חדשות הארץמבזקים

החברה להגנת הטבע: פגיעה בסביבה החופית במסגרת הקמת מתחם המכביה בנתניה

החברה להגנת הטבע פנתה הבוקר (רביעי) לעיריית נתניה, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, להפעיל את סמכותם להפסקה מיידית של כל חריגה מהוראות הצו שניתן להקמת מתקני המכביה, ולהתריע בפניהם כי במסגרת העבודות, המתבצעות בימים אלה בחוף פולג, ישנן לכאורה חריגות משמעותיות מן הצו שהתיר את קיום העבודות ופטר אותן מהיתר בניה. "פעולות אלו מהוות פגיעה מאד קשה בסביבה החופית, פגיעה שמאד חששנו ממנה, והנה היא מתממשת לנגד עינינו", נטען במכתב.

כמו כן, נכתב כי "בשטח המתחם נשפכה כמות גדולה של אדמה חומה בהירה מעורבת באבנים קטנות, אשר נודע לנו כי נחפרה מתחת לשכבת החול החופי…אנחנו רואים בכך פגיעה קשה ביותר בסביבה החופית הטבעית שהיא בית גידול חולי, וקיים גם חשש גדול כי יהיה קשה לנקות את פני השטח החוליים מהאדמה שאיננה מקומית ומהאבנים הקטנות".

בנוסף, הוסבר במכתב כי "בחלקו הצפוני של חוף פולג, מחוץ למתחם המכביה (כלומר, בחריגה מתחום הצו), נסללה דרך מצעים, על רצועת החוף, כולל השטח החולי, עד סמוך לקו המים. לא ידוע לנו כי קיימים תכנית או היתר לדרך זו…מדובר בפגיעה קשה של הסביבה החופית, ברצועת החוף החולית. לתפיסתנו יש להסיר את האדמה שהונחה על החוף ואת המצעים שהונחו עליה, ולהשיב את פני השטח של החוף החולי לקדמותו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הפגיעה לכאורה לא מסיימת כאן, ובמכתב מפורטת פגיעה נוספת: "במהלך העבודות במתחם המכביה, נראו טרקטורים כבדים אשר נוסעים בשטח רצועת החוף החולית, אשר ממערב לגדר המתחם…ברור לחלוטין כי שמירה על רצועת חוף חולית צרה של כמה עשרות מטרים, נועדה למעבר הציבור ולמעשה מהווה שטח רגיש ביותר בו תתאפשר המשך ההטלה של צבות הים. ולכן, נסיעת הטרקטורים הכבדים על רצועת החוף החולית והרגישה הזאת, סמוך לקו המים, כאילו היה זה אתר בנייה, מהווה פגיעה קשה בסביבה החופית, ועומדת בסתירה לכוונות ומטרות הצו".

לסיכום, כתבו בחברה להגנת הטבע כי "החשש הכבד שלנו, שבמהלך הקמת מתחם המכביה בשטח כל כך רגיש ופגיע, בתחום הסביבה החופית, המיועד בחלקו למסדרון אקולוגי ובחלקו לחוף רחצה, כתוצאה מפעולות המנוגדות לצו, יגרמו נזקים קשים ביותר שלא יצליחו למנוע אותם, מתממש לנגד עינינו. כידוע, הצו שמכוחו מתבצעות העבודות הינו מהלך תכנוני חריג שבחריגים, שעוקף את הצורך בתכנית ובהיתר בניה. הדברים מקבלים משנה תוקף כאשר מדובר בשטח רגיש בתחום הסביבה החופית. לכן, יש להקפיד ביתר שאת על כך שמימוש הצו יהא אך ורק בהתאם לתנאים שנקבעו בו, תוך צמצום הנזקים למינימום האפשרי. לאור כל האמור, הנכם מתבקשים לבצע בדיקה דחופה של הדברים, וככל שאכן ישנן חריגות, לעצור אותן באופן מיידי ולדרוש את השבת המצב לקדמותו, מכח סמכותכם החוקית".

פגיעה בסביבה החופית במתחם המכביה 5.7.22
צילום: יובל אופיר
צילום: יובל אופיר
צילום: יובל אופיר
צילום: יובל אופיר

Back to top button