כלכלהמבזקים

בשורה למשק האנרגיה: מפגש מיוחד בנושא תכנית מתאר ארצית לאגירת אנרגיה

אגף בכיר תכנון פיזי במשרד האנרגיה קיים היום (שני) וובינר לשיתוף בעלי עניין במטרה להרחיב את הידע בנושא אגירת אנרגיה לאור הגעת התמ"א בנושא "לישורת האחרונה".
 
האירוע נפתח על ידי מנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת, שבירך על התקדמות נושא האגירה ועל חשיבותה למשק החשמל. במהלך הוובינר, הציגו את דבריהם אנשי משרד האנרגיה, אנשי צוות התכנון וכן נציגי ועדת עורכי תמ"א 10.
 
הראשונה לדבר הייתה דורית הוכנר, מנהלת אגף בכיר תכנון פיזי במשרד האנרגיה, שהציגה את הרקע לאסדרות תכנון והקמה של מתקני אגירת אנרגיה ואת מסמך מדיניות תכנון והקמה שהוביל המשרד. אישורו של מסמך המדיניות על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה הוביל להחלטה לקדם תכנית מתאר ארצית ייעודית (תמ"א 10/ ד/ 14), לצורך אסדרת הליכי התכנון והקמת מתקני אגירת אנרגיה, אשר מייעלים את השימוש ברשת החשמל ומגדילים את שעות ייצור האנרגיה המתחדשת.
 
לאחר מכן הציגה נועה נאור, מנהלת אגף תשתיות במנהל התכנון, את עקרונות ההצעה לאסדרה סטטוטורית של מתקני אגירה. בהמשך, נציגי חברת 'גיאופרוספקט' הציגו את עיקרי טיוטת התוכנית המוצעת ונציגי חברת 'נגה' דיברו על חשיבות האגירה בתכנית פיתוח משק החשמל ל- 2030. לבסוף, הוקדש זמן מיוחד להתייחסות המשתתפים.
 
בנוסף לתכנית המתאר הארצית, בכדי להביא לפיתוח מואץ של טכנולוגיות אגירת אנרגיה, מקדם המשרד מהלכים שונים ובמסגרתם הושקעו מענקים כספיים לטובת פיתוח מתקני אגירת אנרגיה בטכנולוגיות מתקדמות מגוונות, הועבר תיקון לנספחי החלטת ממשלה ונקבעו קריטריונים אחידים לבחינת בקשות הסמכה של יזמים שיקדמו הקמה של מתקני אגירת אנרגיה גדולים ברמה הארצית.
 
בשנים האחרונות גדל משמעותית הצורך באגירת אנרגיה במשק החשמל המבוזר. השאיפה להפחתת פליטות גזי החממה על ידי מעבר לאנרגיות מתחדשות, שלרוב אינן זמינות לאורך כל שעות היממה ואינן יציבות, והרצון לעבור לתחבורה מבוססת חשמל, מחזקים את הצורך בהרחבת השימוש באגירת אנרגיה וקידומה.

ירידת מחירי האגירה בעשור האחרון, בעיקר של הסוללות, בלמעלה מ-80%, הפכו אותה לכדאית יותר לשימוש בייחס לעבר. היכולת לשלב ולאפשר קליטה של האנרגיה המתחדשת ברשת החשמל, בהיקף נרחב, תלויה כאמור במידה רבה, באפשרויות האגירה, ומכאן חשיבותה. לכן, פיתוח מואץ של טכנולוגיות אגירת אנרגיה, והוספת יכולת אגירה בהיקפים משמעותיים לצד הגדלת שיעור השימוש באנרגיה מתחדשת, תתרום רבות להתפתחות משק האנרגיה העתידי וצפויה ליצור מהפיכה של ממש.

מנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת: "מדובר בתכנית חשובה שתספק ודאות רגולטורית בתחום מתפתח ויחסית חדש בעולם, בין היתר בזכות שיתוף הפעולה של המשרד עם מגוון בעלי עניין בממשלה ומחוצה לה, לרבות עם יזמים. משרד האנרגיה חרט על דגלו להמשיך לפתח ולקדם רשת חשמל אמינה, זולה וזמינה שתעמוד ביעדים שקבע הממשלה לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030".
 
מנהלת אגף בכיר תכנון פיסי במשרד האנרגיה, דורית הוכנר: "אגירת אנרגיה חשמלית תהיה אחד האמצעים שיאפשרו את הרחבת ייצור החשמל באנרגיות המתחדשות. זאת בנוסף לשיפור אמינות אספקת החשמל וייצוב תפקוד הרשת. תכנית המתאר הארצית שהציג משרד האנרגיה בשיתוף משרדי ממשלה נוספים, מהווה סנונית ראשונה ובשורה למשק האנרגיה. התכנית מציגה גמישות ואפשרויות למגוון טכנולוגיות אגירה, הצורך במתקנים אלו, מיקומים מועדפים, המלצות לפריסתם ועקרונות להקמתם, וכן המלצות להסרת חסמים ולהקמת מתקנים בהיתר בנייה ובפטור מהיתר".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
אילוסטרציה. צילום: pixabay

Back to top button