מבזקיםצבא וביטחון

ארה"ב: לא ניתן לקבוע מי ירה בעיתונאית שירין אבו עאקלה, "הירי בוצע בשוגג"

ארצות הברית הודיעה היום (שני) כי לאחר בדיקה בליסטית בקליע שהעבירה הרשות הפלסטינית לידיהם נמצא כי לא ניתן לקבוע מי מהצדדים ביצע את הירי שהביא למותה של עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה. כמו כן האמריקנים מעריכים כי ניתן לקבוע שהפגיעה בעיתונאית לא נעשתה באופן מכוון.

בהודעת צה"ל נמסר: "ביום 11 במאי 2022 יצאו כוחות צה"ל למבצע מעצרים בנפת ג׳נין לסיכול ומניעת טרור, במהלכו נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה"ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיומו של המבצע, נפגעה העיתונאית שירין אבו-עאקלה.

מאז האירוע המצער, צה"ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של אבו-עאקלה. לשם כך, מינה הרמטכ"ל צוות ייעודי הכולל מומחים בנושאים שונים, במסגרתו נעשה בין היתר שחזור של האירוע, וכן נעשתה הדמיה של השטח, על מנת לדמות עד כמה שניתן את התנאים שהתקיימו בעת האירוע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מתחקיר צה"ל עולה כי לא ניתן לקבוע האם אבו-עאקלה נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או ע"י לוחם צה"ל בשוגג. נדגיש כי התחקיר קבע בצורה חד משמעית כי לא התבצע ירי מכוון מצד כוחות צה"ל לעבר אבו-עאקלה.

מתאם הביטחון האמריקני בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית (USSC), קיבל אתמול (שבת), מידי הרשויות הפלסטיניות את הקליע שעל פי הפלסטינים פגע בעיתונאית שירין אבו-עאקלה, לשם עריכת בדיקה בליסטית מקצועית ובלתי תלויה. הקליע נשמר, מרגע העברתו מידי הרשויות הפלסטינית ועד להחזרתו לאחר הבדיקה, בידי גנרל (***) מייקל פנזל.

בקליע נערכה בדיקה בליסטית במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראלים ונציגים מקצועיים של ה-USSC, על מנת לזהות את כלי הנשק ממנו נורה. הבדיקה נערכה בישראל בנוכחות של נציגים מה-USSC לכל אורכה.

על אף המאמצים נמצא כי לאור כך שהקליע הגיע מעוות ומצב הסימנים עליו אינו מאפשר בדיקה, קיים קושי של ממש בביצוע הזיהוי, ובהתאם לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מהנשק שנבדק.

בהתאם לממצאי הבדיקה, הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת. החלטת הפרקליטות הצבאית באשר לפתיחת חקירת מצ"ח תתקבל לאחר השלמת התחקיר הפיקודי.

צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש ולעמוד במשימותיו, תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל מצר על פגיעה בבלתי מעורבים, גם במהלך חילופי אש או זירת קרב, ומקפיד הקפדה יתרה על ערך חיי אדם וחופש העיתונות."

צילום: פייסבוק Shireen Abu Akleh

Back to top button