מבזקיםפוליטי / מדיני

לאחר עשור: אושרו תקנות לשירותי בריאות בשעת חרום לבעלי מוגבלות

אחרי כעשר שנות התמהמהות – אישרה היום (שלישי) ועדת העבודה והרווחה תקנות המסדירות רציפות טיפולית בשעת חרום לאנשים עם מוגבלות. בין היתר התקנות – שנידונו בוועדה בסדרת ישיבות ממושכות – מסדירות פינוי אוכלוסייה, אספקת תרופות, נגישות מידע, מרפאות אחודות ושירותי תרגום.

לדברי יו"ר הועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) "לאחר כ-10 שנים בהן לא הצליחו לקדם את תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, המתייחסות לנגישות שירותי בריאות בקהילה במצב חרום, אישרנו אותן היום. מדובר בתקנות מטעם משרד הביטחון המסדירות את הטיפול והמעטפת הרפואית אותה המדינה תעניק לאנשים עם מוגבלות בעת חרום. תרופות, מכשירים רפואיים, המרפאות האחראיות, מרחב מוגן לאנשים עם מוגבלות, סוגיות שחשוב שיוסדרו במצב חרום, במדינה שבה לא חסרים מצבי חרום – הוסדרו היום".

לדברי יהודה מירון, אחראי התחום במשרד הביטחון, בנוסף לתקנות יוכל משרד הבריאות להוציא הנחיות נוספות ומסדירות – עם פרוץ שעת החרום. לפי טל זימנבודה, ממונת נגישות מנציבות שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות, הנגשת אתרי האינטרנט של משרדי הממשלה הרלוונטיים, כמשרד הבריאות, הוא צורך בסיסי ויסודי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בין היתר התקנות מסדירות כי קופת חולים תיערך להמשך מתן שירות בריאות במצב חירום, בביתו של מי שהיא מספקת לו דרך קבע את השירות בביתו, כולל מסגרת דיור שהאדם עם המוגבלות מתגורר בה.

הערכות זו תכלול גם את כל הסידורים המצויים בידיה שיבטיחו להמשיך ולספק את אותו שירות בריאות במצב חירום כולל המשך ביצוע בדיקות וטיפולים, אספקת תכשירים, מזון תרופתי ותרכובות מזון, מוצרי היגיינה וספיגה, ופתרונות ישימים למקור אנרגיה חלופי למי שנדרש לחשמל לצורך קבלת השירות.

ההיערכות לאספקת סוגי שירות בריאות בבית לאדם עם המוגבלות תיגע גם לחלופות שיאפשרו מתן שירות רפואי בבית בנסיבות שבהן בעת מצב החירום לא ניתן להגיע לביתו או לתת טיפול מרחוק, כגון הסתייעות ברשות המקומית בכוחות הצלה אחרים ובמשרד הבריאות.

קופת חולים ומי שהתקשרה עימו לצורך אספקת שירות בריאות בביתו של אדם עם מוגבלות ייצרו קשר במצב חירום עם האדם עם מוגבלות שהם מספקים לו שירות בריאות בבית, כדי לוודא את שלומו ולשם שמירה על רציפות אספקת שירות הבריאות במצבי חירום.

שי אלדרוטי, מנהל הנגישות ב"כללית", הדגיש את הצורך בהכשרת מערך הדרכה לאלו שידריכו טלפונית את האדם עם המוגבלות או מי שמסייע לו – להתנהל בשעת חרום, ואילו לדברי עדי אבירם, מנהלת הנגישות במרכז השלטון המקומי, הרשויות החלשות לא יוכלו לסייע בכח אדם מספיק ללוות את הזקוקים לכך – והמאגר הראשון אליו יש לפנות הוא משרד הבריאות.

צילום: freepik

Back to top button