חדשות הארץמבזקים

דיון סוער – אשת השוטר לנציג האוצר: "לא יודעת מאיפה אתה מביא את הנתונים, תתבייש"

בוועדה לביטחון פנים של הכנסת התקיים היום (שלישי) דיון בנושא גל התפטרויות במשטרת ישראל. בדיון הסוער בראשות ח"כ מירב בן-ארי השתתפו בין היתר מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי ובכירים במשטרה, אמיר רשף, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר ומוריה רצאבי , אשת שוטר המשרת 13 שנים בתחנת כפר קאסם, נציגת ארגון נשות השוטרים והסוהרים.

בדיון נחשף כי מתחילת שנת 2022 עזבו את המשטרה 456 שוטרים לעומת 631 לובשי מדים במהלך שנת 2021. כאשר ההערכה אם קצב המתפטרים ימשך המספר יגיע ל 1000 שוטרים עד סוף השנה הנוכחית. הסיבה המרכזית לעזיבה של השוטרים את הארגון היא – גובה שכר שאינו מספק.

עוד עלה, כי יש כיום חוסר של כ- 1,720 שוטרים בתפקידי הליבה של המשטרה, ביניהם: 566 סיירים, 322 חוקרים, 198 בלשים, 133 תנועה ו- 500 שוטרי מג"ב. המשמעות: 18 תחנות משטרה סגורות, 12,880 תיקים לא מטופלים, 2,830 אירועי סיור שאינם מטופלים בזמן ואפס סופי שבוע חופשיים לסיירים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, חה"כ מירב בן ארי אמרה בדיון כי "לא השכלנו כמדינה לתגמל את השוטרים בהתאם. אנחנו לצערי היינו רגע לפני פריצת דרך בתקציב המדינה אך בשל התפזרות הכנסת המהלך נעצר. עם זאת, לא אמרנו נואש ואנחנו ממשיכים לחפש את הפתרונות לדאוג להעלאת שכר השוטרים בדרכים שונות".

בדיון אמר מפכ"ל המשטרה, רב ניצב, יעקב שבתאי כי "אין פה בכי ואין נהי, לא באנו לבקש תוספות ומותרות. לא באנו לבכות כאן. העיקרון הוא טובת מדינת ישראל ואזרחיה. חווינו אירועים ביטחוניים רבים שערערו את תחושת הביטחון , יש צבר של אירועים שלא מסתיים כל השנה מתחנו את משטרת ישראל עד קצה גבול היכולת והמחיר הוא השחיקה."

המפכ"ל הבהיר כי "אנחנו מתקרבים למצב שבו באירוע חירום של רצח או אונס, לא רק שלא נוכל להגיע תוך דקות – ייתכן שלא נוכל להגיע בכלל. יש פה זעקה! מדברים על מנוע צמיחה, מדינה ללא בטחון כלכלתה תתרסק. יש קשר ישיר בין תנאי השירות של השוטרים לבין הביטחון האישי של אזרחי ישראל".

צילום: דוברות הכנסת

אמיר רשף, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר הציג לנוכחים בדיון מצגת ואמר כי "הדברים שנאמרים בדיון לא מאפיינים רק את מדינת ישראל מדובר במגמה עולמית. יש יותר עזיבות של מקומות עבודה, זה לא פוסח על המגזר הציבורי ועל שוק העבודה בישראל זה מאפיין לאחר תקופת הקורונה וזה לא מאפיין רק את המשטרה. יש אמירות שנאמרות כאן גם בבית הזה שהמשטרה הוזנחה, אז בניגוד לנאמר תקציבי המשטרה גדלו לאורך השנים ובהתאמה להגדלת תקציב המדינה. ממשלת ישראל משנת 2014 מתעדפת את משטרת ישראל בתקציב המדינה. גם בנושא התפתחות כוח האדם במשטרה, המשטרה גדלה , אבל המשטרה לא מצליחה למלא את התקנים מסיבות שונות".

הוא הוסיף כי "השכר במשטרה גבוה ביחס לשכר הממוצע במשק גם בהשוואה למול מדינות בעלות שכר ממוצע דומה בעולם. "השכר במשטרה גבוה ביחס לממוצע לכל אורך הקריירה. בכל גיל נתון גם לנגדים ולגם לקצינים גבוה יותר מהשכר הממוצע במשק".

המפכ"ל, השיב לסגן הממונה על התקציבים באוצר, אמיר רשף ואמר לו: "אתה מטעה את הציבור".

יו"ר הוועדה, מירב בן ארי אמרה לנציגת האוצר: את רוצה שאני אגיד לך כמה היועצת שלי משתכרת?! אני הרבה זמן לא ראיתי כזה בלבול מוח. את רוצה שאני אתן לך דוגמא לשלושה עובדי מגזר ציבורי, מישהו פה נראה לך מקבל שכר כה של 6700, בלי שהוא בכלל יכול לעשות בכלל שבת. אני ישבתי בתחנה בלוד עם השוטר בניידת, אבא לשלושה ילדים, אשתו מורה והוא שוטר, הוא אומר לי "מירב אני מביא 7500 נטו". למה, התמודדות של עובד במגזר הציבורי, גם באוצר, זה התמודדות של שוטר בירושלים, בהר הבית או אפילו במעלה אדומים או נתניה?!"

צילום: דוברות הכנסת

מוריה רצאבי , אשת שוטר המשרת 13 שנים בתחנת כפר קאסם נציגת ארגון נשות השוטרים והסוהרים תקפה את נציג משרד האוצר ואמרה: "אני אם חד הורית, בעלי עובד שעות על גבי שעות והוא נותן את הנשמה. משרת בתחנת כפר קאסם. אי אפשר שאשה של שוטר תציב לו אולטימטום או אני או המשטרה. אני לא מבינה מאיפה הנתונים של האוצר על השכר".

בוועדה לביטחון פנים. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button