שם טוב שהסבירו את הייחודיות של המקום – מרכז יחיד מסוגו שהוכר כפיילוט על ידי משרדי ממשלה וכמרכז אינטגרטיבי המחזיר נוער אחרי אשפוז, הביתה ולקהילה הנורמטיבית.

בהמשך התקיימה פגישה ושיח עם הורים ובוגרות המקום שריגשו את המשתתפים כאשר שיתפו בסיפורם האישי ובתלאות הרבות שחוו במצוקתם הנפשית עד השלב ששבים כעת אל המסלול במרכז צ'רנה. בין המספרות, אמא מאמצת של תלמידה עולה מאוקראינה שסיפרה על קשיים של בתה בבית הספר שבו למדה, המשך בניסיונות התאבדות, אשפוזים בבתי חולים לבריאות הנפש והיעדר תקווה עד שמצאה את מרכז 'מניפה' ששם הצילו את בתה שכיום עושה שירות לאומי במקום בכיר במשטרת ירושלים. ת', נערה שאושפזה ב'איתנים' אחרי אינספור ניסיונות התאבדות, אמרה: "אנחנו נערות שאילו המקום כאן לא היינו בכלל…".

יו"ר הוועדה, חה"כ עידית סילמן: "פגשנו הורים ונערות שלמרות הסטיגמות והקשיים, עושים את הבלתי יאומן וחוזרים לקהילה; מחויבים לקדם סל שיקום לכל הגילאים. לצערי אין מענים כיום במסגרות שיקום לאוכלוסיה הדתית. יש כאן מודל מצליח וצריך לעשות 'העתק הדבק' כזה לעוד מקומות. צריך לתת במה למקום שכזה ובכל לשבור את הסטיגמות, התדמית הלא מוצדקת למתמודדות. ככל שנעשה את זה לנערות בגיל לשלב מוקדם – נחסוך המון המון לה, למשפחתה ולקופת המדינה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אתיה דן, מנכ"לית מניפה סיפרה במפגש על מניפה- גוף מתכלל של הנגשת שירותים ומענים. לדבריה, "לפי מחקרים רק 20% מתושבי המדינה מקבלים מענים לצרכים. יש 170,000 ילדים שמוגדרים שצריכים טיפול . רק 12% מקבלים טיפול. ז"א שיש 87% מהילדים שזקוקים לטיפול ולא מקבלים! מניפה נמצאת בשטח גם בבתי ספר ורואה את ה 170,000 שזקוקים לטיפול. מאמינה שאם יקומו מרכזים כאלה בכל מיני מקומות, יתנו מענה משלים לבתי ספר. צריך תמיד לחזק את הצד הבריא ולהעניק שיקום ולא רק טיפול. לכן מניפה נמצאת בבתי ספר ומביאה את הצד המניעתי. בריאות נפש ושיקום חייבים ללכת יחד".

Back to top button