מבזקיםצבא וביטחון

גנץ: "אין לנו דבר נגד תושבי עזה, להפך, אנו רוצים ברווחתם ובשגשוגם"

שר הביטחון, בני גנץ, נשא לפני זמן קצר (ראשון) נאום במהלך טקס האזכרה הממלכתי לחללי מבצע 'צוק איתן' בהר הרצל שבירושלים.

את דבריו פתח גנץ בתפילה: "בתפילה לשלום המדינה, שתוקנה על ידי הרבנים הראשיים לישראל – יצחק אייזיק הלוי הרצוג, ובן ציון חי עוזיאל – אנו נוהגים לומר בין השאר: ״עֲטֶֽרֶת נִצָּחוֹן תְּעַטְּרֵם; וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָֽרֶץ״. לא לשווא חוברו שני המשפטים הקצרים הללו יחדיו. מפני שהמערכה, והניצחון בה, שהם בבחינת הכרח, הם אינם התכלית – אלא כלי להשגת שלום ושקט. כפי שהמלחמה היא המשך המדיניות באמצעים אחרים, כך גם המדיניות שלאחר המלחמה היא המשכה הישיר."

גנץ הוסיף ודיבר על מבצע צוק איתן, אותו ניהל כרמטכ"ל: "מבצע ״צוק איתן״, שאליו יצאנו לפני שמונה שנים, נועד בדיוק לתכלית הזו – להכות בחמאס ובארגוני הטרור, להבהיר להם את המחיר שישלמו אם ימשיכו לנסות לפגוע באזרחי ישראל, ולהביא שקט באמצעים אחרים. יצאנו למבצע הזה נחושים: היכינו קשות בחמאס, השמדנו את תשתיות הטרור והמנהרות, פגענו במחבלים רבים. לצערי, גם שילמנו מחיר כבד מאוד. בשיר ששמענו לפני שעליתי לכאן לנאום, "אצלנו בגן", שאני אוהב במיוחד, נכתב: "אצלנו בגן יש המון ילדים את חלקם אני אוהב, את חלקם אני לא מכיר". כרמטכ"ל בזמן המבצע וגם היום כשר הביטחון, אני חש שכל החיילות והחיילים הם בנותיי ובניי. בצוק איתן השגנו הרתעה משמעותית, במחיר של 68 חיילים שנפלו, לצד שישה תושבים ואזרחים נוספים. עברתי בית-בית ופגשתי אתכם בני המשפחות, ראיתי את העצב, שמעתי את הסיפורים, וגם היום אני נושא בזיכרוני ובליבי את כולם, ואוסיף לשאת אותם לעד. לצד האבל, פגשתי את העוצמה הגדולה של עם ישראל ואת האמונה בצדקת הדרך. הלוחמים שהותרנו שם הותירו לנו צוואה – לשמור על מדינת ישראל, לשמור על החברה הישראלית, להמשיך לפעול לשגשוגה בכל הדרכים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד הוסיף גנץ ואמר: "כפי שכתבו הרבנים הראשיים, המטרה שלנו אינה רק עטרת ניצחון, אלא גם שלום בארץ. מבצע צוק איתן הביא לתקופה ארוכה של שקט, אך לצערי זו לא נוצלה למהלכים נוספים שימשיכו אותו, עד שהגענו למבצע ״שומר החומות״. גם היום, כשאנחנו בשנה השקטה ביותר מזה זמן רב בדרום הארץ, אנו זוכרים שהמערכה נמשכת: אנחנו שומרים על השקט וההרתעה באמצעות תגובות עוצמתיות לכל הפרת ריבונות; אנחנו מוציאים לפועל גם צעדים אזרחיים בסיסיים מול תושבי הרצועה – ולא מול החמאס; ואנחנו נוקטים גם בצעדים מדיניים מול מצרים, קטאר, האו"ם וגופים בינלאומיים נוספים, ולא מחכים להסלמה הבאה. נמשיך להפוך כל אבן, ולעשות כל פעולה בכדי לשמור על השקט והיציבות. לצד זאת, אנו ממשיכים לפעול למען אלו שנשארו שם, בעזה. ממשיכים לפעול להשבתם של אורון שאול, הדר גולדין, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. מבלי שזה יקרה, לא נאפשר הסדרה מלאה ברצועת עזה מעבר לרף ההומניטארי. השבת כל הבנים היא תנאי להסדרה ולפיתוח."

לסיום, אמר גנץ: "ישראל ממשיכה כל העת לחזק קודם כל את הגורמים המתונים ולהחליש את חמאס במגוון פעולות – מדיניות, כלכליות וצבאיות. חלקן גלויות וחלקן סמויות מהעין. אין לנו דבר נגד תושבי עזה, להפך. אנו רוצים ברווחתם ובשגשוגם. זהו חמאס שפועל נגדם, נגד האינטרסים שלהם. זה החמאס שבציניות מקפיאת דם, סוחר בדם, ומחזיק בשבי אזרחים חפים מפשע, בהם המתמודדים עם לקויות נפשיות. האופן הנוסף שבו אנו פועלים בכדי לשמור על כוחנו, להמשיך את מה שציוו לנו הנופלים, הוא מאמצנו בשמירה על אחדות החברה הישראלית ועל צה"ל. מבצע צוק איתן, היה למעשה המשכו של מבצע "שובו אחים" שבו נחטפו ונרצחו גיל-עד שער, יעקב נפתלי פרנקל ואייל יפרח זכרם לברכה. אני זוכר את הרגע בו שמעתי על החטיפה: הוזעקתי מיד לחמ"ל ולאחר מכן לשטח. את מורשתם של שלושת הבנים מנציחות משפחותיהם באופן שנותן מענה לניסיון של החוטפים לזרוע טרור ופחד, בשמירה על אחדות העם. לאחר צוק איתן, בכל משפחה שביקרתי, ראיתי עד כמה הדבר הזה הכרחי ליציבותנו, לעוצמתנו המוסרית, המדינית והביטחונית. זוהי מורשת הנופלים. כדי שנהיה ראויים להם, ראוי שנשמור על החברה שלנו. כדי שנוקיר את זכרם של "כל הילדים שבגן", עלינו לשמור על אחדותנו גם בימים קשים בזירה הציבורית. יהי זיכרם של כל החללים ברוך, וכפי שמסתיימת התפילה לשלום המדינה: ״וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ״. תודה רבה."

צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

Back to top button