בריאותמבזקים

נמשך הדיון בתקנות המסדירות אספקת תרופות בשעת חירום

וועדת העבודה והרווחה של הכנסת המשיכה היום (שני) לדון בתקנות המסדירות אספקת תרופות בשעת חירום. יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) הדגישה כי אישור התקנות דחוף ביותר, ויסדירו את ההיערכות במצב שכזה – להקלה ככל הניתן על המשך חייהם של אנשים עם מוגבלות.

לדברי יהודה מירון, אחראי התחום במשרד הביטחון, שירותי בריאות לציבור משמעותיים לשעת חירום, והמלחמות בעשרים השנים האחרונות בחזיתות השונות, כמו גם פגעי מזג אויר קשים (כגון הסופה בירושלים בחורף תשע"ה 2014) העלו בעיות קשות בתחומים שונים של רפואה ראשונית, הנוגעת לאדם עם מוגבלות המתגורר בקהילה.

התקנות עוסקות בין היתר בהסדרת הנגישות לתרופות בשעת חירום – והזרמתן למרפאות, והיערכותן של קופות החולים לכך. על הקופות להיערך לייצור ואספקת התרופות לאנשים עם מוגבלות וידריכו גם את צוותי המרפאות כדי שיוכלו לספק שירות סביר ומענה תומך ראשוני. ההדרכה תכלול, בין היתר, את הכרת סוגי מוגבלויות, צרכים וביטויי תגובה שונים של אנשים עם מוגבלות מסוגים שונים, במצבי חירום שונים ובחומרי ההדרכה ישולבו אנשים עם מוגבלויות שונות. בנוסף יובהרו בהדרכה כללי התנהגות נאותים כלפי אנשים עם מוגבלות בעת מתן השירות במיוחד במצב חירום והזכות להסתייע בחיית שירות, אפשרויות של תקשורת עם אנשים עם מוגבלות במיוחד במצב חירום, וכן הצעות למענים אפשריים בעת מצב חירום בפרט לגבי אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית, אנשים עם מוגבלות נפשית וכן אנשים על הרצף האוטיסטי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: freepik

התקנות מוסיפות כי אם עקב מצב החירום נמנע שימוש במערכת המרשמים, רשאי המנכ"ל לאשר לקופת חולים לפרק זמן מוגבל עד שניתן יהיה לשוב ולעשות שימוש במערכת המרשמים. בית מרקחת רשאי לנפק תכשיר שמיועד לאדם עם מוגבלות לפי מרשם אף אם הוא העתק מרשם, לרבות תכשיר שהוא תרופה פסיכוטרופית ובכפוף – גם סם מסוכן.

קופת חולים תכין יכולת לרציפות טיפול בתכשירים, מזון ייעודי ותוסף מזון באדם עם מוגבלות, וצמצום ככל האפשר של דרישה להתייצבות דיירי-מסגרת במרפאת קופת חולים לצורך חידוש מרשמים או לחידוש אישור קופת חולים למזון ייעודי ולתוסף מזון. בנוסף הקופה תיערך לאספקה שוטפת של תכשירים, מזון ייעודי ותוסף מזון, למסגרת דיור, לרבות באמצעות הגדלת כמויות מוצרים אלה שמנופקות למסגרת בעת שאינה מצב חירום, אלא אם כן הדבר אינו אפשרי במצב חירום.

עוד עוסקות התקנות בנגישות מרכזים ייחודיים המשמשים במצב חירום לטיפולים רפואיים מיוחדים (כגון מתן תמיכה נפשית, טיפול בחומרים מסוכנים, תרחיש מתקפה ביולוגית, כימית ועוד). אלו מרכזים שנבחרים בשגרה (כגון בתי ספר, מקומות להתקהלות, פארקים) כדי שישמשו לביצוע טיפולים רפואיים מיוחדים בכמויות גדולות של אנשים במצב חירום.

לדברי רפאל גולני, מנהל אגף שעת חירום במשרד הבריאות, מנכ"ל משרדו הבהיר כי התקנות כוללות גם מגפה עולמית (פנדמיה).

מופיד מרעי (כחול לבן) קרא להאריך בשעת חירום את מספר הימים שיתאפשר לחולה לרכוש תרופה לאחר אשפוז. שלומית אילן, אחות ראשית במשרד הרווחה, הציעה אף היא להאריך לחמישה ימים – וההצעה התקבלה. אלי שליין, ראש תחום נפגעי עבודה בארגון הנכים, דרש כי מידע לנגישות קנאביס רפואי לזכאים, תהייה זמינה במוקד הטלפוני של משרד הבריאות.

סנדרה מרון, ממונת נגישות ב"מכבי", הזהירה כי לא ניתן לאלץ עובדים לסכן את חייהם בעת התקפת טילים לדוגמא – לצורך הבאת תרופות לבית הלקוח. שי אלדרוטי, מנהלת מחלקת נגישות ב"כללית", התריע מפני עלויות הולכות וגדלות של הקופות בהיערכות לשעת חירום – ודרש השתתפות ממשלתית בכך. נחי כץ, מנכ"ל איגוד בתי האבות, הזהיר כי כיום עדיין לא קיים איחוד ממוחשב של תיקים רפואיים, וקופות ובתי חולים, אינם מודעים למצב הרפואי הקודם של מטופלים המגיעים אליהם.

Back to top button