כלכלהמבזקים

יו"ר ועדת הכלכלה: להאיץ את קצב רכישת הדירות למאגר הציבורי

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה היום (שני) לדיון מיוחד שעסק בעיכוב ברכישת דירות חדשות למאגר הדיור הציבורי. הדיון התקיים ביוזמת היו"ר ביטון, שהזכיר כי לפני כשנה, באחת מישיבותיה הראשונות של הוועדה, הציג שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, תכנית לרכישה של 1,700 דירות בשלוש שנים, ואמר כי הוא מקווה שכבר השנה תחל הרכישה. כעת ביקש היו"ר ביטון לדעת כמה דירות נרכשו, האם הכל מבוצע במועד ומה העיכובים, ואמר: "המצוקה בשטח אדירה והמאגר הולך ופוחת. אין הקומץ משביע את הארי ואין הבור מתמלא מחולייתו. אי אפשר לפתור את הבעיה טיפין טיפין ומה שהממשלה מתקצבת צריך לבצע ב-100%".

מנכ"ל משרד השיכון, אביעד פרידמן, הציג בפני הוועדה את הנתונים לפיהם מאז 2019 מאגר הדירות בדיור הציבורי הולך ויורד – מ-50,231 ב2019 ל-47,835 השנה. הוא הוסיף כי סוכם שעד סוף 2023 ירכשו 1,700 דירות חדשות, ועל צעדים נוספים להגדלת מאגר הדירות.

עוד פריט פרידמן על צעדים נוספים שנעשו לקדם את הרכש, ואמר כי במאי נרכשו 80 דירות ויש עוד 100 דירות בתהליך רכישה. הוא העריך כי עד סוף השנה ירכשו לפחות 500 דירות. פרידמן ציין כי נעשתה פנייה לוועדת הכספים להעברת 100 מיליון שקלים, ועדיין לא עברו 360 מיליון שקלים מעודפי תקציב של השנה שעברה. "בפועל אני יכול לרכוש רק מהכסף שאצלי", אמר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סגן הממונה על התקציבים באוצר, צחי דוד, אמר כי הפנייה להעברת 100 מיליון שקל מונחת על שולחן ועדת הכספים ותידון ביום רביעי השבוע. באשר ל-360 מיליון השקלים מעודפי תקציב אמר כי זה צריך לעבור בהחלטת ממשלה. היו"ר ביטון שאל איפה עוד מיליארד שקל ודוד השיב: עוד כ-250 מיליון שקל יגיעו מרווחי עמידר ואיגוח והיתרה תצטרך להיכנס לתקציב 2023.

היו"ר ביטון הזכיר כי הוועדה דרשה להקדים כמה שיותר את הרכש, וביקש לדעת מה הסיבה לעיכובים. דוד השיב כי היה עדכון של תהליך הרכש, וכי המהירות היא לא רק שאלה של תקציב, שכן יש חצי מיליארד שקל ואליהם יתווסף תקציב נוסף של 100 מיליון שקלים ולאחר מכן עוד 360 מיליון. "התקציב לא יהיה בעיה לרכישה, אם קצב הרכישה יהיה מהיר יותר נחפש דרכים להקדמת מימון", אמר דוד.

במהלך הדיון הציג עו"ד גלעד מנשה סיפור קשה של זכאית דיור ציבורי אותה הוא מייצג בהתנדבות, שממתינה כבר למעלה מעשור לדיור ציבורי. הוא סיפר כי היא פלשה לדירה ולפני חודש וחצי הוזמנה לה משטרה והיא פונתה לרחוב, יחד עם שתי בנותיה. היו"ר ביטון הודה בדמעות כי לא הצליח להציל את המצב בזמן אמת, וביקש מהמנכ"ל פרידמן לחקור את המקרה לעומק ולמצוא לו פתרון.

ח"כ משה אבוטבול אמר כי חייבים לפתור את בעיית הדיור הציבורי לכל המגזרים. ח"כ אורלי לוי אבקסיס מתחה ביקורת על כך שהמשרד ויתר על תכנית השר הקודם, להקצאה של 7% מהדירות של כל פרויקט ממשלתי לדיור הציבורי. "במבחן התוצאה נכשלתם ולא קניתם דירות", אמרה.

ח"כ נעמה לזימי שאלה האם מחכים שהממשלה תיפול, ואמרה כי זו גם שיטה. "הגיעו מים עד נפש. אתם לא עובדים רק עלינו או על השר או על יו"ר ועדת הכלכלה וחברות הכנסת, אתם עובדים על הציבור", אמרה. ח"כ גבי לסקי אמרה כי הבעיה היא לא כסף, שכן יש עודפי תקציב, הבעיה היא מדיניות והמדיניות היא לייבש את הדיור הציבורי.

מנכ"ל פורום הדיור הציבורי, דני גיגי, טען כי משרד השיכון מחזיק עדיין בכספי הדירות שנמכרו ולא השתמש בו עד הסוף. "המשרד לא מסוגל לרכוש לבנות לא לרכוש לא אז מה כן? רחוב?", זעק גיגי.

מנכ"ל משרד השיכון השיב לדברים שעלו בדיון ואמר כי אין כסף שנכנס לדיור ציבורי והולך למטרות אחרות. הוא הוסיף: "לא חתמתי ולו על דירה אחת של דיור ציבורי לעמותה או שום גוף אחר. מכל ה-7% לא ניתנה ולו דירה אחת".

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תתכנס בעוד שלושה שבועות ותדרוש תשובות האם הכסף הזמין לרכישה והאם החלו בפעולות הרכישה. "כל ההסברים על עודפים ויתרות זה לרואי חשבון, אנחנו רוצים לדעת בעוד שלושה שבועות שיש למנכל מיליארד שקל ושהוא מתחיל לרכוש. אפנה אישית לשר האוצר שיעשה כל מה שהוא יכול להעמיד את הכסף הזה זמין".

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button