מבזקיםמשפטי/פלילי

צעיר יהודי השתחווה בהר הבית – והורחק בצו מנהלי לחודשיים

השתחווה בהר הבית- והורחק לחודשיים: צעיר יהודי הורחק בצו מנהלי מהר הבית ומבואותיו לאחר שהשתחווה בעת העלייה להר, למרות שעשה זאת לאחר החלטת בית משפט השלום בירושלים כי הדבר אינו מקים יסוד לעבירה פלילית.

הצעיר הגיש עתירה לבג"צ באמצעות עו"ד מנשה יאדו מארגון 'חוננו', בבקשה לבטל את ההרחקה המנהלית. השופט גרוסקופף הורה למשטרה להגיב לטענות בתוך שבוע.

בעתירה שהוגשה, תיאר עו"ד יאדו את מהלך המקרה "ביום 22/05 החליט בימ"ש שלום ירושלים כי השתחוויה וקריאת שמע על הר הבית אינם מקימים יסוד לעבירה פלילית של התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור. ביום 23/05 עלה העותר להר הבית נוכח הבנה כי החלטת השלום התירה את הפולחן היהודי בהר. כמו כן, בתדריך שניתן אותו הבוקר לעולים להר, ובשונה מתדריכים בבקרים קודמים לא אמר השוטר כי הפולחן היהודי על ההר אסור".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדבריו, הצעיר חשב לתומו כי השתנו העיתים וניתן לקיים קריאת שמע והשתחווה בהר הבית. "בהתבסס על ההחלטה בשלום ועל ההשמטה מתדריך הבוקר של איסור הפולחן, מימש העותר את מאווייו הדתיים והשתחווה, כדין להבנתו, על ההר. בתגובה לכך, הועבר העותר, כבר באותו הבוקר, לשימוע לפני כוונה להוציא כנגדו את צו ההרחקה נשוא עתירה זו", נכתב בעתירה.

לטענת עו"ד יאדו, התנהלות השוטרים העידה כי גם הם אינם ידעו מה המצב המשפטי בהר באותו בוקר, היות והם לא עצרו את הצעיר: "מכאן ראייה כי גם הסגל הפיקודי לא ידע אם נוכח החלטת השלום קיים איסור פולחן יהודי על ההר. ולפיכך נקט הסגל הפיקודי במסלול עוקף הפלילי וערך שימוע מנהלי".

בהמשך העתירה, פירט עו"ד יאדו מדוע יש לבטל את צו ההרחקה המנהלי: "ברור כי העותר הורחק מנהלית ולא פלילית בשל החלטת השלום. ועם הפיכת החלטת השלום על ידי בית משפט המחוזי אין עוד הצדקה להותיר על כנו את ההליך המנהלי. בנוסף, בלא קשר לקיומה של אלטרנטיבה הרי שלא נשקפת מהעותר מסוכנות, לא בכלל ולא נוכח ההשתחוויה שלו שהיוותה עילה להוצאת הצו. אין כאן גם סיכון צופה פני עתיד שכן העותר הצהיר ושב ומצהיר כי אין בכוונתו להפר את החוק והוא מכיר את החלטת המחוזי. מה גם שבעבר הרחוק, ראינו השתחוויות רבות של יהודים על הר הבית וטרם נראתה אחת שגרמה כשלעצמה לפגיעה חמורה בביטחון, וכאן יש הצהרה על כוונה לשמור על החוק מפי אדם שומר חוק ללא הרשעות פליליות קודמות".

כאמור, שופט בית המשפט העליון, עופר גרוסקופף, חייב את המשטרה ואת מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, לענות לעתירה שהוגשה נגד צו ההרחקה המנהלי בתוך שבוע.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו הגיב על צו ההרחקה ועל העתירה שהוגשה: "השימוש בסמכות המנהלית אמור להיעשות במקרה קיצון ובמשורה, שכן יש לייחד את הכוח לפגוע בחירויות היסוד לבית המשפט ולא למשטרה או לרשויות הביטחון השונות, בנסיבות מקרה זה לא מתקיימות אותם נסיבות קיצון המצדיקות את הוצאת הצו. העתירה נועדה לבטל את הצו הבלתי מוצדק ולייצר תזכורת הן למפקד המחוז והן לייעוץ המשפטי של משטרת ישראל כי לא ניתן להוציא צווים מנהלים במקום בו לא קיימת הצדקה ברמה של הכרחי לעשות כן".

צילום: חיים זך/ לע"מ

Back to top button