איראןמבזקים

שבוע של מעצרים: איראן מתמודדת עם בעיות ביטחוניות ובעיות פנים

בתקופה האחרונה איראן הפכה לחשדנית במיוחד, זאת לאחר שורה של חיסולים ופיצוצים מסתוריים על אדמת המדינה והמתיחות הגוברת אל מול ישראל בעקבות המשך פעילותה בתוכנית הגרעין.

השבוע דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי משמרות המהפכה באיראן עצרו מספר אזרחים זרים, כולל דיפלומט בריטי בכיר מאוד בחשד לריגול (סגן השגריר הבריטי באיראן ואת אשתו). הטלוויזיה הממלכתית מסרה ביום רביעי האחרון כי בין היתר הם לקחו דגימות מהאדמה באזורים מוגבלים. בדיווחים לא צוין מתי הם נעצרו או האם הם עדיין עצורים. בבריטניה הגיבו בביטול לטענות ואמרו כי הדיווחים "שקריים לחלוטין".

"המרגלים הללו נטלו דגימות מהאדמה במדבר באתר מרכזי באיראן, שם נערכו ניסויים בטילים של משמרות המהפכה" נמסר בדיווח של הטלוויזיה הממלכתית במדינה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הטלוויזיה הממלכתית האיראנית שידרה את מה שלטענתה צילם ג'יילס וויטאקר ומשפחתו במרכז איראן, שם נראה שהדיפלומט הבריטי לוקח לכאורה דגימות קרקע. "וויטאקר גורש מהעיר לאחר שהתנצל", נמסר בדיווח בטלוויזיה.

עם זאת, דובר משרד החוץ של בריטניה אמר כי "הדיווחים על מעצרו של דיפלומט בריטי באיראן הם שקריים לחלוטין".

כמו כן, אחד מהעצורים זוהה על ידי הטלוויזיה הממלכתית כנספח התרבות של אוסטריה באיראן. אולם באוסטריה טרם הגיבו לנושא.

בנוסף הטלוויזיה באיראן הציגה תמונה של אזרח זר שלישי המזוהה בשם מסייג' וולצ'ק (Maciej Walczak), פרופסור באוניברסיטה בפולין, שלדבריה מבקר באיראן כתייר.

בדיווח כאמור בטלוויזיה הממלכתית האיראנית הוצגו לכאורה צילומים של וולצ'ק ושלושת עמיתיו אוספים דגימות באזור אחר לאחר שביקרו באיראן במסגרת תוכנית לשיתוף מידע מדעי. נאמר כי איסוף הדגימות שלהם בוצע במקביל לניסוי טילים במחוז קרמן שבדרום איראן.

אתר ניסוי טילים צילום: סוכנות הידיעות האיראנית "פארס"

במשמרות המהפכה עצרו בשנים האחרונות עשרות אזרחים זרים וכאלה עם אזרחות כפולה, בעיקר באשמת ריגול ועבירות בטחוניות.

ג'ייסון ברודצקי, מנהל המדיניות של האיחוד נגד איראן הגרעינית (UANI) הזהיר בעמוד הטוויטר שלו לאחר הפרסום על המעצרים שביצעה איראן מפני ביקור במדינה וכתב: "אל תיסעו לאיראן. איראן עצרה לפחות ארבעה צרפתים, שני שוודים, בלגי אחד, ארבעה אמריקאים, פולני אחד, שני גרמנים ושני אוסטרים כבני ערובה".

האזהרה של ג'ייסון ברודצקי בטוויטר
תעודות האזרחים הזרים שנעצרו

אם לא די בעניינים הביטחוניים המעסיקים מאוד את האיראניים, הרשויות נאלצות להתמודד גם עם בעיות מבית. ישנן הפגנות רבות נגד המשטר בטהראן אך כל העת פועלת המדינה לדכא אותן וכמה שפחות לדווח על כך בתקשורת.

היום (שבת) דווח כי איראן עצרה את מוחמד רסולוף ומוסטפא אל אחמד, יוצרי סרטים עטורי פרסים בגין פרסום הצהרה בשרתות החברתיות הקורא לחברי כוחות הביטחון האיראניים "להניח את נשקם". בנוסף אליהם נעצר גם מוסטפא טאג'זאדה, סגן שר הפנים לשעבר באשמת "פעילות נגד ביטחון המדינה ופרסום שקרים על מנת להשפיע על דעת הציבור", נמסר בדיווח סוכנויות הידיעות במדינה שבו נטען גם כי הוא נעצר על ידי 15 אנשי ביטחון שהגיעו לביתו והחרימו את מחשבו האישי.

אשתו של מוסטפא טאג'זאדה פרסמה הודעה ובה הצהירה מפני פגיעה בו: "חמינאי וארגוני הביטחון של המדינה אחראיים לחייו של בעלי".

ארגון זכויות האדם האיראני הגיב למעצרים ומסר כי מדובר "בהפרה בוטה של חופש הביטוי ויסוד החירות של האזרחים. דבר המבטא את חולשתה של משטר הרפובליקה האסלאמית. מעצר הפעילים ויוצרי הסרטים הוא ניסיון חסר תועלת של המשטר להפחיד את הציבור ולאלץ את מגיני זכויות האדם לשתוק".

יוצרי הסרטים שנעצרו באיראן

Back to top button