כנס "מיליון להייטק" והשקת קהילת החדשנות Anashim.IL התקיים הבוקר (חמישי). בכנס השתתפו ונשאו דברים שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי ושרת המדע והחדשנות, אורית פרקש הכהן.
שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי פתחה את הכנס ואמרה: ״המפגש הזה הוא בעיקר הצהרת כוונות, בואו נעשה דברים יחד, השכל לא נמצא במקום אחד. שיתופי הפעולה בין משרדי ממשלה, חברות הייטק והתעשייה, סטארט-אפים, אקדמיה, עמותות ומגזר שלישי, שלטון ומקומי וכמובן בני ובנות נוער, כל אלה נדרשים בכדי לחצות את עולמות התוכן ולייצר תוכנית פעולה שתמשוך את כלל המשק למעלה. בואו נביא את יכולות ההייטק לתעשייה ולכל גבר ואישה בכל מקום בארץ.״
עוד הוסיפה ברביבאי ואמרה: ״אנשים זה כל הסיפור. איך נייצר הזדמנות לאדם שנולד שעה נסיעה מפה? אנו מבינים שהדרך למצות את פוטנציאל הסטארט-אפ ניישן היא להרחיב את מעגל השותפים ולהכניס אוכלוסיות נוספות ומגוונות פנימה. הידיעות על פיטורי עובדים בענף ההייטק, לצד הרצון שלנו להגיע למיליון אנשים בהייטק, מחייב אותנו לדייק את הדרך בה אנו מפתחים ידע, יכולות ומיומנויות בכל תחומי החיים. לדוגמא הג׳וניורים, ישנה מוטיבציה גבוהה מאוד להיכנס פנימה. אי אפשר להרשות לעצמנו לא לפתוח בפניהם באופן נרחב את שער הכניסה המקצועי ובכוונתי לייצר תוכניות שיעודדו השתלבות ג׳וניורים בסקטור הציבורי מוקדם ככל הניתן.״
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
בהמשך אמרה שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן: ״אתמול פרסמנו את מסקנות צוות פרלמוטר, שהקמתי עם כניסתי לתפקיד. הצוות כינס לראשונה את כלל הגורמים הרלוונטיים, לדון בסוגיה אסטרטגית למדינת ישראל – שימור הצלחת תעשיית ההייטק בטווח הארוך. המלצות הצוות שמו זרקור חד וברור על הצורך הדחוף בהכנת הדור הבא לעולם התעסוקה העתידי. הדוח מצביע על הצורך בחיזוק משמעותי של תשתיות החינוך וההשכלה של ישראל, תוך התאמתם לצרכים אלו.״
שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון נשאה דברים בכנס ואמרה: ״אנחנו פועלים כדי להתאים את המערכת הפדגוגית למציאות המשתנה, וכדי שהילדים שלנו יצאו מהמערכת עם המיומנויות והכלים שהם זקוקים להם. לכן, אנחנו יוצאים לדרך עם מספר תוכניות, ובראשן הרפורמה בבגרויות שתשפיע על הפדגוגיה בכלל המערכת, ותעניק לילדים שלנו כלים רלוונטיים שישרתו אותם בהמשך חייהם המקצועיים והאישיים כמו עבודה בצוות, הגשת פרזנצטיה ועוד. במקביל, בשנה הבאה יתחילו תוכניות בגני ילדים ברחבי הארץ, בהם הילדים יחשפו הן לעולמות הייטק והן לשפה האנגלית הדבורה שגם היא מרכיב חשוב כשמדברים על ההייטק. בהקשר של ההייטק ומערכת החינוך, תמיד נוטים להסתכל על הדברים רק מהפריזמה של מתמטיקה, מדעי המחשב, הנדסה ועוד, שהם אכן חשובים וצריך להמשיך להשקיע בהם, אבל לא רק עליהם ההייטק נשען. לכן, אנחנו רוצים לחשוף את הילדים לעולם הזה כבר מגיל צעיר, על כל גווניו ומרכיביו.״
ענת צור מנכ"לית עמותת תפוח שנבחרה להפעיל את קהילת Anashim IL וארגנה את הכנס אמרה: “הקהילה שאנחנו חונכים היום עוסקת היום בעולמות הבוטקאמפ שזה עולם חדש שנפתח לכל מי שלא רוצה ללכת להשכלה גבוהה, לא יכול או לא מעוניין בין עם נמצא באוכלוסיות מודרות יותר בפריפריה החברתית גאוגרפית או בגלל העולם המשתנה.
לא כולם רוצים ללמוד 3-4 שנים. אנחנו מדברים על למידה אינטנסיבית מבוקר עד ליל אבל אתה יוצא בסופה מתכנת. יש ביקוש עצום , גם מצד המעסיקים. יש כאן דרך יותר קצרה וממוקדת להביא מיליון אנשים להייטק יחד עם סל כלים עצום שאנחנו מעניקים בבוטקמפ שלנו של סופט סקילס – חשיבה עצמאית, עבודה בצוות, יצירתיות, חדשנות, ולמידה עצמית. הרעיון הוא לשלב אוכלוסיות שונות שיעבדו אחר כך יחד הרי אם ניקח את אותם האנשים נקבל אותן דעות ופתרונות דומים. גיוון זו מילת המפתח ויש לזה ערך כלכלי למעסיק. התכניות שלנו פתוחות לכל המגזרים, ערבים, יהודים, חרדים ודרוזים. בכל המגזרים האלו יש פוטנציאל צמיחה עצום כדי להגיע למיליון."
בכנס השתתפו שורה של יזמים מובילים מעולם ההייטק הישראלי וביניהם דובי פרנסס, גיא כספי, אור לנצר, קרין רובנשטיין ורבים אחרים
קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת האיגוד הישראלי לתעשיות המתקדמות הIATI: "אחד מתוצאות המחסור הגדול בעובדים בענף ההיי טק, הוא הפער בין הביקוש להיצע בקרב העובדים המבוקשים, שבין היתר יוצר את פערי השכר. החברות הרב לאומיות, היוניקורון, אלה המשגשגות, משלמות הרבה מאוד כסף עבור עובדים צעירים. ומי שנותר מאחור הם הסטארטאפים המשוועים לעובדים טובים. המצב הזה עלול לעצור את התפתחות האקוסיסטם. היום יותר מתמיד, התעשייה צריכה סיוע ודחיפה מצד משרדי הממשלה; בטוח הקצר , נושאי ההכשרות ומעורבות ממשלתית עמוקה לפתרון המשבר. הפתרון לטווח הארוך יגיע דרך מהלכים חינוכיים בשיתוף בין אנשי התעשייה במערך החינוך ובאקדמיה שגם יביאו להגדלת הפריון."