חדשות הארץמבזקים

הסופר וחתן פרס ישראל א.ב יהושוע הלך לעולמו בגיל 85

הסופר וחתן פרס ישראל א.ב יהושוע הלך הבוקר (שלישי) לעולמו בגיל 85. יהושוע, שהתמודד בשנים האחרונות עם מחלת הסרטן, הוא בין הבולטים בסופרי ישראל וכתב את הספרים "גירושים מאוחרים", "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"‏, "המאהב", "השיבה מהודו" ו"מר מאני".

הלווייתו של יהושוע תיערך מחר בשעה 17:30 בבית העלמין בעין כרמל.

יהושוע נולד בירושלים ב- 19 בדצמבר 1936, וזכה בפרסים ספרותיים רבים, ביניהם: פרס ישראל לספרות לספרות ולשירה ב- 1995, פרס ביאליק ופרס ברנר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יהושוע הביע ביקורת רבה על מדיניות ישראל ביהודה, שומרון ועזה מאז סיום מלחמת ששת הימים ב- 1967. יהושוע השתתף לקראת סיום מלחמת לבנון השנייה במסיבת עיתונאים משותפת עם הסופרים עמוס עוז ז"ל ודויד גרוסמן בקריאה שלא להרחיב את הלחימה במדינה.

יצירותיו של יהושוע זכו לעיבודים לקולנוע, ביניהן: "שלושה ימים וילד"(1967) בבימויו של אורי זוהר, שאף זיכה את השחקן עודד קוטלר בפרס בפסטיבל קאן."המאהב" (1986) "מול היערות" (1999) "השיבה מהודו" (2002) ו"שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" (2010).

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד : "כמה עצוב וכמה סמלי שא.ב. יהושע, מגדולי סופרי ישראל בכל הדורות הלך לעולמו בשבוע הספר העברי. 'בולי' בפי מכריו ואוהביו, היה מגדולי סופריה ומספריה של מדינת ישראל; סופר ומחזאי עטור פרסים, שזיכה אותנו בפרס הגדול מכל – יצירתו הבלתי נשכחת שתמשיך ותלווה אותנו לדורות. רק בשנה האחרונה שוחחתי איתו כמה פעמים, כולל בחודש האחרון. ביקשתי לעודד אותו, לחזק אותו, לשקף לו עד כמה הוא חשוב לנשמת אומתנו. יצירותיו, ששאבו מדמות מולדתנו ומאוצרות עמנו, שיקפו לנו אותנו כבתמונת מראה מדוייקת, חדה, אוהבת ולעתים גם כואבת. הוא העלה בנו פסיפס של רגשות עמוקים. ירושלים, חיפה, מדינת ישראל והעם היהודי היו מסת חייו. זכרו ינון בקרבנו לעד בכתיבתו ובהגותו. תנחומים למשפחתו ואוהביו. יהי זכרו ברוך."

שר התרבות והספורט חילי טרופר ספד לו: "מעבר לכישרון הנדיר, התאפיין יהושע באכפתיות וברגישות גדולה לאתגריה של החברה הישראלית והיה פעיל חברתי ופוליטי במאמץ לתיקון החברה על פי דרכו. המילים שכתב והסיפורים שסיפר נטועים עמוק בספרות העברית ובלבם של המוני קוראים אוהבים. תנחומים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ספד: "א.ב יהושוע היה מענקי הספרות העברית וממעצביה החשובים ביותר, אשר בכישרון נדיר וביד אמן סחף אחריו קוראים רבים שספריו תפסו מקום משמעותי בחייהם. אי אפשר לדמיין את הספרות העברית ללא יצירותיו, שהשפעתן חרגה מגבולות כתיבתו. א.ב יהושוע תמיד הרשים את כל מי שפגש בו בפשטות הליכותיו, חדות מחשבתו ותפיסותיו היצירתיות בנוגע לחיינו כאן. הוא יחסר מאוד לתרבות הישראלית, וגם לחברה הישראלית שהייתה כל כך חשובה לו, אך יצירותיו יוסיפו ללוות אותנו שנים ארוכות. אני משתתף באבלה של משפחתו".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב (העבודה) ספד: "התבשרנו על פטירת אחד מענקי הרוח של הספרות הישראלית א. ב. יהושע, שהלך לבית עולמו. מעטים הישראלים שלא הכירו את כתיבתו. רובנו למדנו גם את יצירתו בביה"ס. בצד היותו סופר מחונן, האיש מעולם לא הניח ידיו מעיסוק בצורכי ציבור והשמעת קול ברור ואמיץ בדבר דמותה של החברה הישראלית ובמובן הזה קולו לא היה רק ספרותי אלא נבואי. לצערי ולצער רבים חלק מנבואותיו הפחות אופטימיות התגשמו אך האיש מעולם, לרבות בראיונות האחרונים שלו, לא איבד תקווה ביכולת הפנימית של החברה הישראלית לתקן משגי עבר ולפסוע בדרכים חדשות".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) אמר: "אבידה גדולה של ה-סופר א.ב. יהושע אחד מהסופרים הבולטים לא רק במדינה אלא בעולם. חשוב לציין את עמדותיו הברורות והנחרצות מאז הכיבוש ב-67' בעד סיום הכיבוש וסיום הסכסוך ושהעם הפלסטיני יזכה למדינה לצד ישראל".

בשיחה אישית שקיים הסופר עם האונקולוג פרופ׳ בן קורן, במסגרת שיחות על החיים ומשמעותם שמקיים ארגון ״גישה לחיים״ המלווה חולים ובני משפחה במצבי חולי ואובדן, אמר יהושע: ״לאחר שאשתי נפטרה, לפני 4 שנים, אני חוזר ואומר כל הזמן "אני רוצה למות". אני אומר את זה לילדים ובכל מקום. אני רוצה למות ואני מקנא במתים. זה נשמע נורא, אבל סביב מותה של אשתי מתו הרבה חברים וקרובי משפחה, הם גמרו את המשמרת שלהם. אין להם את נתניהו, את הקורונה, את רע"מ. הם התפטרו מכל כך הרבה דברים ואני צריך לשאת את כולם על גבי…״.

Library books photo created by jcomp – www.freepik.com
צילום: ארגון ״גישה לחיים״

Back to top button