מבזקיםמשפטי/פלילי

התנועה לאיכות השלטון בפניה ליועמ"ש: זמני את חה"כ יואב גלנט לחקירה

בעקבות ראיון שנתן אתמול (שני) חבר הכנסת יואב גלנט (ליכוד) ב"רדיו דרום", פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועצת המשפטית לממשלה בדרישה לזמן את חבר הכנסת גלנט לחקירה להבהרת דבריו בראיון, בחשד להפרה גלויה של הוראות חוק הבחירות.  

בראיון נשאל חבר הכנסת גלנט מה עמדתו ביחס לשריונים, ועל כך השיב: "אנשים כמו שיקלי וסילמן שפעלו איתנו מתוך מניעים אידיאולוגיים על מנת להפיל את הממשלה הרעה שכיהנה פה בהחלט צריך לעמוד בהסכמים שעשו איתם."

דבריו של חה"כ גלנט הם עדות נוספת לקיומם של הסכמים אסורים בין מפלגת הליכוד לבין חברי הכנסת עדית סילמן ועמיחי שיקלי. 

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סעיף 57א לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], תשכ"ט-1969 (להלן: "חוק הבחירות") מחיל איסור ברור על כל הסכם והתחייבות לשריונם של חברי הכנסת מכהנים במפלגות אחרות, שלא בתוך 90 יום מיום הבחירות: "לא ייעשה הסכם ולא תינתן התחייבות הבאים להבטיח מקום ברשימת מועמדים לכנסת לחבר כנסת מסויים או לקבוצת אנשים, אלא לאחר היום ה-90 שלפני יום הבחירות לכנסת" .
 
התנועה סבורה כי יש להביא את חה"כ גלנט לחקירה, ומתוך מטרה שיבהיר את דבריו ביחס להסכמים שהושגו עם חברי הכנסת בניגוד להוראות החוק. סעיף 57א לחוק הבחירות תוקן בשנת 1991, וכאחד מלקחי ה"תרגיל המסריח" בין שמעון פרס ז"ל ליצחק שמיר ז"ל, ותכליתו היא למנוע את תופעת ה"כלנתריזם" – מעבר חברי כנסת בין סיעות לאחר הבחירות, תוך הבטחת שריון עתידי ברשימה אחרת.  

דבריו של חה"כ גלנט מעידים גם על האפשרות שמא בוצעה עבירה פלילית של הפרת חובה חקוקה במזיד, לפי סעיף 286 לחוק העונשין: "המפר הוראת חיקוק במזיד, במעשה האסור לפי אותו חיקוק או בהימנעות ממעשה שעשייתו נדרשת לפי אותו חיקוק, והדבר נוגע לציבור, דינו – מאסר שנתיים; והוא, אם אין נראית מאותו חיקוק כוונה לעונש אחר על הפרתו".

לעמדת התנועה, ככל שהובטחו שריונים לרשימת הליכוד על ידי מי מהגורמים ובמועד שקדם להתפזרות הכנסת, הרי שמדובר בדריסה ברגל גסה של הוראות החוק, המחייבות פתיחה בחקירה פלילית. 

עו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון: "נראה שכעת עברנו לשלב שבו מצהירים חברי הכנסת בגלוי שהושגו הסכמים אסורים עם חברי הכנסת על שריון בתמורה לעריקה- בדיוק כל מה שהוראות החוק אוסרות עליו. זה הזמן לזמן לחקירה ולבחון האם אכן הייתה הפרה של החוק ולהבהיר מה הן ההשלכות של אותה הפרה. ככל שלא יהיה ניסיון לעמוד על הוראות החוק, נבחן את צעדינו המשפטיים בנושא".

יואב גלנט
צילום: דוברות הכנסת/ דני שם טוב

Back to top button