איראןמבזקים

דיווח: איראן בונה מתקני גרעין חדשים, עמידים בפני פצצות חודרות בונקרים

גורמי מודיעים ישראלים ואמריקאים עוקבים מידי יום אחר התקדמות בניית רשת מנהרות ענקית שחופרת איראן ממש דרומית לאתר ייצור הגרעין בנתנז. כך דווח לפנות בוקר (שישי) ב"ניו יורק טיימס".

על פי הדיווח איראן משקיעה מאמצים גדולים לבנות מתקני גרעין חדשים בהרים עמוק מתחת לאדמה כך שיוכלו להיות עמידים מפני פצצות חודרות בונקרים והתקפות סייבר. למרות שצילומי לוויין מעידים על התקדמות הבנייה, גורמי ממשל ביידן מעולם לא דיברו על כך בפומבי. מנגד, שר הביטחון בני גנץ חשף זאת בפעם הראשונה בנאום שנשא בחודש שעבר באוניברסיטת רייכמן : "איראן עומדת שבועות ספורים מצבירת חומר בקיע שיספיק לפצצה ראשונה. היא מחזיקה 60 ק"ג חומר מועשר ברמה של 60%, מייצרת אורניום מתכתי ברמת העשרה של 20% ומונעת גישה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית למערך הייצור."

עוד הוסיף גנץ כי "כמות האמל"ח האסטרטגי המדויק לטווח רחוק של איראן גדל משמעותית בשנה האחרונה. גם בימים אלו איראן מבצעת מאמץ להשלמת ייצור והתקנה של 1,000 צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR6 במתקני הגרעין שלה, וביניהם במתקן חדש הנבנה באתר תת קרקעי סמוך לנתנז".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הפרסום של ה"ניו יורק טיימס" מגיע על רקע ביקורו המתוכנן של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שצפוי להתקיים בחודש הבא. בביקורו במזרח התיכון ביידן יגיע לערב הסעודית ולישראל – שתי יריבותיה האזוריות הגדולות ביותר של איראן. אין ספק כי הסכסוך סביב תוכנית הגרעין של איראן עומד להתלקח שוב

איראן נמצאת כיום בנקודה הקרובה ביותר ליכולת לייצר פצצה, מאשר בכל נקודת זמן אחרת על פני שני העשורים בפיתוח תוכנית הגרעין שלה וייתכן שבתקופה הקרובה ינקטו נגד הרפובליקה האסלאמית צעדים קיצוניים יותר כדי לעצור את המשטר בטהראן מהתקדמותו לעבר השגת היכולת הגרעינית המאיימת על האזור כולו.

לאחרונה כפי שכבר פורסם, ישנו גל חיסולים ואירועים שונים בהם מוצאים את מותם אנשי מפתח בכירים במשמרות המהפכה ותוכנית הגרעין האיראנית, ביניהם גם מי שכונה "אבי הפצצה האיראנית" מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה ב-27 בנובמבר 2020, בעת שנסע במכונית משוריינת בליווי מאבטחיו בפאתי טהראן.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמרה מוקדם יותר החודש כי איראן רחוקה שבועות ספורים מהיכולת להעשיר מספיק אורניום כדי לייצר פצצה ראשונה, עם זאת כדי לייצר ראש נפץ שעליו תורכב הפצצה תידרש לה, על פי ההערכות הקיצוניות בישראל עוד שנתיים לפחות. גורמים ביטחוניים מעריכים כי טהרן מתכוונת לעצור רגע לפני ייצור הנשק הגרעיני.

בשל הקיפאון בשיחות הגרעין האיראנים מנסים ליצור נקודות לחץ, ביניהם בניית רשת המנהרות בנתנז והמהלך שעורר את דאגתו הרבה של רפאל גרוסי, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בשבוע האחרון, כשאיראן ניתקה 27 מצלמות אבטחה במתקני הגרעין אחריהם עקבו הפקחים. "אם המצלמות יישארו כבויות במשך שבועות, ולא יהיה ניתן לעקוב אחר מקום הימצאם של חומרים גרעיניים, אני חושב שזו תהיה מכה אנושה לתקווה להחיות את ההסכם", אמר גרוסי.

המהלך כאמור של איראן, בבניית מנהרות תת-קרקעיות להמשך תוכנית הגרעין, נועד להגביר את הלחץ על ארצות הברית על מנת להגיע להסכם חדש. במשך שנים איראן טענה כי המתקן הגרעיני בנתנז פועל רק כדי לייצר דלק גרעיני למטרות שלום אך העדויות, שחלקן נגנבו על ידי ישראל ממחסן בטהרן ב-30 באפריל 2018, מעידות שלאיראן יש תוכניות כבר שני עשורים לבניית פצצה.

אתר הגרעין בנתנז נמצא מתחת לאדמה אך אינו קבור עמוק כל כך מה שהופך אותו למטרה קלה לתקיפה – צעד שישראל הייתה קרובה מאוד אליו בהזדמנויות רבות. אבל המתקפה הגדולה ביותר הייתה לא מהאוויר אלא מפעילות סייבר משולבת של ארצות הברית וישראל, לפני למעלה מעשור, שזכתה לשם "המשחקים האולימפיים", מה שגרם לצנטריפוגות להסתובב במהירות על-קולית ולצאת משליטה. התקיפה בתקופת ממשלי בוש ואובמה השמידה מאות צנטריפוגות והחזירה את איראן לאחור בתוכנית שלה לפחות שנה או יותר.

בעקבות אותו אירוע ועל מנת להגן על התוכניות העתידיות שלה, איראן החלה בבניית מתקנים גרעיניים עמוק מתחת לאדמה, אחד המתקנים האלה שזכה להצלחה גדולה עד כה הוא אתר בשם "פורדו", שנבנה מתחת להר הנמצא כ-32 קילומטרים מהעיר קום ומנוהל על ידי משמרות המהפכה. האתר נחשף לראשונה בשנת 2009 על ידי ממשל אובמה. כאשר איראן הבינה שהסוואת המתקן כשלה היא מיהרה להודיעה לסבא"א על קיומו עוד לפני שאובמה ונשיא צרפת דאז, ניקולאי סרקוזי הכריזו על הממצא.

המתקן החדש שנבנה כעת עמוק מתחת לאדמה ליד נתנז דומה למתקן בפורדו מה שידרוש במקרה של תקיפה פצצות גדולות יותר שחודרות בונקרים, כאלה שכיום אין ברשות ישראל.

גורמים רשמיים בממשל ביידן ציינו כי הם עוקבים אחר בניית המתקן החדש כבר למעלה משנה אך אינם מודאגים במיוחד וייתכן שייקח עוד מספר שנים לסיים. הם חושדים כי מטרתו המיידית של בניית המתקן היא להחליף את זה שהותקף באפריל 2020. תקיפה מתוחכמת במיוחד שיוחסה לישראל והבהירה לאיראנים כי התוכנית חדירה על ידי מקורבים שככל הנראה הטמינו במקום חומרי נפץ.

ממשל ביידן ציין אומר שיש מספיק זמן להתמודד עם המתקן החדש, באמצעות משא ומתן במידת האפשר ובכוח במידת הצורך. פרויקט הגרעין עדיין נמצא מספר שנים מסיומו וייתכן שהוא נועד להפעיל עוד סוג של לחץ על ארצות הברית ומנהלי המשא ומתן.

עבור גורמי ביטחון בישראל, בניית המתקן החדש היא עדות נוספת למאמץ האיראני הבלתי פוסק אחר השגת יכולת גרעינית, מה שמבחינת מנהיגי צבא ומודיעין רבים בישראל מצדיקים את התקיפות המואצות על תוכנית הגרעין, מהנדסים ומדענים שעומדים מאחוריה ומאחורי תוכנית פיתוח הטילים של איראן. גורמים בישראל מעריכים כי המתקן החדש שנבנה גדול יותר מהנדרש כדי להחליף את המתקן שנהרס לפני כשנתיים ומוגן הרבה יותר.

המתקן הגרעיני בנתנז. צילום: סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים"

Back to top button