כלכלהמבזקים

גימלאים עובדי המדינה: הפנסיה שלנו נשחקת

זעקתם של עובדי המדינה שפרשו לגימלאות בפנסיה תקציבית, על שחיקה ניכרת בגמלה, הגיעה היום (שלישי) לוועדת העבודה והרווחה. לדברי יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) "יזמנו את הדיון הזה, כי רבים מגמלאי עובדי המדינה מוטרדים מהחלטות טרם היה מובן כל משמעותן. עובדים אלו, עבדו בשירות המדינה עשרות שנים, ועתה הם מביטים בזעם על ביטול עשרות אחוזים מהפנסיה שהמדינה התחייבה להם".

שר התפוצות נחמן שי, סיפר על פעילותו בנושא כחבר כנסת, והתריע כי מחקר של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, חשף פער ניכר בין עליית המחירים במשק – לבין עליית השכר הממוצע. פער זה גורם לחוסר יכולת לגמלאים לחיות חיי כבוד מינימליים. מופיד מרעי (כחול לבן) קרא להקמת ארגון של גמלאי עובדי המדינה שילחם על פיצוי בשחיקת הגמלה.

יוסי שוחט, נציג ההסתדרות הכללית, גמלאי שירות המדינה למעלה מ-40 שנה, סיפר כי כשהחל את עבודתו – היה חוק תקף לעניין הפנסיה שקבע כי תוספת שכר שתשולם לעובד – תשולם גם לגמלאי. ואולם "בגלל ליקוי מאורות של ההסתדרות, נשלל בעבר עיקרון פשוט זה". 22,951 גמלאי עובדי המדינה היו בסוף שנת 2016, וכיום כ-25,000 גמלאים, וכיום הפנסיה לעובדי המדינה היא כ-7,000 ₪ בלבד. העלות למדינה לתיקון הפנסיה של גמלאים אלו היא – 394 מיליוני ₪. יוסף חיים זוננפלד, גמלאי של נציבות שרות המדינה הוסיף כי הגמלה נקבעת לפי מספר שנות העבודה, אך כל שנה יש שחיקה של כ-2% בגמלה. לדבריו, יש עובדים שגמלתם צמודה לשכר – ויש כאלו שלא. ציונה אמינה, נציגת ארגון גמלאי המדינה, הזהירה כי גמלאים צריכים לבקש כסף מילדיהם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אהד אלקבץ, נציג האוצר, השיב כי לא הייתה כל שחיקה, וייתכן שאף העלאה. הפנסיה הריאלית נשמרת, והמדד צפוי אף לעלות. ציון לוי, מנהל אגף פרישה בנציבות שירות המדינה, טען כי מדובר ב-115 אלף עובדי מדינה בגמלאות, "והשיטה הקודמת לא היתה כה-טובה לגימלאים. היום כאשר האינפלציה עולה לעבור לשיטה אחרת מהיום – זו טעות".

Image by Frantisek Krejci from Pixabay

Back to top button