כלכלהמבזקים

היחסים מעמיקים: הנספחות הכלכלית בטורקיה תחדש פעילותה ב-1 באוגוסט

שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה אורנה ברביבאי הודיעה היום (שלישי) על החלטתה לפתוח מחדש את הנספחות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה הישראלי באיסטנבול, טורקיה, החל מה-1 באוגוסט, לאחר שפעילותה צומצמה דרסטית לפני כ-3 שנים בקיץ 2019.

במינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה מציינים כי כלכלת טורקיה משלבת בין תעשייה מתקדמת לצד חקלאות המבוססת על שיטות גידול מסורתיות. טורקיה נחשבת לכלכלה ה-19 בגודלה בעולם ובמדינה מתקיימת פעילות ייצור של חברות רב- לאומיות רבות.

חידוש פעילות הנספחות הכלכלית באיסטנבול עתיד להשפיע על כ-1540 חברות ישראליות המייצאות כיום לשוק הטורקי ולסייע בחיזוק פעילותן העסקית אל מול שוק זה. טורקיה היא שותפת הסחר הרביעית בחשיבותה של כלכלת ישראל ויעד היצוא החמישי בחשיבותו בשנת 2021. בין ישראל וטורקיה ישנו הסכם לאזור סחר חופשי אשר נכנס לתוקפו ב-1 במאי 1997. מכוחו של הסכם הסחר, התקיימו בין המדינות ארבעה סבבים של ועדה כלכלית מעורבת, שהאחרון שבהם התקיים בירושלים ביולי 2009. לאור התחממות היחסים בין המדינות, לאחרונה נקבע כי הסבב החמישי יתקיים בסתיו 2022, מועד מדויק יפורסם בקרוב.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי: "לנספחות הכלכלית תפקיד מרכזי בהעמקת וחיזוק קשרי המסחר עם טורקיה – שותפת סחר חשובה לישראל – במתן תמיכה וסיוע ליצוא הישראלי על ידי זיהוי הזדמנויות עסקיות ויצירתן ובתרומה משמעותית להרחבת הסחר בין המדינות. פתיחתה המחודשת של הנספחות הכלכלית משקפת את מחויבות ישראל להעמקת היחסים הכלכליים עם טורקיה, ובכוונתנו לקדם בקרוב ועידה כלכלית משותפת בין המדינות, לאחר למעלה מעשור".

מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, אוהד כהן: "טורקיה היא כלכלה משמעותית לסחר החוץ של ישראל. היצוא היום לטורקיה הינו ריכוזי וקיים פוטנציאל רב להרחבתו. לשתי המדינות הסכם סחר חופשי המאפשר גישה משמעותית של יצואנים לשווקים. פתיחת הנספחות הכלכלית לעבודה שוטפת תסייע למצות את הפוטנציאל הגלום בשיתוף הפעולה, לרווחת שתי המדינות".

נתוני סחר:

ממינהל סחר חוץ נמסר כי הסחר ההדדי של סחורות ושירותים עסקיים בין ישראל וטורקיה בשנת 2021 עמד על 7.7 מיליארד דולר, עליה של כ-30% לעומת שנת 2020. היקף ייצוא הסחורות לטורקיה בשנת 2021 עמד על כ-1.9 מיליארד דולר (כ-34% מהייצוא הישראלי לאירו-אסיה וליתר מדינות אירופה), גידול של כ-30% בהשוואה לשנת 2020 שהסתכמה בכ 1.4 מיליארד דולר. ישראל מייצאת לטורקיה בעיקר כימיקלים (52%), מתכות בסיס (14%) וגומי ופלסטיק (10%) ומייבאת מטורקיה מתכות בסיס (27%), מכונות ומיכון חשמלי ומכני (11%), מוצרי תחבורה (9%) ואף תוצרת חקלאית טרייה (7%). במינהל סחר חוץ כי מאזן הסחר נוטה לטובת היצוא הטורקי לישראל ,שעמד על כ-5.7 מיליארד דולר, בעוד היצוא הישראלי לטורקיה הסתכם בכ-2 מיליארד דולר.

Back to top button