מבזקיםפוליטי / מדיני

ישראל תצטרף לקרן אירופאית שמחרימה את מוצרי יו"ש: "חוכא ואיטלולא"

הממשלה אישרה לפני זמן קצר (ראשון) פה אחד את כניסתה של ישראל בפעם הראשונה לקרן התרבות והמדיה של האיחוד האירופי, Creative Europe, שמהווה את התכנית המרכזית לקידום התרבות של האיחוד האירופאי. הקרן מחרימה ולא מאפשרת השקעות ביישובי יהודה ושומרון.

במסגרת התכנית, תוענק תמיכה כלכלית רחבה לאמנים אשר מקיימים שיתופי פעולה בתחום התרבות עם אמנים ממדינות אירופה שחברות בתכנית, זאת כדי לקדם את עולם התרבות ברמה הבינלאומית. את הצעת המחליטים מביאים לשולחן הממשלה שר התרבות והספורט חילי טרופר, שר החוץ יאיר לפיד, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ומשרד רוה"מ.

התכנית נחשבת לאחת מתכניות הדגל של האיחוד האירופי וכניסתה של ישראל מהווה צעד משמעותי לקידום שיתוף הפעולה עם אירופה. הצטרפותה של ישראל לתכנית תפתח הזדמנות חדשה בפני אומנים ויוצרים ישראליים שיקבלו תמיכה לקידום יצירותיהם ברמה המקומית והבינלאומית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כפי שנהוג משנת 2014 בכל הסכם של ישראל עם האיחוד האירופי, להסכם הכניסה של ישראל לתכנית יתווסף מסמך צד שמדגיש כי ישראל אינה מסכימה עם עמדת האיחוד האירופי בכל הנוגע לסעיף הטריטוריאלי. כמו כן, משרד התרבות והספורט יקים מנגנון תמיכה עבור מי שלא יוכלו להיתמך בתכנית זו בשל הסעיף הטריטוריאלי.

התמיכה תינתן לפרויקטים בתחומי התרבות והיצירה מסוגים שונים וביניהם שיתוף פעולה תרבותי חוצה גבולות בין מוסדות יצירה ותרבות: תיאטראות, כוריאוגרפיה ומחול, אמנות פלסטית, סדנאות יצירה, הכשרות מקצועיות עבור אמנים ואנשי מקצוע בתחום התרבות והקולנוע: סדנאות בכתיבת תסריטים, סדנאות הפקה, קידום פסטיבלי סרטים אירופיים וישראליים, תרגום ספרות עברית לשפות אירופאיות.

אומנים ויוצרים ישראלים אשר רוצים לקבל מימון מהקרן של האיחוד האירופי יוכלו להגיש בקשה ותקציב התמיכה מתוך הקרן ייקבע בהתאם לשיתוף הפעולה הספציפי. התקציב לכניסתה של ישראל לתכנית כולל דמי כניסה שנתיים העומדים על סכום של 1,676,000 אירו שיתחלקו בין המשרדים השותפים לתכנית.

שר החוץ, יאיר לפיד, אמר: "הקשר בין ישראל לאירופה רושם היום הישג נוסף ומיוחד. לכלכלה ולחדשנות מצטרף גם שיתוף פעולה בעולם התרבות. ההזדמנויות שתביא התוכנית היוקרתית לאומנים ולאומנות בארץ יקדמו את היצירה הישראלית ויוסיפו רובד חדש ליחסים. אני מודה לשר התרבות והספורט, חילי טרופר ולשרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, כל שקל שיושקע בתוכנית יוסיף לפסיפס התרבותי שלנו בארץ ובעולם.”

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, בירך: "אני מברך על הצטרפותה של ישראל לתכנית החשובה שתפתח בפני האמנים והיוצרים הישראלים הזדמנויות חדשות לתמיכות ולשיתופי פעולה. זו תוספת חשובה עבור התרבות הישראלית ואני מאמין כי תתרום לפיתוחה ולשגשוגה של היצירה הישראלית. תודה לשר החוץ יאיר לפיד ולשרת הכלכלה אורנה ברביבאי על שיתוף הפעולה שהביא להשלמת המהלך."

שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, ציינה: " שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה במיל׳ אורנה ברביבאי: ״שיתוף פעולה תרבותי בין מדינות מייצר שפה משותפת ומקרב בין עמים. התוכנית מהווה הזדמנות להרחבת מעגלי ההשפעה של אמני ישראל בעולם והעצמתם כאמנים, להגדלת השקעות זרות בתעשיה המקומית ויצירת מודלים עסקיים חדשים שימנפו את תעשיית התרבות המקומית בישראל. אני מודה לשר החוץ ולשר התרבות והספורט על השותפות במהלך.״

הח"כ לשעבר משה פייגלין הגיב: "העובדה שמדינת ישראל מצטרפת לארגון שמחרים את מוצרי ההתנחלויות הופך את ההודעה של משרד החוץ שמגנה את החרם הנורבגי על מוצרי ההתנחלויות להודעה מן השפה ולחוץ ללא יותר מחוכא ואיטלולא ולצפצוף הזרזיר. יש לישראל את היכולת להביא לידי ביטוי את מחאתה ואת שאט הנפש מהאופן שבו האו"ם נוהג בחרמות כנגד יישובי יש"ע, ובמקום זאת, לא רק שמדינת ישראל לא מחרימה בחרם נגדי את אותם הארגונים, אלא מכלה את פניהם ומבקשת להצטרף אליהם".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן תקף את ההחלטה. לדברי דגן, הצטרפות לקרן מהווה "סטירת לחי לאזרחי המדינה ויוצרי הקולנוע שגרים באיזורים אלו": "אני דורש ממשלת ישראל לבטל את ההחלטה הזו ולהודיע שהיא לא תחתום עם אף מדינה בעולם ולא עם האיחוד האירופי על הסכם שמבייש את מדינת ישראל, חותר תחת ריבונותה ומפלה ומדיר את יוצרי התרבות והקולנוע אזרחי המדינה יש כאן אפליה וחוסר שיווין כלפי יוצר התרבות והקולנוע ובעיקר יש כאן פגיעה וביוש של מדינת ישראל כלפי שאר מדינות העולם, כאילו אנחנו לא מאמינים בריבונות שלנו בארצנו".

בנוסף, התייחס דגן לטענה כי גם הממשלה הקודמת חתמה על הסכם דומה עם האיחוד האירופי: "זה שממשלות קודמות עשו דברים דומים, זה לא תירוץ ולא תשובה. הממשלה הזו אחראית כלפי אלו שבחרו אותה וגם כלפי אנשים כמוני שלא בחרו אותה. הגיע הזמן להפסיק להשתמש בתירוצים לא קשורים, הממשלה הזו אחראית בזמן שהיא מושלת, וכל אדם הגון יסכים שאסור לה לחתום על הסכמים מפלים שמביישים את מדינת ישראל", חתם דגן.

בשנת 2017 עלתה ההצעה להצטרפות ישראל לקרן, אך שרת התרבות דאז מירי רגב הורידה את ההצעה מסדר היום לאחר שהובן כי הקרן מחריגה את מוסדות התרבות מעבר לקו הירוק. בהצעה שהוגשה לשרים הבוקר, נכתב כי המלצת הממשלה היא לבחון חלופה בראשות השר חילי טרופר שתבחן הקמת מנגנון תמיכה מקביל לאזורים שלא יקבלו מימון מהקרן של האיחור האירופי.

ח"כ איתמר בן גביר הגיב: "הממשלה תורמת לתמיכה בטרור באמצעות הרש"פ ומעבירה כסף בדלת האחורית. אסור לסמוך על הרשות הפלסטינית שתומכת במחבלים, מעודדת אותם ומשלמת להם משכורות. כשממשלה נותנת פרס לטרור היא מאבדת את הכיוון ולשרים שיושבים בממשלה אכפת רק מהשרידות הפוליטית שנשענת על האחים המוסלמים. צריך להפיל את הממשלה הזאת מהר ולהקים ממשלת ימין, מלא מלא".

צילום: AP Photo/Virginia Mayo

Back to top button