כלכלהמבזקים

"אנחנו בשעת חירום אמיתית. איך מצילים את הדיור בישראל?"

חבר הכנסת ויו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון: "זוג לא יכול לקנות היום דירה במרכז. הבלוף הכי גדול הוא תוכנית כמו דירה בהנחה ומחיר למשתכן. המדינה צריכה להכניס יד לכיס ולממן התחדשות עירונית בפריפריה, למשל באמצעות קרקע משלימה"

על רקע עליית המחירים הגבוהה ניסו היום (חמישי) בכנס התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ענף הבנייה להבין האם הפתרונות של דיור בר השגה והתחדשות עירונית יכולים להציל את ענף הבנייה ולדבר על עתיד הערים בישראל.

ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו אמר כי "אנחנו בשעת חירום אמיתית. אם נמשיך כך לא יהיו לילדים של הילדים של חצי מהאנשים פה דירה."

עינת גנון סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית ציינה כי "עליית המחירים מסנוורת את עיניהם של ראשי הרשויות. כל התפיסה של להוריד את המכפילים כי היזמים מרוויחים יותר, זאת טעות פטאלית".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

את הדברים אמרו הבכירים, בדיון סוער שנערך היום בכנס הנדל"ן והשתיות השנתי של התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה באילת. הדיון נסוב סביב השאלה המעניינת מכל: "איך מצילים את הדיור בישראל?"

ישראל גל, ראש עיריית קרית אונו הוסיף כי בעבר ניסה לעשות דיור בר השגה לזוגות צעירים בעיר אבל נבלם על ידי היועץ המשפטי לממשלה. "אין אצלי היום פיסת אדמה לא מתוכננת. לצערי הרב המדינה היום מספסרת בקרקעות".

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית אמרה: "ההמלצה שלנו היא שיש לקדם מהלכים בהטבות במיסוי שיפתחו את הפתח להגדלת פרוייקטי התחדשות עירונית בפריפריה. הליכי התחדשות עירונית עובדים איפה שכוחות השוק עובדים אך אנו סבורים שצריך להרחיב את תחומי ההשפעה של התחדשות העירונית ואנו כבר מקדמים תוכניות בפרפריה – בקרית שמונה, צפת, בית שאן ועוד".

טל אוחנה, ראש מועצת ירוחם אמרה כי "יש 96 אלף יח"ד בפריפריה שצריכות לעבור התחדשות עירונית, אבל יש עיכובים בהיתרים בגלל מחסור אדיר בכוח אדם".

גל הוסיף כי " צריך תוכניות לטווח הארוך כדי לייצר וודאות וליבו עם הפריפריה שאין להם את היכולת. המכפיל בעירו 2.8 ופטור מהיטל השבחה".

אוהד עיני, השמאי הממשלתי אמר כי יש רווח בין התכנון לבין הרווח היזמי והיום מכירים בהוצאות שלא היו בעבר, כמו תחזוקה ופינוי הדיירים. עיני אמר כי מי שאמור לשאת בעלויות אלו הוא היזם ולכן גם נושא ההיטל ההשבחה יותר מסודר.

בתגובה ענה עמית גוטליב, יו"ר הוועדה להתחדשות עירונית בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ כי להם יש חלק גדול בעליית המחירים. עוד הוסיף כי "שיטת המכפילים גמרה את ההתחדשות העירונית ולכן היא כשלון מוחלט. רואים שקבלן מרוויח, אז מורידים את כמות הדירות וגורמים לעליית מחירים בשוק".

בתגובה ענה עיני כי אינם נכנסים לכיס של הקבלנים ולא קובעים רף מקסימלי לרווח.

צילום: הרן

Back to top button