מבזקיםצבא וביטחון

"ידנו הארוכה תגיע לכל מקום שנבחר, בכל זמן שנבחר"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, העניק היום (חמישי) את כנפי הטיסה לסגן א׳, מצטיין קורס טיס 184 במגמת קרב, בבסיס חיל האוויר בחצרים. הטקס נערך בציון 40 שנים למלחמת לבנון הראשונה בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ומפקד חיל האוויר אלוף תומר בר.

צילום: קובי גדעון/ לע"מ

בפתח דבריו ציין נשיא המדינה את מלחמת שלום הגליל אשר מציינים בימים האחרונים 40 שנים קיומה: "הטקס היום עומד בסימן 40 שנה למלחמת שלום הגליל. טייסי חיל האוויר של אותה מלחמה יצאו ללחימה כשבראשם מהדהד משפט אחד: ״הטיל כופף את כנף המטוס״. זה היה המשפט שאותו טבע האלוף, מפקד חיל האוויר בעברו, ולימים הנשיא השביעי של מדינתנו – עזר ויצמן לאחר מלחמת ההתשה; משפט עליו חזרו ביתר שאת, בתגובה לאבדות הקשות של חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים."

עוד המשיך הנשיא והזכיר גם את מלחמת יום כיפור הכואבת: "בשנים שאחרי מלחמת יום הכיפורים חיל האוויר הוביל את צה"ל בתהליך השיקום, הפיק את לקחיו, נערך והתכונן, כך שלמלחמת שלום הגליל ב-1982 הגיע חיל אוויר ישראלי מדוייק יותר, חד יותר, ומוכן יותר. ביום הרביעי של המלחמה יצא לפועל מה שכונה מבצע ״עַרְצָב 19״ במטרה להשמיד את מערכי הטילים הסוריים בלבנון. מאות כלי טייס השתתפו במבצע, כשליש מכמות המטוסים של חיל האוויר באותה התקופה, שתמרנו מול מטוסי יירוט סורים רבים שהוזעקו לאזור. בעוד שכוחות היירוט הסוריים הופעלו באופן אקראי, ללא תכנון ושליטה, חיל האוויר שלנו הגיע למבצע ערוך היטב. במהלך הקרבות האוויריים הופלו 29 מטוסי אויב ואף לא מטוס ישראלי אחד; ומערכת ההגנה האווירית של הסורים שותקה. מלחמת שלום הגליל הסירה כל ספק בנוגע לעליונות האווירית של חיל האוויר, והבהירה שאת כנף המטוס הזה, אין אף טיל שיוכל לכופף. זו הייתה עליונות שבסיסה לא רק במקצועיות, ברוח החתירה לניצחון, בתחושת שליחות, ובאימונים המפרכים; אלא בראש ובראשונה ביכולתו של החיל לתחקר את עצמו, להסיק מסקנות, להתפתח, ולבצע התאמות למול הצורך ודרישות המציאות."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הנשיא שיבח את חיל האוויר לדורותיו ואמר: "זה לא קרה סתם כך. את חיל האוויר הובילו מאז ומעולם מפקדים מעולים, מהדרגים הזוטרים ביותר ועד לקצה הפירמידה. את ההיערכות המופלאה של החיל למלחמת שלום הגליל כמו גם את התנהלותו המופתית לאורך כל ימי הלחימה, הוביל מפקד חיל האוויר דאז אלוף דוד עברי, שמכבד אותנו בנוכחותו היום. דוד היקר, מדינת ישראל חייבת לך כל כך הרבה בכל כך הרבה תחומים ביטחוניים ומדיניים אני מאחל לך, לעפרה רעייתך ולכל המשפחה המשך בריאות איתנה ושפע שמחות. אכן, מכובדי, זה סוד הקסם של חיל האוויר, חיל שלא מתפשר על איכותו, שהמצוינות שלו היא פשוט תוצר של הון אנושי משובח."

בנוסף, פנה הנשיא למפקד החיל ואמר: "מכובדי מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר, זהו טקס הכנפיים הראשון שלך כמפקד חיל האוויר. עכשיו, לאחר עשרות שנות שירות, אתה ניצב בראש הפירמידה של זרוע האוויר והחלל, וזו הזדמנות מבורכת לאחל לך הצלחה בתפקידך. אני מבקש בהזדמנות הזו להודות לך – מכובדי ראש הממשלה נפתלי בנט. בשבוע הבא אתה עתיד לסיים את תפקידך. יהיו לנו עוד הזדמנויות להיפרד. שיתפנו יחד פעולה למען ביטחון ישראל, בהערכה הדדית ובחברות, כשטובת המדינה תמיד לנגד עיניך, ועל כך תודתי הגדולה. ביטחון אזרחי ישראל עומד למבחן יום יום. אתגרים רבים לפנינו, גלויים לעיני הציבור, וסמויים מהן. איראן שולחת זרועות ארוכות של טרור, לתוך ישראל, לגבולותינו, וגם למדינות אחרות. אין אף מדינה בעולם שהייתה נותנת לאזרחיה החפים מפשע להיות מאוימים אך ורק בשל זהותם."

צילום: קובי גדעון/ לע"מ

הנשיא התייחס לניסיונות הפגיעה בישראלים על די האיראנים ואמר: "התבשרנו היום על ניסיונות לחטוף ישראלים ולפגוע בהם, והאמינו לי שזרועות הביטחון של מדינת ישראל פועלות 24/7, בפעולות סיכול ומניעה המזכירות לא אחת סרטי מתח ועלילה. בהם המציאות עולה לפעמים על כל דימיון. אני מזהיר את כל מי שחושב לנסות אותנו. איננו עומדים בחיבוק ידיים למול האיומים. ישראל שומרת על חופש פעולה, ומבטיחה את האינטרסים הביטחוניים שלה. ידנו הארוכה תגיע לכל מקום שנבחר, בכל זמן שנבחר, ובכל דרך שנבחר. וכעת אליכם – בוגרות ובוגרים יקרים, בשנים האחרונות למעשה גידלתם כנפיים, למדתם לחבר את כנפי המכונה האדירה של כלי הטיס לגופכם והפכתם לאחד, לשלם המסוגל בדרך פלא לעשות את הבלתי יאמן, להמריא לשמיים, ולהגן עלינו. שנים תובעניות ומפרכות הכשירו אתכם לכך, למדתם להתגבר על מכשולי הגוף והרוח, הוכחתם חוזק ואיתנות והגעתם לקו הסיום המרגש."

לסיום, אמר הנשיא: "כדבריה היפהפיים של המשוררת אביטל הררי: "צָרִיךְ תְּנָאִים כְּדֵי לָעוּף אָמְרָה לִי הַצִּפּוֹר. נִיסִיתְּ לְהַמְרִיא לֹא פַּעַם, מֵעַל הָאֲדָמָה הַבּוֹצִית, מֵעַל הָעֲנָנִים הַשְּׁחֹרִים – לַשָּׁוְא. לֹא מַסְפִּיק שֶׁיֵּשׁ לְךְ כְּנָפַיִם אִם אֵינֵךְ יוֹדֵעַת לַהֲפֹךְ אֶת הַפַּחַד לָרוּחַ". ואתם יקיריי, הצלחתם להתגבר על כל משוכה ולהפוך את הפחד לרוח. כשאתם פורשים כנפיים וממריאים אל על, אתם מחיים גם את הרוח האיתנה שלנו – רוח העם בישראל ולמעשה מגביהים את המדינה כולה למחוזות חדשים. בכנפיים שלכם אתם מגוננים על עם ישראל כולו, ופורסים עלינו סוכַּת שלום וביטחון. אנחנו סומכים עליכם וגאים בכם ומתרגשים היום ביחד אתכם מאוד מאוד. ואתן, משפחות יקרות, גם אתם היום מסיימים מסלול מפרך גם אתם מקבלים היום סוג של כנפיים. הבוגרים שלנו קיבלו מכם את החינוך והתמיכה, את רוח השליחות והאהבה למדינה שהביאו אותם לרגע הזה. גם אתם התמודדתם עם אתגרים וקשיים, וההצלחה, והגאווה – היא הרבה מאוד בזכותכם. תודה רבה לכולכם, חזקו ואמצו."

Back to top button