חדשות חוץמבזקים

תיעוד מדהים: מטוס קל מבצע נחיתת חירום על כביש מהיר בצפון קרוליינה

הטייס הטרי וינס פרייזר, בן 31, שהוציא את רישיון הטייס שלו רק באוקטובר האחרון ושיש לו פחות מ-100 שעות טיסה, חווה השבוע כשל במנוע במטוס שלו החד-מנועי מדגם Aero Commander משנת 1967 ונקלע לסיטואציה מסובכת על מנת למצוא מיקום מתאים לנחיתה בין היערות של מחוז סווין הממוקם בהרי האפלצ'ים הדרומיים של צפון קרוליינה.

פייזר וחמו (אבא של אשתו) יצאו לטיול על מנת לצפות מהגובה על נכס שרצו לרכוש בצפון קרולינה ליד אגם פונטנה. לאחר הצפייה בנכס התכוון פרייזר לשוב אל שדה התעופה אלא שאז המנוע איבד את כוחו. "כשהתחלתי לטפס למעלה, המטוס פשוט הפסיק להגיב", סיפר פרייזר, "הייתי צריך לרדת יותר בגובה על מנת לשמור על המהירות".

פרייזר מספר כי בניסיון להישאר רגוע, הוא עבר רשימת השלבים הדרושים להפעלת המנוע מחדש במקרה של תקלה. לדבריו, לקח כמה רגעים עד שחמו הבין שלא מדובר במתיחה. "הוא הסתכל עליי ואמר – 'פשוט תעשה מה שאתה יכול. אני סומך עליך', שיחזר פרייזר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בעודו סורק את השטח, הבין פרייזר כי אין לו מקום להנחית את המטוס, "השטח היה מכוסה ביערות שהסתירו גם את הכביש הקטן שהיה יכול לשמש לנחיתה. פשוט אין איפה לנחות", אמר.

"עברתי על רשימת הפעולות והתנעתי את המנוע שלוש פעמים, זה פשוט לא עבד. המנוע הפסיק לעבוד שוב באמצע הטיסה. איבדתי את התקווה והסתכלתי על חמי והתנצלתי בפניו שהעמדתי אותו בסכנה. אמרתי לו שאני מצטער ושאני אוהב אותו. הסברתי לו שמכן והילך אני מתחייב לעשות את הכי טוב שאני יכול ובוא נראה מה יקרה", סיפר פרייזר.

פרייזר הוסיף כי בעודו סורק את השטח כדי למצוא מקום להנחתת המטוס, הוא הבחין בגשר מרחוק. "אנחנו מגיעים אל הגשר שהיה במרחק 1500 רגל. אני מסתכל למטה ורואה את כל האנשים על הגשר ועד כמה שהוא צר וקצר. הנחיתה תהיה מסוכנת מידי", קבע פרייזר ואמר, "אם הייתי נוחת שם התוצאה הייתה גרועה, אני יכול להבטיח שהתוצאה הייתה איומה והייתה מסכנת את האנשים על הגשר".

הגשר היה מעל נהר ולדבריו החליט להנחית את המטוס בתוך המים, "אני הולך לנחות בנהר. אני מתחיל לכוון את המטוס ואז אני מבחין בכביש 19. לא יכולתי לראות אותו קודם בגלל העמקים, ההרים והעצים שהיו מסביב, כשהתחלתי להנמיך לעבר הנהר פתאום הוא הופיע. למטוס היה מספיק גובה והחלטתי לנחות על הכביש המהיר." סיפר פרייזר.

"עכשיו אנחנו הולכים לכביש 19. אני רואה קווי חשמל. אני רואה מכוניות, עיקולים, עצים, גבעות. אין לי אפשרות אחרת. זו האפשרות היחידה והטובה ביותר עבורנו כרגע" אמר פרייזר לחמו.

פרייזר הטיס את המטוס מתחת לקווי חשמל והתקרב לכביש המהיר. הוא הפנה את אפו של המטוס כלפי מטה כדי לתפוס מהירות ותוך כדי כך חלף על פני מכוניות שנסעו מתחתיו. לאחר מכן הוא הנמיך עד שגלגלי המטוס נגעו בכביש שמעל נהר טנסי הקטן. המכוניות שנסעו מאחוריו האטו וגם אלו שהגיעו מהנתיב הנגדי עד לעצירה מוחלטת מבלי שנגרם נזק או נפגעים באירוע. עד מהרה התאספו אנשים סביב המטוס ולמקום הגיעו צוותי החירום וההצלה.

פרייזר סיפר כי האירוע כולו מתחילת התקלה ועד לסיום הנחיתה ארך כשלוש דקות בלבד, זאת לאחר שצפה מאוחר יותר בצילומי הווידאו של הטיסה שצילם במצלמת GoPro ששיתף ברשת האינטרנט.

נחיתת החירום על הכביש המהיר
הטייס וינסנט פרייזר לאחר נחיתת החירום על הכביש המהיר

פרייזר הוסיף כי הוא דאג לפנות את המטוס מהר ככל האפשר מהכביש המהיר וציין כי מכבי האש המקומיים ופטרול הכביש המהיר של צפון קרוליינה הגיעו תוך דקות. "הם נעצרו ואני פשוט עמדתי מול המטוס, נשמתי עמוק וניסיתי לאסוף את עצמי", סיפר פרייזר.

מכונאי מטוסים שבדק את המטוס גילה מאוחר יותר שהגורם לכשל במנוע הוא בעיית דלק באחד משני המיכלים בכנפיים. רק אחד סיפק את המנוע – הדלק מהמיכל השני נראה סתום ולא נתן לדלק לעבור.

לאחר ניקוי מהיר של המיכלים וקו הדלק, פרייזר וחמו הטיסו את המטוס מההר שלושה ימים לאחר מכן. לאחר עצירת ביניים קצרה, הם חזרו הביתה לקייפ קורל בפלורידה ביום חמישי, 7 ביולי.

החוויה, גם אם הייתה "טראומטית", חיזקה את מערכת היחסים של פרייזר עם חמו, לדבריו.

"עכשיו כשאני נותן לו חיבוק, אני באמת מחבק אותו", אמר פרייזר. "אני לא יודע אם זה שינה את האהבה שלנו אחד לשני, אבל זה בהחלט חיזק אותה".

הטייס ממריא לאחר נחיתת החירום

Back to top button