מבזקיםצבא וביטחון

שר הביטחון יציג לנשיא ביידן את מערכות ההגנה הרב שכבתית של מדינת ישראל

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי לנחות מחר בישראל בנתב"ג בשעה 16:15 הוא יתקבל על ידי ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ.

לאחר מכן, בשעה 16:20 הוא יקבל סקירה מסווגת של שר הביטחון בהשתתפות ראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי, הרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון, ראש המל"ל ובכירים נוספים.

בשעה 16:35 יערך לנשיא סיור במתחם משרד הביטחון בנתב"ג ושר הביטחון יסקור בפניו את מערכות ההגנה הרב שכבתית של מדינת ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנהלת 'חומה' במפא"ת, הינה הסוכנות להגנה מטילים במשרד הביטחון והיא האחראית על פיתוח מערך ההגנה הרב-שכבתית של מדינת ישראל. מנהלת 'חומה' פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם הסוכנות להגנה מפני טילים של ארה"ב (MDA) ועם התעשיות הביטחוניות. בנוסף, המנהלת אחראית על הפיתוח והייצור של מרכיבי מערכות ההגנה, לרבות מיירטים, משגרים, מכ"מים, מערכות שליטה ובקרה (שו"ב) ועוד.

מערך ההגנה הרב שכבתית כולל ארבע שכבות הגנה מבצעיות, משלימות:

1. "חץ 3"- מערכת ליירוט איומים ארוכי טווח. היירוט מתבצע בחלל (שכבה עליונה)
2. "חץ 2"- מערכת ליירוט איומים לטווח בינוני וארוך. היירוט מתבצע באטמוספירה ומחוצה לה
3. "שרביט קסמים"- מערכת ליירוט איומים לטווח בינוני וקצר
4. מערכת "כיפת ברזל"- מערכת ליירוט איומים לטווח קצר (שכבה תחתונה)

צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון
צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון
צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון
צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

המערכות שיוצגו לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן על ידי שר הביטחון:

מיירט "חץ 3": מיירט אקסו-אטמוספירי ליירוט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה. "חץ 3", מפיתוח משותף של מנהלת חומה במפא"ת וה-MDA האמריקני, נחשב למיירט הטוב מסוגו בעולם. יכולת היירוט שלו גבוהה וארוכת טווח, הרחק מעל האטמוספירה. עקרון הפעולה של "חץ 3" מבוסס על פגיעה פיזית ישירה במטרה (hit to kill). ביולי 2019 ביצעו ישראל וארה"ב סדרת ניסויים פורצת דרך ב"חץ 3", באלסקה שבארה"ב, שהדגימה בהצלחה מלאה יכולת יירוט של מטרות בגובה רב מחוץ לאטמוספירה.

התעשייה האווירית הינה הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק, מיירטי ה"חץ" ומערך הגילוי המכ"מי. חברת 'אלביט מערכות' מפתחת את מערכת ניהול הירי. חברת בואינג (Boeing), החברה הממשלתית למערכות הנעה רקטית 'תומר' וחברת רפאל הינן קבלניות משנה עיקריות לפיתוח וייצור מיירט חץ 3.

מיירט "חץ 4": מיירט חדש שעתיד להחליף את מיירט חץ 2. המיירט דינמי ומודרני ויפעל בתוך האטמוספירה ומחוצה לה אל מול האיומים הקיימים והעתידיים בזירה. הפיתוח הינו בשיתוף הסוכנות להגנה מפני טילים של ארה"ב (MDA).

מערכת "שרביט קסמים": (מכונה גם "קלע דוד") מערכת מתקדמת ליירוט טילים בליסטיים וטילי שיוט המפותחת במשותף ע"י מנהלת חומה במפא"ת וה-MDA האמריקני. שרביט קסמים משמשת כשכבה אמצעית בין כיפת ברזל למערכת החץ, נועדה לטפל באיומים מתקדמים ולהוסיף הזדמנויות יירוט. המערכת מבוססת על טיל מיירט דו-שלבי, בעל יכולות תמרון ומהירות גבוהה במיוחד. חברת רפאל הינה המפתחת הראשית של מערכת שרביט קסמים. התעשייה האווירית פיתחה את מכ"מ ה-MMR וחברת "אלביט מערכות" פיתחה את מערכת ניהול הירי.

כיפת ברזל: "סוס העבודה" המרכזי של מערך ההגנה הרב-שכבתית, עם למעלה מ-4,000 יירוטים מבצעיים. כיפת ברזל נועדה ליירוט רקטות בטווחים שונים, טילי שיוט וכלי טייס בלתי מאוישים. המערכת נכנסה לשימוש מבצעי בשנת 2011, עמדה במבחנים מבצעיים רבים ובמידה רבה שינתה את שדה הקרב. כיפת ברזל הינה פרי פיתוח ישראלי. ארה"ב סייעה בהצטיידות בחלק מסוללות המערכת וכיום רכיבים שונים ממיירטי הטמיר מיוצרים בארה"ב. באחרונה אישר נשיא ארה"ב סיוע ייעודי של כמיליארד דולרים להצטיידות במיירטים נוספים. בשנת 2019 רכש צבא ארה"ב 2 סוללות של כיפת ברזל.

חברת רפאל הינה המפתחת הראשית של מערכת כיפת ברזל. התעשייה האווירית פיתחה את מכ"מ ה-MMR. חברת אמפרסט פיתחה את מערכת השליטה והבקרה.

מערכת לייזר רב עוצמה "מגן אור": הלייזר הינו כלי אפקטיבי, מדויק, קל להפעלה וזול בצורה משמעותית מכל אמצעי הגנה קיים אחר. ישראל היא בין המדינות הראשונות בעולם שהצליחו להבשיל את טכנולוגיית הלייזר רב העוצמה לכדי פיתוח מערכת בסטנדרטים מבצעיים ולהדגים יירוט מוצלח של פצמ"רים, רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים. סדרת הניסויים המוצלחת שהושלמה בחודש אפריל האחרון היא השלב הראשון בתכנית רב שנתית של מפא"ת והתעשיות הביטחוניות, רפאל ואלביט מערכות, לפיתוח מערכת לייזר יבשתי ואווירי להתמודדות עם איומים לטווחים שונים בהספקים גבוהים. הלייזר ישולב כיכולת משלימה למערכת 'כיפת ברזל' וירחיב את האפקטיביות של מערכת ההגנה הרב-שכבתית ואת יעילותה.

Back to top button