מבזקיםמשפטי/פלילי

בג"צ האוקראינים: בוטלה החלטת שרת הפנים והמדינה חויבה ב-20,000 ש"ח

בית המשפט העליון קיבל היום (ראשון) את עתירת משרד עו"ד תומר ורשה, ביטל את החלטת שרת הפנים איילת שקד, קבע כי אזרחי אוקראינה יהיו פטורים מקבלת אשרות כניסה עד 3 חודשים וחייב המדינה בהוצאות העותר בסך 20,000 ₪!

עו"ד תומר ורשה מסר בתגובה: "אנו מרוצים ביותר שביהמ"ש עליון קיבל את כל טענותינו וקבע ששרת הפנים פעלה בניגוד להוראות החוק. אנו שמחים שאזרחי אוקראינה – שעודם מצויים תחת מלחמה – יוכלו למצוא מרגוע במדינת ישראל לצד קרוביהם וחבריהם, ושמחים שיכולנו לסייע ולו במעט להקל על פליטי מלחמה. משרדי ימשיך להיות משענת ומגן מפני הפרה של זכויות אדם ושמירה על שלטון החוק ".

עו"ד ורשה טען ששרת הפנים איילת שקד החליטה בחוסר סמכות עת פעלה בניגוד לצו הכניסה לישראל המעניק פטור.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: שגרירות ישראל ברומניה

ביהמ"ש העליון קבע ביחס ללשון החוק – "קשה אפוא לאתר בלשון סעיף זה עיגון לשני הרכיבים שאותם מבקשים המשיבים לקרוא לתוכה: אין הלשון כוללת סייג מפורש שעניינו טיב או תכלית הביקור; ואין היא כוללת החרגה של עתות "חירום" או קביעה כי תחולתה מוגבלת לעתות "שגרה". …משכך, ספק רב אם לשון הסעיף כשלעצמה, סובלת את הפרשנות שמציעים המשיבים שלפיה אין תחולה להוראות הצו במצבי חירום וכי הוא נועד לכניסת אזרחים מהמדינות שמנויות בתוספת למטרות תיירות בלבד".

וביחס לתכלית החקיקתית קבע ביהמ"ש העליון כי "לאחר בחינת הדברים סבורני כי הן לשון החוק, הן תכליתו, לא עולות בקנה אחד עם הפרשנות שהציעו המשיבים שלפיה חרף לשונו של הצו, תחולתו מוגבלת אך לביקורים שמטרתם תיירותית או לביקורים שמתקיימים בזמני "שגרה".

לסיכום, קבע ביהמ"ש העליון: "הנה כי כן, יישום עקרונות תורת הפרשנות התכליתית במקרה שלפנינו, מוביל למסקנה כי צו הכניסה לישראל חל גם על אזרחי אוקראינה שמבקשים להיכנס לישראל לתקופה של שלושה חודשים, אף בנסיבות של המלחמה שמתחוללת באוקראינה… אשר על כן, אציע לחבריי לעשות את הצו על תנאי למוחלט ולהורות כי צו הכניסה לישראל חל בעניינם של אזרחי אוקראינה שמבקשים להיכנס לישראל לתקופה של עד שלושה חודשים, גם במצב שנוצר עקב המלחמה באוקראינה. המשיבים יישאו בהוצאות העותר, בסך כולל של 20,000 ש"ח."

עו"ד ורשה הוסיף: "חשוב להבהיר כי מעתה אין עוד מתווה שקד, אין עוד הגבלת כניסה של 5000 איש בלבד, אין עוד מילוי טופס דיגיטלי, אלא אזרחי אוקראינה יקבלו אותו יחס כפי שקיבלו קודם לכן – ויוכלו להגיע לישראל ללא אשרות כפי שמגיעים שאר אזרחי המדינות הפטורות מאשרה".

Back to top button