כלכלהמבזקים

בשורה לעצמאים: עבר בכנסת חוק המענקים לעסקים בגין תקופת האומקירון

מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק מענק סיוע לעסקים בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות זן אומיקרון של נגיף הקורונה החדש. 15 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים.

מוצע כי יינתן מענק סיוע לעסקים קטנים ובינוניים שמחזור עסקאותיהם נפגע בשל התפשטות זן האומיקרון בחודשים ינואר ופברואר 2022, בהתאם למודל של מענק השתתפות בהוצאות קבועות שניתן לפי חוק התוכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020.

המענק נוגע לעסקים עם מחזורים של בין 18 אלף שקלים ל-80 מיליון, אשר ספגו ירידה של 25 אחוז לפחות, במחזור עסקיהם בתקופת התפשטות האומיקרון, לעומת מחזור העסקאות בשנת הבסיס. סכום המענק כאמור ישתנה בהתאם למחזור עסקאותיו של העוסק בשנת הבסיס. כך למשל, לגבי עסקים קטנים עם מחזור של עד 300 אלף שקלים – יעמוד גובה הפיצוי על 4,350 ועד 9,350 שקלים לעסק. גובה המענק משתנה לפי גובה המחזור של העסק, בקבוצות של 50 אלף שקלים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במהלך ההצבעה התקבלה הסתייגות תקציבית, הקובעת כי תקרת המחזור לעסק, שתאפשר מתן מענק סיוע על פי המפורט בהצעה, תעמוד כאמור על 80 מיליון שקלים במקום 60 מיליון, כפי שפורט תחילה בנוסח שאושר על ידי ועדת הכספים. שרת החדשנות המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן, הודיעה מעל דוכן הכנסת כי העלות התקציבית של ההסתייגות מקובלת על הממשלה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במהלך חודשים ינואר ופברואר בשנת 2022 חלה התפשטותו העיקרית של זן האומיקרון של נגיף הקורונה החדש בישראל. קצב התפשטות הזן היה גבוה מאוד באופן יחסי לזנים קודמים והביא לכך שקבוצה גדולה מהאוכלוסייה חלתה או שהתה בבידוד בהיקף גבוה לעומת גלי ההדבקה הקודמים.

כתוצאה מכך, נפגעה למשך תקופה ממושכת הפעילות הכלכלית הסדירה של חלק מהעסקים, שעיקרה בפלח הצרכני, וזאת לאחר שנתיים שבהן הטילה הממשלה מזמן לזמן הגבלות משמעותיות על פתיחת עסקים ועל התייצבותם של עובדים במקום עבודתם.

למרות שהיקפי הפגיעה הכלכלית נמוכים יותר מגלי ההתפשטות הראשונים של נגיף הקורונה החדש, ישנם עסקים שחוו ירידת מחזורים במסגרת ההתמודדות עם ההשפעה הכלכלית של התפשטות זן האומיקרון בחודשים ינואר ופברואר בשנת 2022.

נוסף על כך, בעסקים קטנים, היקפן של ההוצאות הקבועות ביחס למחזור העסקאות, גבוה יותר לעומת המצב בעסקים גדולים, ועל כן עסקים קטנים חשופים לפגיעה כלכלית בעת משבר בצורה משמעותית יותר וזקוקים לסיוע כדי לשרוד את ירידת המחזורים האמורה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) אמר: "הבטחנו שנסייע לעצמאים מהרגע הראשון, והיום אנחנו זוכים להעביר את החוק. מיקדנו את המאמץ במתן מענקים לעסקים קטנים שבאמת זקוקים לכך. הגדלנו את מגבלת המחזור לזכאות מ- 60 מיליון ש"ח ל- 80 מיליון ש"ח. במהלך הדיונים הצלחנו להגדיל את העסקים הזכאים, על ידי כך שהורדנו את סף הפגיעה ל 25% במקום 35%, הגדלנו באופן משמעותי – 45% , את המענקים לעסקים עד מחזור של 300 אלף ש"ח. והעברנו עוד שינויים רבים שמיטיבים עם העצמאים הזכאים."

ח"כ קושניר הוסיף: "נמשיך לקיים את הבטחותינו ולדאוג לעצמאים במדינת ישראל, באחריות ובהוגנות. אני מודה לשר האוצר ליברמן ולסגן השר אביר קארה על שיתוף הפעולה ודחיפת החוק לאורך כל הדרך."

Back to top button