צרכנות

חשיבות הייעוץ והפיקוח ההנדסי

כשאתם עובדים על פרויקט חשוב הקשור לבנייה חדשה, כדי להבטיח הצלחה וסדר עליכם לתכנן היטב את הפרויקט. לא פחות חשוב מכך, עליכם גם להיות בבקרה על כל השלבים המתרחשים בבנייה. כיצד זה עובד? ייעוץ ופיקוח הנדסי.

קרדיט תמונה: 123RF

מהו ייעוץ ופיקוח הנדסי?

ייעוץ ופיקוח הנדסי הוא תחום המחייב מהנדס בעל כישורים, ניסיון רב, יכולת תכנון ופיקוח וכמובן סיוע בביצוע תחזוקה של עבודות בנייה שונות – והכל בהתאם לצרכי הלקוח איתו נעשית העבודה. עבודת הייעוץ והפיקוח תלויה בשלל פרמטרים. לכל פרויקט יש ציפיות ומטרות ספציפיות שצריך לעשות תוך תקופת זמן שהוגדרה מראש. כדאי לסמן עליהם וי מוצלח, יש צורך בהערכה קפדנית ומשימות של מורכבותו וגודלו של הפרויקט, האיכות והפרודוקטיביות שלו, זמן העשייה ותאריך סיומו וכמובן העלות של כל העשייה. כל זה משקף את התוצאה הסופית, שנעשית בתהליך משותף יחד עם מהנדס שאחראי על הייעוץ והפיקוח של תהליך הפרויקט. 

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מה כולל התפקיד?

ייעוץ הנדסי ופיקוחו צריכים להיעשות תוך תשומת לב לדברים הבאים:
– ייעוץ – כאשר הלקוח איתו אנחנו עובדים זקוק לחוות דעת על כמה תהליכים הנדסיים, עלינו להיעזר בידע, במומחיות ובניסיון של מהנדס אזרחי שעובד כיועץ. כל התייעצות היא שונה וצריכה להיות מותאמת לפרויקט, היא יכולה להיות ארוכה ובעלת תכנון להמשך העבודה או קצרה למתן בקשות נוספות.
-מחקר – פיקוח הנדסי דורש העמקה וחקר הן בלקוח והן בפרויקט, והם כוללים ניתוח וחישובים מעמיקים. יש מחקרים שדורשים לעשות סיורי שטח כדי לבדוק את הקרקע, את הציוד או את תהליך המבנה. בנוסף, המחקר יכול להיערך תוך סקירה של מחקרים שכבר בוצעו, כתיבת דוחות ותהליכים, בדיקה של חומר אותו אספו מהנדסים אחרים ושיחות עם הלקוח שיכולות לתת לנו מידע נוסף וחשוב.
בין הדוחות קיימים דוחות היתכנות, שעוסקים בצד הכלכלי של הפרויקט, בו נבדק המהלך ההנדסי שיש לבחור בו על מנת להתאים אותו לעלות. הבדיקה יכולה לכלול בתוכה את מטרת המחקר, את הדרישות והצרכים של הפרויקט, פתרונות חלופיים שעלולים לעלות, עלות הבנייה המשוערת, המלצות נוספות לתהליך הבנייה ומסקנות אחרות.
– תכנון – בשלב התכנון ההנדסי, על המהנדס לקבוע את המאפיינים הפיזיים והממדים של פרויקט הבנייה. אותם המאפיינים צריכים להיות מוצגים בצורה ויזואלית של רישומים, או בשמם הנוסף: שרטוטים. אותם שרטוטים מתווספים במסמכים הכתובים של המפרטים, וצריכים להיות חלק משלב שנקרא הבטחת איכות. המפרטים צריכים להיות כלי עזר, והם משמשים להכוונה של הקבלן או היצרן של פרטי העבודה המצופים ממנו. השרטוטים או המפרטים צריכים להכיל בתוכם חומרים שצריך להשתמש בהם במהלך הפרויקט, כמויות שלהם ועוד פרטים חשובים נוספים שיכולים לעזור בתהליך הבנייה. 

חשיבות הייעוץ והפיקוח

לא ניתן לתאר כמה חשוב שלב הייעוץ והפיקוח בתהליך בנייה, עוד בשלבים הראשוניים ביותר. ברגע שמתחילים לעבוד על פרויקט צריך ישר לבדוק כי הכל מתאים, והמבנה יכול לעבור את השלב של בקרה והבטחת איכות. ישנם מקרים בהם התחיל תהליך בנייה של גשרים, אבל לא נלקחה בחשבון סוג הקרקע, התנועה הצפויה לעבור בכביש ופרמטרים נוספים שעלולים לגרום לסיכון מוחלט של האזור. זה למה צריך לדאוג לייעוץ ופיקוח הנדסי שיבדוק את כל השלבים לפני שבכלל מתחילים את הבנייה המתוכננת.
פיקוח הבנייה מורכב משני דברים: הראשון הוא ההשגחה הכללית, שכולל בתוכו ביקורים תקופתיים באתר הבנייה, התייעצות רציפה עם הלקוח שבחר בכם לביצוע הפרויקט, שרטוטים ונתונים זמינים ומעודכנים, עיבוד ואישור כל הערכות והתשלומים, תיקונים המתגלים בדרך, בדיקה סופית של הפרויקט מכל הכיוונים ושרטוטים אחרונים המראים את סוף הפרויקט. הפיקוח הנוסף מחייב את המהנדס שאחראי על הייעוץ והפיקוח לשלוח נציג או מהנדס אחר לאתר הפרויקט. שם הוא יהיה אחראי על פיקוח מפורט כדי לוודא שכל שלב בתוכנית הבנייה ובמפרטים אכן מתקיים. בנוסף, חשוב שיהיה מישהו שיהיה אחראי על ריכוז וזירוז הפעילות המתבצעת באתר הבנייה. 

אין ספק שפיקוח וייעוץ הנדסי הוא שירות שעוזר לכל הבנייה להיעשות באופן חלק ובאופן נכון. כדי שהבנייה תערך בצורה הטובה ביותר, על המהנדס להיות עם יד על הדופק ולראות כי תהליכי הבנייה עומדים בכל דרישות התקן ואין ליקויי בנייה אחרים העלולים לעכב את עבודות הבנייה.

Back to top button