מבזקיםפוליטי / מדיני

הילולת הרשב"י במירון: "תמונת המודיעין הייתה מאוד קשה, יש הסתה של רבנים"

ועדת ביטחון הפנים וועדת מיזמי תשתיות לאומיים ושירותי דת יהודיים קיימו היום (שני) דיון משותף בהיערכות גופי הממשלה להילולת הרשב"י במירון ובהצעות לדיון מהיר שהגישו חברי הכנסת איתמר בן גביר, יצחק פינדרוס ויואב בן צור בנושא "החלטות משטרת ישראל בהילולת ל"ג בעומר במירון". לטענת חברי הכנסת מדיווחים סביב האירועים במירון נראה כי המדינה באמצעות השרים האחראים לאירוע והמשטרה קיבלה שורה של החלטות שהובילו לאי סדר וקריסת מתווה מירון.

יו"ר ועדת ביטחון פנים, ח"כ מירב בן ארי: "המסקנות של ועדת החקירה הן קריטיות לתהליך הפקת הלקחים. צריך לגנות כל אלימות נגד שוטרים גם אם יש כעס רב בקרב הציבור שהגיע אל מתחם ההר בהילולת ל"ג בעומר. כל הארגונים בהפעלת ההילולה היו בפוסט טראומה ואת המחירים שילמו ציבור המתפללים בהר. ההילולה צריכה להיות שמחה ופרוסה לאורך כל הנקודות בהר".

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת מיזמי תשתיות לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים, ח"כ יוליה מלינובסקי:" מעבר להילולה צריך לטפל בכל הליקויים השוטפים שנמצאים בהר. יש כסף ותקציב רלוונטיים שצריך להוציא אותו על הדברים הנכונים. צריך לטפל בצרכים הבסיסיים ביותר של הפוקדים את מתחם הרשב"י בזמן שגרה ובמיוחד בזמן ההילולה בל"ג בעומר. צריך לגנות את הקומץ שעושה טרור בזמן ההילולה ואם צריך אז גם להרחיק אותו מההר".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סגן השר לשירותי דת, ח"כ מתן כהנא, ומי ששימש כשר האחראי על הילולת ל"ג בעומר במירון, סיפר לוועדה כי "שבוע שעבר התקיים תחקיר בראשותי, איך לוודא שבשנה הבאה ההילולה תהיה יותר מוצלחת. אני האחראי היחיד. היעד הראשון היה אפס הרוגים ופצועים וביעד הזה עמדנו. היעד השני היה לאפשר חגיגה ושמחה מוצלחת וביעד הזה נכשלנו. הכנו מסמך בהן יש 100 הערות שרובן מופנות אלינו פנימה ודברים שיכולנו לעשות יותר טוב. אחת הנקודות המרכזיות לאי ההצלחה של השמחה היתה ההנהלות סביב הציון , הקבר עצמו. תכננו כ 16 אלף מבקרים בו זמנית ומסיבות שונות אנשים התרכזו סביבו ומזה נגזר חלק מניהול הזמנים בהר. הגדרתי כי ההתארגנות להילולה בשנה הבאה תתחיל כבר עכשיו אי אפשר לחכות למינוי השר הבא".

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לשאלת יו"ר ועדת בט"פ, בן ארי, לגבי ההתקהלות סביב הציון הוסיף סגן השר, כהנא: "דיברנו על 16 אלף מבקרים בו זמנית בכל המתחם אך רובם התרכזו סביב הציון ולא היה לנו פיצוח לאירוע הזה , צריך ללמוד לנהל את נושא הציון בשנה הבאה".

ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז צפון, סיפר לוועדה כי האירוע עבר שינוי משמעותי בסטאטוס קוו והוא לא עבר חלק בגרון. כתוצאה מכך, תמונת המודיעין הייתה מאוד קשה, בעיקר מכיוון העדה החרדית. "לתפיסתם מדינת ישראל מלאימה את הקבר ופוגעת ברבי שמעון ועושה הכל כדי שלא נגיע למירון. יש הסתה של רבנים להתעמת עם השוטרים לעשות הכל כדי שהאירוע לא יתקיים. בדיאלוג עם החסידויות – היתה הבנה שהם יוכלו לקיים טישים בגב ההר זה היה מאד חשוב לפיזור הקהל. ובסופו של דבר זה לא קרה וזה יצר תסכול מאד בקרב החסידויות".

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לטענת לביא: "עצרנו קרוב ל 40 איש עם קטרים , דבק מגע, רימונים מיוחדים שמורכבים בבית, כאלה שגרמו נזק בהילולה. עצרנו אוטובוסים כבר בבקעת הירדן בעקבות מידע שאין ליושבים בהם כרטיסים וכוונתם להפריע לאירוע. ניסינו לקיים דיאלוג עם העדה החרדית, הזעם היה גדול מידי והם אמרו לי שזה בלתי ניתן לעצירה. חשבנו לפנות לרבנים ולנשיא המדינה כדי לקרר את העסק. הלקח המרכזי שחייבים לחבר את כל העדות והחסידיות בגוף אחד כדי למצוא את האיזון".

ניצב לביא ציין עוד כי "החניונים היו אמורים להיות חניוני שהייה עם מים וציליות וזה לא היה. ברגע שהציון שיכול להכיל 150 איש ולא היה פיזור קהל, כולם התרכזו בקבר והיה לחץ אדיר בכניסות ובצירים אליו. היו אירועי אלימות והתפרעויות, יש לי שוטרים פצועים. המלצה שלנו לאירועים הבאים היא לפרוס אטרקציות בכל ההר כדי לפזר את הקהל בכל ההר. החניונים היו אמורים להיות חניוני שהייה עם מים וציליות וזה לא היה. היינו צריכים להיות יותר מוכנים, לא היינו שם טובים. כוח הסדרנות היה ממזרח ירושלים, רובו לא דובר עברית ולא איכותי. גם בנושא כביש 89 כציר חירום שהיה באחריותנו ולא עמדנו בו. המושב היה מלא עד אפס מקום והוא נחסם. לגבי תחלופת קהל צריך לעשות חשיבה זה לא עובד" .

צילום: דוברות הכנסת

נציג כבאות והצלה, טפסר משנה אוסקר פוקס אמר: "ניהלנו נוהל קרב סדור לקיום הילולת מירון. פעלנו לכיבוי מדורות פיראטיות בהתאם להנחיית משטרת ישראל״.

בתשובה לשאלה על טיפול בבקשות לאישורים אמר כי "כבאות והצלה לישראל לא נותנת אישור עקרוני. אנחנו נותנים אישור רק לאחר השלמת הדרישות ומטפלים בבקשות רק לאחר שהן הוגשו. היעדר הטיפול נבע מהיעדר בקשות".

סא"ל עמירם מלכא, רזר עורף, נציג צה"ל: "הצבא קיים נוהל קרב סדור וסייע למשטרה על פי בקשתה. הצבא סייע בכל מה שקשור לפינוי וחילוץ פצועים. הצבנו 3 מסוקים וכוחות לנושא הזה. ושחררנו ארבע פלוגות של מג"ב מיו"ש לטובת האירוע".

Back to top button