מבזקיםפוליטי / מדיני

ויכוח סוער על רקע פיזור הכנסת: "יש 22 ח"כים נורווגים שעלותם 22 מיליון שקלים"

ועדת הכנסת בראשות יו"ר הוועדה, ח"כ ניר אורבך, דנה הבוקר (שלישי) בהכנה לקריאה ראשונה של הצעת החוק להתפזרות הכנסת ה-24 , העוסקת גם בחוק מימון המפלגות לקראת מערכת הבחירות. בין היתר מוצע בחוק להגדיל את יחידת המימון לכל חבר כנסת ופריסת החזר החובות ל-52 חודשים במקום 3 שנים. בתום דיון ממושך ורווי מחלוקות, הושגו הסכמות בין ח"כ דוד ביטן ובין השופטת איילה פרוק'צה יו"ר הוועדה הציבורית לעניין מימון המפלגות, על נוסח החוק שיאושר היום לקריאה ראשונה ולפיו ועדת הכנסת תאשר את חלקי החוק העוסקים במחזור ההלוואות פרט לנושא גובה מימון יחידות המימון לבחירות הקרובות, שיישארו בסמכות הוועדה הציבורית.

קודם לכן, בפתח הדיון אמר ח"כ ביטן "דרך המלך הייתה להעביר את נושא מימון המפלגות בוועדת חוקה. זאת מערכת הבחירות החמישית תוך זמן קצר, וזה יוצר בעיות למפלגות מבחינת תקציב ומבחינת החזר ההלוואות. אנחנו בלופ של בחירות כולל הבחירות המוניציפליות. המדינה לא מתירה למפלגות לקבל תרומות, ומצד שני יחידות המימון הקיימות לא מספיקות, ולכן במצב הזה אין לנו ברירה אלא לממן את הבחירות דרך המדינה ולמחזר את ההלוואות. אם החוק יישאר כמו שהוא, אף ספק לא יסכים לעבוד אתנו".

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

השופטת איילה פרוק'צה יו"ר הוועדה הציבורית לעניין מימון המפלגות העבירה ביקורת על הצעת החוק: "קראתי את הצעת החוק רק לפני שעה. לגבי הנוהל התקין של החקיקה, הכנסת ראתה לנכון למנות גורם חיצוני שיפקח על עבודת הכנסת, כדי שיבטיח שלא יפגע האינטרס הציבורי. מה שעולה מהצעת החקיקה הזאת זה בעצם ניסיון לעקוף את הוועדה הציבורית. בלוח הזמנים הזה לא היה לוועדה שום אפשרות לשמוע נתונים ולשמוע חוות דעת ולקבל מידע ממחלקת המחקר. הכנסת עצמה לא מכבדת חוק שהיא עצמה חוקקה והתהליך הזה יעורר ביקורת ציבורית מוצדקת. מבינה את אילוצי המפלגות, אך אפשר להמתין מספר ימים עד שהוועדה הציבורית תדון במהירות רבה בנושא על בסיס הליך תקין".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

לדברים אלה הגיב ח"כ ביטן: "אני מאוד מצטער שזאת ההרגשה של כבוד השופטת, אך מדובר בנושא דחוף שנמצא בהסכמה על רוב סיעות האופוזיציה והקואליציה. מדובר בדיון לקראת קריאה ראשונה. לנו אין ברירה, אנחנו לא יכולים להמתין יותר כי אנחנו צריכים לדעת מה כללי המשחק של מערכת הבחירות מבחינה תקציבית, כי אם לא, אנחנו שוב נסיים עם חובות ושוב נבקש מהכנסת לוותר על החובות. אם אתם רוצים לעשות בדיקה מקיפה ורפורמה, אנחנו נשתף פעולה לקראת מערכת הבחירות הבאה".

חשב הכנסת חיים אבידור: "הגדלת המסגרת תגדיל את הסיכון באופן המשמעותי. זה שמגלגלים את זה לכנסת הבאה, אנחנו עלולים להגיע למצב של חובות אבודים כתוצאה ממפלגות שלא הצליחו להיכנס לכנסת."

במהלך הדיון התפתח ויכוח סוער בין חברי הכנסת דוד ביטן ויואב קיש, לבין חברי כנסת מהקואליציה.

ח"כ יואב קיש: "יש 22 ח"כים נורווגים שעלותם 22 מיליון שקלים בשנה. עכשיו אין וועדות, אנחנו בפגרת בחירות ואין בהם צורך, נוכל לחסוך את כל הכסף הזה."

ח"כ מיכל רוזין אמרה בתגובה: "אם כך אז אתם תקבלו חצי משכורת על השנה שעברה, כי הייתם רק במליאה ולא בוועדות."

ח״כ קיש בתגובה: "אתם רמסתם אותנו בייצוג בוועדות."

ח"כ רם שפע: "בזמן שאנחנו מתווכחים על נושא המימון, חברי האופוזיציה ממשיכים לתקוע את פרויקט המטרו. צריך להפריד את חוק פיזור הכנסת מחוק מימון המפלגות ולאפשר זמן סביר לדון בזה."

ח"כ מוסי רז: "לא צריך להעלות את מימון המפלגות. רציתם להקדים את הבחירות כשאין לכם מימון, סוף מעשה במחשבה תחילה."

ח"כ ביטן זעם על דברים אלה ואמר: "כולם בוכים ולוקחים. מי שלא רוצה מימון שלא יקח."

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

כאמור, בתום הדיון ולאחר ההסכמות שהתקבלו אמר ח"כ ביטן: מקבלים את הצעת כבוד השופטת שהיא תיקבע בפעם הזאת את גובה יחידת המימון לבחירות הקרובות, אנחנו סומכים עליה ועל חברי הוועדה הציבורית. היא מצידה תסיים את עבודתה עד מחר בצהריים. כרגע אנחנו נאשר את חלקי החוק שאינם בסמכות הוועדה הציבורית כמו מחזור ההלוואות ואי קיזוז המקדמות. לגבי גובה יחידות המימון נמתין עד להחלטת כבוד השופטת ואז נעביר את הכל בקריאה שניה ושלישית.

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

השופטת פרוקצ'ה: "התחייבנו לעמוד בלוח הזמנים עד למחר בצהריים. שמחה על ההסכמה. מבקשת מנציגי הסיעות להעביר אלינו את הנתונים הרלוונטיים לצורך קבלת ההחלטה".

ועדת הכנסת אישרה את הצעת החוק לקריאה ראשונה ברוב של 8 ח"כים, ללא מתנגדים וח"כ אחד, שנמנע.

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button