חדשות הארץמבזקים

הפרקליטות: החיים הם לא סדרת טלוויזיה – טענות משה סעדה מול העובדות

בפרקליטות התייחסו היום (שישי) בהרחבה לטענותיו העיקריות של משה סעדה, סגן ראש מח"ש לשעבר בראיון שהעניק לעמית סגל בערוץ 12 ופרסמו מסמך – "טענות אל מול עובדות".

במסמך מטעם הפרקליטות נכתב כי "אי-הדיוק הראשון בכתבה מופיע עם הצגתו של משה סעדה כמי שפרש ממשרד המשפטים. סעדה פוטר ממשרד המשפטים. מאז שלא נבחר ב-2018 לתפקיד מנהל מח"ש, הוא החל לטעון טענות שונות נגד המערכת והעומדים בראשה.

משה סעדה. צילום: חדשות 12

1. התיק של מפקד להב 433 רוני ריטמן

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

טענת סעדה:

במח"ש סברו שיש להגיש כתב אישום נגד ניצב בדימוס רוני ריטמן, בגין עבירות מין וכי פרקליט המדינה הסכים לכך, אבל לאחר הגעת מפכ"ל חדש רוני אלשיך – הכל משתנה. "מתחילות ישיבות אצל היועמ"ש. פתאום אתה מבין שלא, לא בטוח, אולי זה רק משמעתי… ולא רק רוצים לסגור את התיק אלא רוצים להחזיר אותו לתפקיד שלו".

העובדות:

מח"ש אכן סברה שיש להעמיד לדין את ריטמן והעבירה את המלצתה לפרקליט המדינה דאז שי ניצן. ואולם, לאחר העמקת הבדיקה ובחינת כל החומר, פרקליט המדינה סבר כי נסיבות המקרה אינן מתאימות לניהול הליך פלילי, זאת בין היתר בשל בעיות וקשיים במסכת הראייתית והתיישנות רכיבים בה. ככלל, מפכ"ל משטרת ישראל אינו מעורב בדיונים פנימיים שמתקיימים בפרקליטות אודות תיקי חקירה ולא מביע עמדה, וודאי שלא בתיקים שעניינם תלונות שהוגשו כנגד קציני משטרה. כך בכלל התיקים, וכך גם בתיק בעניינו של ריטמן.

סעדה תיאר שמשום שהגיע מפכ"ל חדש )אלשיך( "הכל השתנה", אולם וכאמור אלשיך לא היה מעורב בפרשה ולא שותף בדיונים. וטענה זו, נטעת בעלמא ואין לה שום אחיזה במציאות.

החלטת הסגירה בתיק התקבלה על ידי היועץ המשפטי לממשלה דאז, מר יהודה וינשטיין, שאימץ את המלצת פרקליט המדינה, וקבע כי נוכח קשיים ראייתים שנתגלו עולה קושי להעמיד את ריטמן לדין פלילי. עוד מובהר באותה החלטה, כי ייתכן והיה מקום לשקול הליך משמעתי, אולם הואיל והאירועים נשוא התלונה התיישנו, הרי שלא ניתן היה לנתב את הפרשה לאפיק משמעתי.

יש להבהיר, כי לאחר קבלת ההחלטה, ורק אז, היועץ המשפטי לממשלה העביר את חומרי החקירה לעיונו של המפכ"ל, זאת על מנת שישקול, במסגרת סמכותו כמפקדו של ריטמן, האם יש לשקול צעדים פיקודיים כנגדו אם לאו. לאחר שעבר על חומר החקירה, אלשיך סבר כי אין מקום להזיז את ריטמן מתפקידו. עמדה זו לא התקבלה בבג"ץ שהוגש בנושא, ובעקבות הערות בית המשפט, ריטמן פרש מהמשטרה.

לסיכום עניין זה, נבהיר כי העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה לא קיבלו את עמדת מח"ש בפרשה זו, דבר שיכול לקרות בשגרת העבודה, וסברו שיש קושי בתיק לא הייתה קשורה בשום צורה למפכ"ל משטרת ישראל, אלא נסמכה על אך ורק על חומר הראיות.

2. הקישור בין ההחלטה בתיק ריטמן לתיק מעונות רה"מ

טענת סעדה:

"ההחלטות ה"מקלות" לניצב ריטמן, נבעו מכך שריטמן היה אחראי כראש להב-433 על תיק מעונות ראש הממשלה, ולכן צמרת הפרקליטות התגייסה לסייע בידו".

העובדות:

כאמור לעיל, עלה קושי של ממש בתשתית הראייתית בפרשה זו, שהיה נעוץ בין היתר בחלוף הזמן ובמספר גורמים נוספים. אין כל קשר בין ההחלטה שהתקבלה בתיק החקירה שנפתח נגד ריטמן, לבין העובדה שהוא שימש כראש להב בעת שתיק מעונות ראש הממשלה נחקר. כל ניסיון מצדו לקשור בין הדברים מופרך וחוטא לאמת וודאי שלא נאמר על ידו דבר וחצי דבר בזמן אמת. למעשה, גם סעדה עצמו רק רומז לכך בראיון באופן מעורפל וללא ביסוס, כהקשה והשערה בלבד.

3 .פרשת אום אל-חיראן

טענת סעדה:

"שי ניצן ואביחי מנדלבליט מגנים על רוני אלשיך בפרשת אום אל-חיראן בגלל סיבה פשוטה – יש שיקול אחד מרכזי, אחד ויחיד, תיקי נתניהו"…."שיבשו את החקירה", "הם לא רוצים לשמח את מי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק"…."שי ניצן לא זיכה עד היום את אל-קיעאן מאשמת השווא שהוטחה בו"

העובדות:

פרשת אום אל-חיראן היא אירוע טראגי, שבמהלכה נהרג השוטר ארז עמדי לוי ז"ל ונפצעו שני שוטרים נוספים. זאת כתוצאה מפגיעת הרכב שבו נהג יעקב אבו אל-קיעאן, תושב אום אל-חיראן. אבו אל-קיעאן נהרג כתוצאה מירי משטרתי, והכול – כפי שתיאר זאת גם בג"ץ – תוך שניות בודדות בחשכת הלילה ובאווירה של חוסר ודאות האופפת את המעורבים כולם.

אכן, המפכ"ל אלשיך קבע כי אבו אל-קיעאן הוא מחבל שנסע בכוונת מכוון לעבר השוטרים כדי לפגוע בהם, והטיח ביקורת על עמדת מח"ש באירוע; ואכן במח"ש סברו, על בסיס בדיקה מקדמית שערכו, כי לכל הפחות היה מקום לחקור באזהרה את השוטרים המעורבים באירוע.

פרקליט המדינה דאז שי ניצן סבר שאין מקום לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים, והסביר בהחלטתו כי: "לא ניתן לקבוע ברף הפלילי האם המנוח פגע בשוטרים באמצעות רכבו במכוון במסגרת 'פיגוע', או שהפגיעה אירעה כאשר למנוח לא הייתה שליטה על הרכב".

שי ניצן לא קבע שאבו אל-קיעאן מפגע, אלא כי לא ניתן להכריע בסוגיה ברמה גבוהה של ודאות.

בעבר פורסמו באופן מניפולטיבי קטעי תכתובות מייל "סודיות" כביכול בין פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, למנהל מח"ש דאז, אורי כרמל, שגורמים בעלי עניין פוליטי מובהק קישרו באופן קונספירטיבי לתיקי ראש הממשלה. נציב הביקורת על הפרקליטות, שנדרש לנושא, הבהיר כי "אין כל קשר בין חילופי הדברים הנ"ל לתיקי ראש הממשלה, וממילא לא להכרעה כלשהי בנוגע לאותם תיקים. דברים אלה חרוטים בבירור בתכתובות, בהן לא מוזכר ראש הממשלה ו/או תיקיו ולו בשמץ קצת".

בהמשך לכך דחה בג"ץ עתירה נגד החלטת פרקליט המדינה דאז שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים המעורבים. בפסק הדין נאמר, בין היתר, כך: "התשתית הראייתית שנאספה היא אכן רחבה מאוד…. במקרה שלפנינו, דומה כי פרקליט המדינה לא הותיר אבן על אבן, וערך בדיקה מקדמית נרחבת בשאלת האחריות הפלילית של מי מהשוטרים. למעשה, למעט חקירה באזהרה של המעורבים, ניתן לומר בזהירות שהחומר הגולמי בתיק מקיף את כל ממדי החקירה הרלוונטיים".

נדגיש, כי בימים אלה מתנהלת בביהמ"ש תביעת נזיקין של משפחת אבו אל-קיעאן נגד המדינה. במסגרת זו, הגישה המדינה כתב הגנה בו הבהירה, כי מחומר הראיות עולה שהתנהלות אבו אל-קיעאן, מתחילתה ועד סופה, הובילה לכך שהשוטרים באירוע חשבו שמדובר בפיגוע דריסה, וכי לעמדת המדינה, מסקנת השוטרים בבחינת נסיבות האירוע הייתה סבירה.

לסיכום עניין זה נבהיר, כי כל האמור לעיל, שהיה ידוע למר סעדה, לא הפריע לו לשוב ולצטט מהמייל של שי ניצן, ולקשור אותו לנתניהו ואף לטעון שניצן מעולם לא "זיכה" את אבו אל קיעאן, זאת הגם שניצן לא קבע כי אבו אל-קיעאן הוא מפגע.

4. "תרגיל החקירה" לניר חפץ

טענת סעדה:

"לניר חפץ נערך תרגיל חקירה 'פלילי', שנועד לסחוט אותו כדי שיהפוך לעד מדינה נגד נתניהו".

העובדות:

ראשית יובהר, כי סעדה לא היה מעורב בשום אופן ובשום שלב בתיקי ראש הממשלה לשעבר ובתיק 4000 בפרט, וכל דבר שהוא מספר איננו מידיעתו. ההיפך הוא הנכון. עוד נבהיר, כי שלב ההוכחות בתיקי האלפים נמצא בעיצומו, בית המשפט ידון ויכריע גם בטענות בעניין "תרגיל החקירה", וגם משכך איננו יכולים להידרש לפרטים. יחד עם זאת נבהיר כי עיון בפרוטוקולי עדותו של חפץ בבית המשפט, מלמד כי חפץ חזר פעם אחר פעם בעדותו כי עניין "תרגיל החקירה" לא השפיע על החלטתו לחתום על הסכם עד מדינה, כי הוא חתום עליו כשדעתו צלולה ולא כתוצאה מלחצים, וכי עדותו היא עדות אמת.

מה סעדה טוען – כי הוא שומע שמישהו (לטענתו, חוקר בתיקי נתניהו) צלצל לבכיר מח"ש אחר (לטענתו כמעט בשידור חי מחדרי החקירות), ואומר לו "שהוא היה שותף לתרגיל…הוא לא מוסר את כל המידע…הוא מאוד מתומצת, הוא לא אומר מה זה". לאחר מכן מספר סעדה שהוא אמר לבכיר האחר במח"ש (ששמע מחוקר המשטרה לכאורה) לפנות למנהלת מח"ש, והיא אומרת לו: אם הוא רוצה להתלונן שיבוא להתלונן".

אותו בכיר במח"ש הוא דובי שרצר, לשעבר ראש זרוע חקירות, כך ניתן ללמוד מתלונה שהגיש שרצר באותו עניין לנציב הביקורת על הפרקליטות. גם סיפור זה הוא מחזור של פרסום קודם, וכבר הבהרנו את העובדות בעניין זה:

• הטענה כי חוקר משטרה פנה "בזמן אמת" של חקירות ניר חפץ לבכיר מח"ש, שפנה לאחר מכן למנהלת מח"ש, לא יכולה להיות נכונה. ניר חפץ נחקר בתחילת חודש מרץ 2018 .מנהלת מח"ש נכנסה לתפקידה בתחילת חודש מאי 2018 ,קרי חודשיים אחר כך. לכן, לא יכול להיות שהפנייה למנהלת מח"ש היתה במקביל לחקירות ניר חפץ.

• בניגוד לטענת סעדה, בכיר מח"ש הכחיש כי מדובר בעניין שהועלה בזמן אמת מיד לאחר חקירת ניר חפץ.

• בניגוד לטענת סעדה, הבכיר הכחיש כי אמר לסעדה שמדובר בתלונה הקשורה בניר חפץ.

• הבכיר וסעדה הודו שלא ערכו שום תיעוד כנדרש עפ"י הנהלים.

5 .תיק אפי נווה

טענת סעדה:

"שי ניצן לא אפשר לתפוס טלפון של מתלוננת על עבירות מין ללא הסכמתה בפרשת הסמפכ"ל ניסים מור, אבל כן מאפשר לחפש בטלפון פרוץ של אפי נווה".

העובדות:

גם בעניין זה, סעדה מלהג ו"מפרשן" עניין בו לא עסק מעולם במסגרת תפקידו והוא אינו מכיר את העובדות בו. יתרה מכך, בפרשת אפי נווה, הטלפונים היו של חשוד בעבירות טוהר מידת בקשר למינוי שופטים. נוכח רגישות העיון בטלפונים שנתפסו, המשטרה לא עיינה בטלפונים, אלא פנתה לבית המשפט בבקשה שיתיר חיפוש מצומצם וממוקד בטלפונים, במגמה לאתר מידע הנוגע אך ורק לחשדות הממוקדים שעלו. בית המשפט נענה לבקשה, תחם את הנושאים שבהם יותר העיון, והחיפוש המצומצם בוצע.

לעומת זאת, בפרשת הסמפכ"ל לשעבר, הטלפון היה שייך לנפגעת עבירת מין שלגביה פעלה הפרקליטות בהתאם להנחיה הנוגעת לחקירות עבירות מין, שלפיה כאשר הנפגע/ת אינם חפצים לשתף פעולה עם החקירה, אין להפעיל עליה לחץ במטרה לגרום לה לשתף פעולה בניגוד לרצונה – וכך נעשה במקרה זה.

6 .חקירת מותו של אהוביה סנדק ז"ל

טענת סעדה:

"בפרשת אהוביה סנדק ז"ל לא נחקרו השוטרים המעורבים… נעשה שיבוש חקירה".

העובדות:

שוב – סעדה לא היה מעורב בתיק מותו של אהוביה סנדק ז"ל, ובניגוד למשתמע מהכתבה, סעדה לא היה חשוף באותה עת לחומרי החקירה במלואם. טענות סעדה בנושא נבדקו גם ע"י נציב הביקורת על הפרקליטות, שקבע כי "ההחלטה שלא לחקור לאלתר את השוטרים המעורבים באירוע התקבלה משיקולים ענייניים ומקצועיים, בהתאם לנסיבות האירוע, ולמסד העובדתי והראייתי שעמד באותה בעת בפני מח"ש, ממנה התרשמו בתחילה הגורמים המוסמכים לכך, כי מדובר לכל היותר בתאונת דרכים, וכי אין בסיס לפתיחה בחקירה המצויה בסמכות מח"ש". במסגרת החקירה המקיפה שקדמה להחלטה נאספו ראיות רבות, ופרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה דאז, ד"ר אביחי מנדלבליט, אף סיירו בזירת האירוע כדי להתרשם מתוואי השטח באזור התאונה.

מנדלבליט קבע, שהחלטת השוטרים לצאת למרדף לאור הנסיבות, עולה בקנה אחד עם המסגרת שנקבעה בנוהל המרדפים המשטרתי. זאת, מכיוון שנוסעי הרכב הנמלט נחשדו בין היתר בביצוע עבירות חמורות, לאחר שלכאורה יידו אבנים שפגעו ברכב פלסטיני וסיכנו את חיי נוסעיו. לפיכך, קיום המרדף במקרה זה היה מוצדק בנסיבות העניין. בהחלטת היועמ"ש נקבע שבחומר הראיות אין ביסוס לטענה כי השוטרים ביקשו לפגוע במכוון ברכב הנמלט.

7 .טענה לעניין כתבי אישום המוגשים נגד שוטרים על ידי מח"ש

טענת סעדה:

"בתקופת מנהלת מח"ש הנוכחית ירד מספר כתבי האישום המוגשים נגד שוטרים במחצית, ולכן הוגשו כתבי אישום 'בכל מחיר', תוך המרת תיקים המתאימים להעמדה לדין משמעתי לדין פלילי"

העובדות:

סעדה הציג כאילו רמת האכיפה כלפי שוטרים שסרחו ירדה, אבל זה נתון שאינו מסתדר עם המספרים.

להלן מספר כתבי האישום הפליליים שהוגשו בפועל בשנים האחרונות נגד שוטרים:

2015 – 85
2016 – 77
2017 – 114
2018 – 69
2019 – 66
2020 – 64
2021 – 68

אמנם בשנת 2017 הוגשו יותר כתבי אישום נגד שוטרים, אבל מהנתונים לאורך השנים ממש לא ניכרת ירידה "במחצית". לצד זאת, מספר כתבי האישום אינו חזות הכול. כתבי אישום מוגשים רק כשיש ראיות ומשיקולים מקצועיים בלבד, ולא כדי ליישר סטטיסטיקה או כדי לרצות גורם
כזה או אחר.

מעבר לזה, את אפקטיביות האכיפה צריך למדוד לא רק ברמת האכיפה הפלילית, אלא גם בצעדים המינהליים והמשמעתיים שמשטרת ישראל ננקטים נגד שוטרים, צעדים שמצויים רק בסמכותה.

המציאות מעידה שגם טענת סעדה שמח"ש סתם הגישה כתבי אישום כדי ליישר את הסטטיסטיקה היא מופרכת. שבנו ובדקנו את כתבי האישום שהוגשו לבית המשפט. מתוך כלל כתבי האישום שהוגשו בתקופה אליה התייחס סעדה, עניינם של כל הנאשמים בינתיים הסתיים בהרשעה או אי-הרשעה. רק נאשם אחד זוכה שבעניינו מח"ש הגישה ערעור. כך לא נראית הגשת כתבי אישום לא מבוססים.

עמית סגל הגיב לתגובת הפרקליטות ואמר: "‏עד לרגע זה, בפרקליטות לא הסבירו איך העזו לאשר סחיטה של עד, ולחלופין – למה לא ננקטו צעדים. שיתכבדו ויטפלו בזה ואז יתפנו להשתלח בסעדה.".

עוד הוסיף סגל כי "מהמסמך שמפרסמת פרקליטות המדינה נשמט כנראה מחוסר מקום: שיחת הצעקות של אלשיך שבה איים בפירוק מח"ש, ההצעות לקניית שתיקתו של סעדה בכסף וג׳ובים, החלטת הנציב רוזן שדיברה על עננה כבדה מעל הפרקליטות, סירוב ראש מח"ש לעבור פוליגרף בפרשת השתקת התלונה מחדרי החקירות של נתניהו".

הריאיון של עמית סגל בערוץ 12 עם משה סעדה

התמלול המלא של הריאיון

משה סעדה שלום

היי, שלום

 

כמה שנים היית במחלקה לחקירות שוטרים?

למעלה מ-2 עשורים, 24 שנים אם אני לא טועה.

 

וזו הפעם הראשונה שאתה מתראיין בטלוויזיה?

התראיינתי פעם אבל זה היה אחרי משפטים או בשוטרים הנוקמים, אבל לא מעבר. פעם ראשונה.

 

אבל על מה שעברת במשטרה, בחקירות של המשטרה, במחלקה לחקירות שוטרים, אתה מדבר היום בפעם הראשונה

בדגש על הפרקליטות

 

אתה היית הבן יקיר לי של המחלקה לחקירות שוטרים. נכון? אפשר להגיד בשר מבשרה של המערכת, חבר של היועמ"שים, אח של המפכ"לים

מכיר את כולם

 

מה הרגע שהדבר הזה מתהפך?

לפני שאני אתחיל, אני רוצה ככה קודם כל לעשות, להציג את עצמי. גדלתי במושב רמות מאיר, מושב בשפלה, מושב חילוני. ההורים אבא ואמא הגיעו מתוניס ומרוקו, גרו במעברות בבית שאן בשנות ה-5-60. אבא הגיע עם אמא כזוג צעיר למושב רמות מאיר, הוא היה רב המושב. משפחה של 5 ילדים. התחנכתי בציונות הדתית, ישיבה תיכונית, ישיבת הסדר. 

למדתי משפטים והתחלתי התמחות בפרקליטות במחלקה לחקירות שוטרים. בהתחלה המחלקה הייתה זרה לי, הייתי שם הדתי היחיד, סוג של דתי מחמד. ולאט לאט המחלקה הזאת הפכה להיות הבית שלי. אולי אפילו הבית הראשון לרגעים, כי מצאתי את עצמי עובד לילות כימים. מטפל בכל התיקים, המוכרים של מח"ש בשני עשורים – השוטרים הנוקמים, רונאל פישר ורות דוד, תשעה ניצבים, סמפכ"ל המשטרה, פינטו-ארביב. והייתי כמו שאמרת, בשרה של המערכת, יקיר המערכת

 

מה שנקרא כולם היו בניי כולם יצאו על תנאי

 (צוחק) הייתי ממש יקיר המערכת, זכיתי להערכות מכל פרקליטי המדינה – ערן שנדר, לדור, גם משי ניצן. בכתב, בעל פה. זכיתי להצטיינויות, תשבוחות, באמת הייתי בשר מבשרה של המערכת.

 

והגעת להיות סגן ראש מח"ש, וגם לפרקים ראש מח"ש בפועל

לתקופה מסוימת, לתקופה לא קצרה ניהלתי את מח"ש, נכון. 

 

שים לי את הנקודה על הרגע שבו פתאום אנשים מפנים לך כתף קרה

קודם כל זה לא קורה ברגע אחד. זה תהליך. ולפעמים אתה מבין חלק מהדברים רק בדיעבד, אחרי שאתה עוצר לרגע. זה התחיל, פרשת ריטמן הייתה על הציר שהיו כבר מספר ניצבים שכולם נחקרו בעבירות מין. חלקם הוגשו נגדם כתבי אישום והם הלכו לביתם. ריטמן היה כמו עוד פרשיה כזאת, ריטמן נזכיר היה ראש להב בתקופה הזאת. התחלנו חקירת ריטמן, מגיעה מתלוננת, קיבלנו מידע, פונים למתלוננת שמספרת על מעשה מגונה, חוקרים, יש עדים, היא אומרת דיווחתי לדנינו מפכ"ל המשטרה, יש הקלטה שבאמת דיווחה לו, יש שיח איתו. 

היא נבדקת בפוליגרף ויוצאת דוברת אמת, כלומר כל הראיות מצביעות שיש פה תיק שגרתי. כל הדרג המקצועי במח"ש, מהחוקר, ראש הזרע, הפרקליטה, סגן מנהל המחלקה, מנהל המחלקה אורי כרמל, ממליצים להגיש כתב אישום. יש ישיבה אצל פרקליט המדינה שי ניצן וגם שם כולם תמימי דעים שצריך להגיש כתב אישום. 

 

ואז מגיע מפכ"ל חדש

מתמנה אלשיך לתפקיד, מתחילות ישיבות אצל היועמ"ש. פתאום אתה מבין שלא, לא בטוח, אולי זה רק משמעתי. אנחנו אומרים אבל הגשנו עד היום כתבי אישום במקרים דומים, ממשד אחד לאחד. ולא רק שמדברים על משמעתי, ואז מדברים גם על לסגור את התיק, ואז אחר כך אנחנו מבינים שלא רק שרוצים לסגור את התיק, אלא רוצים להחזיר אותו לתפקיד שלו. להחזיר את ראש להב שאליבא דיועץ הוא לפחות עשה עבירה משמעתי, לפחות, להחזיר אותו לתפקיד כראש להב.

 

שחוקר לפעמים את אותן עבירות ממש

שחוקר אותן עבירות ממש! במקביל לזה, יש את המתלוננת שהיא נפגעת העבירה. משטרת ישראל בראשות אלשיך מתעללת בה. חוקרת אותה על איזה תיק משמעתי וממש מתעללת בה. ואנחנו פונים לפרקליטות ואומרים להם איך מאפשרים דבר כזה? היא מתלוננת עבירת מין, בעיצומה של החקירה.

 

ואז מה אתה שומע?

לא לא, המשטרה תעשה את שלה ואתם תעשו את שלכם. ואני זוכר שאני אומר לעצמי וגם לאור מנהל מח"ש, תחשבו לכם שהיה שר בממשלה שהיה נחקר על מתלוננת מתלוננת נגדו על עבירת מין, והמנכ"ל של המשרד במקביל לזה שהיא מוסר גרסה במשטרה בלהב, היה מתעמר בה וחוקר איזו עבירה משמעתית. מה היה אומר שי ניצן? מה היה אומר היועמ"ש בסיטואציה כזו?

 

נו, אז אתה אומר את זה לשי ניצן ומה הוא אומר לך?

אורי, אורי בתקופתו אומר, ואומרים את זה בישיבות, יש תיק, זה לא קשור זה שני עניינים שונים. מחליטים לסגור את התיק נגד ריטמן, הוא חוזר לתפקיד שלו, אורי שולח מכתב ליועמ"ש ולפרקליט המדינה שאומר תקשיבו, אתם פוגעים במדיניות מח"ש. סטיתם מכל המדיניות הקיימת. יש לזה השלכות, יש לזה מחירים. מעבר לזה שיגידו לנו שהמדיניות לא מאוזנת ופה חרגנו, מתלוננות לא ירצו לבוא ולהתלונן במח"ש. זה לא פשוט להתלונן נגד ניצב, זה קשה מנשוא. והוא כותב את זה, זה היה ב-29.12.2015, אני זוכר את זה אפילו. כעבור יומיים אנחנו מקבלים הודעה דחופה במייל, ישיבה דחופה על שינוי מבנה מח"ש. אני הולך לחדר של אורי (כרמל, ראש מח"ש דאז), אני מסתכל עליו והוא מסתכל עליי, אמרתי אורי, יש מצע לדיון? מאיפה זה בא? זה שי ניצן פרקליט המדינה, הוא מכיר את מח"ש מעל לעשור. הוא מעולם לא דיבר איתנו על זה, יועמ"ש שהוא חודש לפני עזיבה של התפקיד. אלי אברבנאל רואה את זה, המשנה לפרקליט המדינה, פונה אל אורי במייל, ראיתי את ההעתק, אומר לו אורי מה זה? לא הבנו. ואז אורי אומר לו "בפרטי". ואז הוא הסביר לו שפשוט מנסים לסמן לנו, לצמצם את גבולות הגזרה ולהסביר לנו הגזמתם, חרגתם מהשורה. עד כאן ולא יותר.

 

שי ניצן מנסה לסמן את גבולות הגזרה?

מי שתכלל את האירוע הזה ומי שתכלל את היועמ"ש, ואני אומר את זה, זה שי ניצן. שי ניצן ולא אחר. מגיעים לישיבה, מתנהלת ישיבה, אלי אברבנאל שהיה מוכן מראש אמר תגידו, אני לא מבין. היועמ"ש עוזב עוד.. הישיבה הייתה באמצע ינואר, הוא עוזב עוד שבועיים.

 

מה דחוף

מה דחוף? מה דחוף? "לא, זה חשוב, זה חשוב". אנחנו יודעים שברקע בשלב הזה מתחילים להבין שזה אלשיך. מי שיזם את העניין הזה ותכף תראה את זה זה אלשיך. בשלב הזה זה כבר היה ברור לנו. בסופו של דבר בגלל שזה שבועיים לפני סיום תפקיד אני לא יודע איך היה לו זמן לנהל את הישיבה הזאת, אז היה ברור שדוחים את זה וידונו בזה בהמשך. האירוע הזה מבחינת מח"ש הוא לא פשוט, מבחינת המדיניות, מבחינת גם התחושה של האנשים במח"ש ומבחינת אורי כרמל, האירוע הזה ומה שקרה סביבו זה אחד הדברים שממש פגעו לו בבריאות, בתחושה שלו, אני לא יודע אם זה נכון, זה מה שפגע לו בבריאות. זה האירוע הראשון והמשמעותי שהבנתי שמשנים את כללי המשחק.

 

תסביר לי, שי ניצן, אי אפשר להגיד עליו שהוא לא פעל נגד ניצבים במשטרה. אמרת תשעה נדמה לי. כבר קראו לזה "פרשת ניצבים-וילך", כל שבוע היה הולך ניצב אחר. מה השתנה עם ריטמן?

בחקירה של ריטמן אחד הדברים שהוא אמר, הוא האשים את נתניהו. עכשיו ריטמן בתור ראש להב היה אחראי על תיק המעונות. הוא אמר את זה תוך כדי חקירה, ואני תוך כדי חקירה ראיתי את זה בזמן אמת וזה היה נראה לי סתם אמירה קשקוש. ואח"כ גם הסניגורים שלו שלחו מכתב ואמרו שזה קשור לתיק נתניהו. אני ידעתי הרי מאיפה הגיע המידע וידעתי שזה מופרך. פעם ראשונה הבנתי שהעניין של נתניהו נכנס לזירה. לא הבנתי עד כמה זה משמעותי בשלב הזה, הבנתי שיש פה אינטרסים אחרים שמשחקים במשחק הזה והמשחק הזה הוא לא משחק שגרתי, אבל לא הבנתי את זה בשלב הזה עד הסוף, עד כמה. שלב הבא, היה הסיפור של התיק של אום אל חיראן. שניה אני רוצה להתייחס קודם כל לאלשיך ושי ניצן. שי ניצן, ושאלת אותי, הוא אדם חריף. הוא אדם חריף וחכם מאוד. עבדתי איתו למעלה.. הפעם הראשונה שעבדתי איתו היה באירועי אוקטובר 2000, עבדתי מולו במאות ישיבות. הוא חכם, הוא חריף, הוא יכול לטמא ולטהר את השרץ בק"ן טעמים, אבל אני חייב להגיד באותה מידה – הוא איש שהאמת לא נר לרגליו. זה איש שמסמן מטרות.

 

אמור שנית?

זה איש שהאמת היא לא נר לרגליו. הוא איש שמסמן מטרות ומגיע אליהן גם במחיר עיוות דין.

 

מה המניע שלו?

אני אסביר, אינטרסים. השאלה היא מה האינטרס וכל אירוע זה מה האינטרס שיש. במקרה שלנו תוסיף לזה את אלשיך. אלשיך התמנה תוך כדי עבודתו של שי ניצן. כדי להבין את ההצגה הזאת צריך להבין מי השחקנים. הצגנו את שי ניצן, עכשיו אני אציג לך את אלשיך. אלשיך הגיע מהשב"כ, אלשיך ראה במח"ש ארגון עוין. זה לא אני אומר את זה, זה הוא אמר את זה לרוב. 

 

"יש לי ניסיון בפירוק ארגונים עוינים" הוא אמר עליכם

הוא אימץ נורמות עברייניות כדי להילחם במי? במח"ש. והנורמות שאני מדבר עליהן זה כולל לאיים, לסכל, ליירט, לשקר, לשבש. 

 

וזה הגוף שחוקר אותו, צריך להגיד, זה המשטרה של המשטרה

זה המשטרה של המשטרה. הוא, בעיצומן של החקירות, זה מה שהוא עושה. כל דבר כזה זה פרק בסדרה, אם הייתה סדרה כזו זה פרק בסדרה.

 

אז למה שי ניצן צריך להתגייס עכשיו לטובת רוני אלשיך ולעזור לרוני ריטמן?

אני רוצה לתת דוגמה אחת, כי זה כותרות. מה זה לאיים? כמו שאמרתי, בעקבות הסיפור של ריטמן אורי נפל למשכב והיה חולה במחלה קשה ולא פשוטה. ואני מקבל טלפון מהעוזר של אלשיך שהוא רוצה לפגוש אותו. אני באמת חשבתי, לפעמים אני גם תמים, עם כל הניסיון שלי בחקירות, שבסוף יש אדם. בסוף יש אדם, ואדם לאדם. זה רגע האמת, כשבן אדם חולה. ואנחנו הולכים אל אורי הביתה בשריגים, יושבים בחוץ, מדברים, העוזר, אני, אורי ואלשיך, ואז הוא מבקש כמה דקות לדבר עם אורי בחדר, ביחידות. אני זוכר שזזתי הצידה, חיכיתי באוטו, אחרי כמה דקות אני רואה את אלשיך יוצא במהירות, אני עובר לידו והוא לא אומר שלום, מגיע לאורי אני רואה את אורי חיוור. הוא היה חיוור גם לפני כן מהמחלה אבל הוא היה חיוור הרבה יותר. אני מסתכל ואומר לו אורי מה קרה? הוא אומר לי אתה לא מאמין מה הוא אמר לי. הוא הסתכל עליי ככה והוא אמר לי "אתה יודע שאני מתמחה בפירוק ארגונים עוינים". אורי בבית שלו, כשהוא היה בשלב מאוד קריטי של המחלה, הוא מגיע אליו "לבקר אותו", והוא מאיים. אתה מבין שהאיש ללא גבולות. מיד כשזה קורה אני מדווח. אני מדווח למנכ"לית המשרד, לשי ניצן, ומה קורה? כלום ושום דבר. אם אז הבנתי שהכללים משתנים, עכשיו אני מבין עד כמה הם משתנים. זאת אומרת, שי ניצן מוכן לרצות את אלשיך בכל מחיר.

 

למה?

אני חושב שמי שיכול להגיד לנו למה, הפרשן הכי טוב, כי אני לא פרשן אני משפטן. אבל הפרשן הכי טוב לשי ניצן זה שי ניצן. אינטרסים של מדינה. אתה מכיר את המייל הידוע, זה מייל שצריך להבין. זה מייל בין אורי מנהל מח"ש, לשי ניצן ולמשנה לפרקליט המדינה. זה רק שלושתם, זה לא אמור לצאת. אני קיבלתי את זה תחת הכותרת לעיונך בלבד. ואני הייתי שם כשזה קרה, ואני דיברתי עם אורי כשזה קרה. וכשאני קורא את המייל הזה שאורי אומר לו עד מתי על מזבח יחסי פרקליטות-משטרה אתה מקריב את מח"ש על ערכיה ואנשיה? זאת אמירה שאתה חושב על זה, זאת אומרת, פרקליט מדינה מקריב את כולנו על מה ולמה? והוא אומר אמנם המפכ"ל התנהל באופן שערורייתי, אבל יש אינטרסים של מדינה.

 

"ודי לחכימא"…

לא, אני אתקן אותך. הוא לא אומר די לחכימא, הוא אומר יש אינטרסים של מדינה וברור מה זה אינטרסים של מדינה, הכוונה היא נתניהו. וזה יותר חמור. ולא תרצה לשמח את מי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק. אינטרסים של מדינה, ואני יודע במה מדובר, אני יודע מה היה שם, זה ראש הממשלה. שפקיד, בכיר ככל שיהיה, רואה בראש הממשלה שלו כמי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק, זה אומר שהאיש הזה מוטה. האיש הזה מוטה כלפי ראש הממשלה.

 

אז בוא נדבר על אום אל חיראן

אני רק רוצה להגיד שבעקבות הדברים הללו כמובן, מנהל מח"ש הגיש תלונות מסודרות. שלא תחשוב, הוגשה תלונה מסודרת על כל הדברים שאמרתי. על זה שאלשיך מנסה לצוד את ראש מח"ש, את ראש זרוע חשיפה במח"ש, על האיומים, על השיבושי חקירה, על זה שבעקבות ההתנהגות של אלשיך ירדו התלונות על עבירות מין. על הכל יש תלונות מסודרות. ואחרי שאורי הגיש ולא עשו עם זה כלום, מה אורי עשה? הגיש את זה עוד פעם. ומה עשו עם זה? כלום ושום דבר. לפחות יש אחידות בעניין הזה.

 

באום אל חיראן אני שימשתי באותה תקופה כמפקד מח"ש. ממלא מקום מנהל מח"ש כי הוא היה חולה. כמו כל אזרח שמעתי את זה בבוקר בדרך לעבודה

 

שמעת גם את המפכ"ל אומר שזה מחבל בן-מוות

חשבתי שזה גם נכון מה שהוא אומר. וחשבתי שאם זה קרה כנראה שזה מה שצריך היה לקרות, מחבל ניסה לפגוע ומצא את מותו. והמשכתי לשגרת יומי. אנחנו במקביל עושים בדיקה רגילה, שגרתית, לבדוק. בשלב ראשון אנחנו מקבלים חומרים, בשלב שני מקבלים את מה שכולנו קיבלנו ב-YNET, ורואים שהאירוע לא כפי שתואר לנו. יש קודם כל, הוא נוסע, יורים בו ורק אח"כ הוא דורס. אז שולחים חוקרת, ולא מאפשרים לה לקבל חומרים. ואני בקשר עם העוזר מפכ"ל ושואל מה קורה ואיך מקדמים את התיק. ועדיין אני חושב שזה תיק מקומי, לא מעבר. באיזשהו שלב אנחנו מבינים שהחקירה משתבשת לנו, החקירה ממש משתבשת לנו.

 

מישהו משבש אותה

מישהו משבש את החקירה.

 

מי האיש?

בתוך הימ"ר (היחידה המרכזית), אני אתייחס לזה בהמשך. בשלב מסוים אורי מעדכן את המפכ"ל שהוא הולך לחקור את השוטרים אבל לא באזהרה, כי הבנו משי שאת זה לא נקבל כרגע. חוקרים את השוטרים, מבינים תוך כדי חקירה גם שבימ"ר, ימ"ר זו יחידה שחוקרת רצח ודברים מהסוג הזה, הראו להם את הסרטון ביחד. ביחד השוטרים יושבים, בחדר הימ"ר, ומראים להם את הסרטון.

 

לשוטרים שירו

כן, לשוטרים שירו. 

 

שיבוש?

כן, ככה אתה קורא לזה. עזרה הדדית.

 

איך אתה קורא לזה?

ברור ששיבוש, פשיטא. אני אומר בציניות עזרה הדדית. וכשאורי מעדכן את המפכ"ל על החקירה, המפכ"ל יוצא לתקשורת ומדבר על 2 עניינים חשובים שעניינו אותו ביותר. האחד זה על תיק נתניהו והשני על אום אל חיראן. והוא מוסר את הגרסה של השוטרים כדי שכל השוטרים יידעו לפני החקירה שלהם.

זאת אומרת אתה אומר שהמפכ"ל משבש חקירה

כן, חד ערכי. עזוב, בעיניי זה עוד הדבר הקל בסיפור הזה. מתחילים עליי לחצים שלא לחקור את התיק.

 

מי לוחץ?

אז בהתחלה זה לחצים יפים, "משה למה לחקור תיק כזה? זה לא נכון לחקור תיק כזה"

 

מי לוחץ?

עור המפכ"ל, שהוא אומר. אני אומר תקשיב, אני עושה את העבודה שלי, זה התפקיד שלי. אתה מכיר את הדעות שלי, הדעות שלי לאומיות, אני ביטחוניסט.

 

אתה גם קרוב משפחה של אחד השוטרים

בדיעבד נודע לי שהשוטר שנהרג הוא קרוב משפחה רחוק. אי לי פה שום עניין. ואז הוא אומר לי "משה אתה לא פטריוט. אתה יודע איך תפגע במדינת ישראל בעולם?". סליחה? זה מה שאתה אומר לי? זה התפקיד שלי, אני שומר סף, והתפקיד שלי לשמור על השומרים. אם זה שום דבר נסגור את זה כמה שיותר מהר, אבל אם יש פה משהו נחקור את זה. עכשיו אנחנו תוך כדי מתברר לנו שזה לא פיגוע. הדבר שאנחנו בודקים חד ערכית זה לא פיגוע. אין שאלה בכלל. תקלה טראגית מאוד, אבל זה לא פיגוע. וגם מתברר לנו שהשוטרים משקרים. השוטרים זיהמו את החקירה, משקרים בחקירה, זה גם חד ערכי. ואז אני מקבל ווטסאפ שהועבר אליי בטעות ע"י עוזר המפכ"ל, הוא גם התנצל אח"כ, "תיכנס בסעדה".

 

פרוידיאני משהו

ואז אני מבין שהמשחק השתנה, עכשיו אין כללים. אנחנו בנורמות של ארגונים אחרים.

 

איזה ארגונים?

מה שאמר אלשיך

 

ארגוני פשיעה. אני רוצה רק להסביר את האירוע, המפכ"ל אומר "בני-מוות", ולכן אם יסתבר שהמחבל הוא לא בן-מוות אלא הוא פשוט לא מחבל בכלל, ושהוא נורה בטעות, אז זו גם פגיעה קשה באמינות של המפכ"ל. ואז הוא קושר את זה לתיקי נתניהו, שאם המשטרה תיפול…

חכה, אנחנו עוד נגיע לתיקי נתניהו. במקביל, המפכ"ל לא מסתפק ופונה לאורי, ואומר לו אני אפרק את מח"ש, מאיים גם על אורי בווטסאפים. ואורי בהתחלה לא מספר לי על זה, הוא רוצה לשמור על הכתר. אז אני פונה לאור ואני אומר לו עד כאן. משבשים לנו את החקירה, מזהמים את החקירה, אנחנו לא זוכים לשיתוף פעולה. מאיימים עליי באופן אישי. שי ניצן פנה אליי לחקור את התיק הזה, אני חושב שזה ראוי ונכון, למה משבשים לנו את החקירה? אני מבקש ממך לבוא איתי, למרות שאתה במיטת חולייך, הוא לא בתפקיד בשלב הזה, אני מבקש שתבוא איתי ליועמ"ש. כי אין לי למי להגיש תלונה. מגיע ליועץ, אני מספר לו למנדלבליט על כל מה שקרה, ואנחנו מספרים לו, אורי מספר לו על מה שהיה בעבר על האיומים ועל מה שאנחנו חווים, על החוויה הקשה מול אלשיך.

 

ומה אומר היועמ"ש?

הוא אמר תנו לחשוב, ואז קוראים לנו למפגש שבעגה העבריינית קוראים לו "כיפה אדומה". מי מגיע למפגש? אלשיך והעוזר שלו. אנחנו יושבים, היועמ"ש בראש השולחן, אורי, אני, אלשיך והעוזר שלו. אנחנו באנו והתלוננו, נפגעי עבריה. ואז המפגש הזה היה פשוט מפגש הזוי. צעקות, צרחות.

 

מצד מי?

העוזר של אלשיך, אלשיך שאומר אני אפרק את מח"ש. היועץ כולו רועד ומנסה להרגיע את אלשיך ואתה רואה שהוא חושש מאוד. אני מסתכל ואני לא אומר מילה, אני מסתכל מהצד. אתה מכיר את זה שאתה בתוך אירוע אבל גם מחוץ לו מסתכל מהצד. ואני אומר בעולם שלי זה קודש הקודשים החדר של היועמ"ש. במקום הזה היועץ נותן לחלל את הקודש, ואני מסתכל ליועץ בעיניים והוא לא מישיר מבט. ואחרי הצעקות והצרחות האירוע מתפוצץ, פשוט אלשיך קם והולך. פשוט קם והולך, הוא והעוזר שלו. אני מצפה מינימום, אפילו בשביל, תגבו תגידו משה. יום חמישי בערב, אני מסתכל על היועץ בעיניים, לא שלום, לא שבת שלום לא משה, לא מילה. אני יוצא כמו אבל וכפוי ראש, לא פיזי, אבל בתחושות. אני יורד למטה עם אורי. אנחנו לא מספיקים לדבר, אתה מכיר שאתה מעכל את האירוע, המאבטחים למטה אומרים לנו: מה זה הצעקות האלו מהלשכת יועץ? אנחנו נוסעים בשקט ברכב, אני אומר לאורי: אני הולך לפוצץ את זה. עד כאן. עד כאן. עד כאן. עד כאן. ואני מבין שלפני הישיבה מכניס את אורי, אני הבאתי את אורי לישיבה. אבל הבאתי את אורי כשחקן חיזוק, הוא חולה הוא לא בתפקיד, הכניסו אותו היועץ ושי ניצן. אני חשבתי בתמימותי שהולכים לשאול אותו על עניינו הבריאותי אבל מפאת פרטיותו לא.. אומר לי: אתה יודע שזו תקופה רגישה, תוריד תרגיע. והם לא אומרים את זה לי. אתה יודע הם לא אומרים את זה לי.

 

מה עלה בגורל התלונה? נעשה איתה משהו?

זה לא נגמר. אני אומר לו אני אפוצץ את זה. אורי, התברר לי אני לא ידעתי את זה, כותב וואטסאפ חריף לשי ניצן על כל מה שקרה, הוא מפרט לו ביזו אותנו והם לא הגיבו. תבין, ראש מחש שהוא חולה, שהוא מגיע במיוחד לישיבה, אחרי שהוא התלונן איתי ושהוא נפגע עבירה, והוא אומר אפשרת לבזות אותנו, איך לא העפת את העוזר מהישיבה?

 ומה ענה אז שי ניצן?

לא ענה. ואתה מבין שכבר בשלב הזה אין כללים, אין אמת ושמגיעים לאחר מכן לדיון המקצועי, בסוף לאחר מכן, מזה לא יצא שום דבר זאת אומרת. הבנתי, הבנתי איפה אני נמצא, הבנתי שהחקירה הזו יש גורמים חזקים…

 

אני רוצה להמחיש משהו, אתה אומר שהם לא זומנו לחקירה באזהרה נכון?

– נכון. אבל הם לא זומנו למרות ש.. 

אבל אפשר להגיד, אתה יודע, למרות הצעקה שקמה על זה שחוקרים באזהרה שוטרים שיורים.

זה מקרה קלאסי לחקירה לאזהרה, כי יש פה גם, כמו שאמרתי לך זיהום חקירה, שיבוש, שקרים בחקירה זה פשיטה שצריך לחקור. זאת אומרת אני…

עד היום הם לא נחקרו באזהרה?

עד היום לא נחקרו באזהרה. ואני אגיד לך אני לא רוצה להיות הפרשן או משפטן. אז אני אשתמש במי שיפרש את עצמו שי ניצן. שדיברנו בחדר הסגור והוא הרגיש פתוח, אז אמרתי, אתם יודעים אין פה פיגוע ואם יש פיגוע יש פה פיגוע אחד שאלשיך חזר לפרקליטות. זה מה ששי ניצן אמרתי, זה מה שהיה ברור לכולם. שאין פה פיגוע ושום דבר.

והם לא נחקרו באזהרה השוטרים?

לא נחקרו באזהרה. וכך אירוע למשל, כך דוגמא את שער שכם שתבין… יש פיגוע כמה דקות אחרי מההרים להוביל אותם למח"ש.

את השוטרים שניתרלו את המחבל

את השוטרים שסיכלו, שוטר ושוטרת שעוד לא מעכלים את האירוע. ופה

ומחרימים להם את הנשק

מחרימים להם את הנשק, ומחזירים למחרת בלחץ המשטרה, ופה באירוע כזה שמובהק שחייבים לחקור – שי ניצן עומד בפרץ ולא מאפשר חקירה באזהרה. אבל זה הדבר הקטן. הדבר הגדול שהוא לא מאפשר לקבוע, את מה שכל הדרג המקצועי אמר שאזרח ישראלי חף מפשע נורה למוות…

שאזרח ישראלי חף מפשע נורה למוות

ואלשייך קובע שהוא מפגע, ויש על זה השלכות. והוא יודע את זה. וכמו שהוא אומר הפיגוע הוא של אלשייך והוא מגן על אלשייך בכל מחיר. 

 

משה סעדה, למה שי ניצן ואביחי מנדלבליט מגינים על רוני אלשייך בפרשת אום אל חירן. תסביר לי

 סיבה פשוטה, יש שיקול אחד מרכזי, אחד ויחיד, תיקי נתניהו. תיקי נתניהו באותה תקופה הופכים להיות הדבר הכי חשוב. כל המערכת מכוונת תיקי נתניהו כי הם לא רוצים לשמח את מי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק. ודי לחכימה. עכשיו מאחר ואני לא פרשן, הדברים שאני נתקלתי בהם, הכי גם לפתחי הגיעו דברים שקשורים לחקירת נתניהו.. אני חייב להגיד שבדברים הללו נעשו עיוותי דין מובהקים ואת זה אני יכול להגיד לך, נעשו במשמרת שלי. אני הייתי שם. אני רוצה להגיד לך עוד משהו, תראה, אני בשלב הזה אני מבין איפה אני עומד. אני מבין שאני עומד מול כוחות עצומים. מפכל המשטרה עם עשרות אלפי שוטרים, שי ניצן פרקליט המדינה, מנדבליט יועץ משפטי לממשלה, ואני מולם. 

 

ואז מסתיימת הישיבה, איך אתה?

 לא פשוט לי. ואמרתי לו ואני לא ממשיך לסדר היום, מבחינתי הדבר הזה, אני מפוצץ את זה. ואז אני מבין שאורי מנסה להרגיע אותי דרך שי ואז אני נח את השנ"צ לפני שבת. אני מקבל וואטסאפ משי. אני מבקש להקריא כי הוא חשוב לי. זה היה יום שישי בצהריים, פרקליט המדינה שי ניצן. "מקווה שאתה בסדר אחרי אתמול, עמדת באירוע בגבורה ובאיפוק וזה לא היה קל. היה רגע שחשבתי להזמין אמבולנס לאורי." תבין אורי חולה שהיה בסערת רגשות

בעקבות הצעקות של אלשייך?

כן. כן. "מקווה שזה לא פגע בו ויהיה אפשר להמשיך איתם בצורה סבירה." עם המשטרה. זאת אומרת מה שמדאיג את שי, שיהיה בסדר עם המשטרה. "שמור את הפה ליד יפרח" סמיילי.

יפרח זה פרשן משפטי של מקור ראשון, 

שהתארח אצלי בשבת

אל תדליף, זה מה שהוא מבקש.

כן אל תדליף. ואני אומר, אני מקבל את זה ואני אומר לעצמי, אני התלוננתי על איומים. אני מצאתי את שי ניצן ואת מנדלבליט עושים לי כיפה אדומה בחדר שלהם, בקודש הקודשים. והוא אומר לי עמדת באיפוק ובגבורה? אם נפגעת עבירה שהייתה מתלוננת והתוקף היו מאפשרים לו לפגוע בה בצורה כזאת, זה מה שהוא היה אומר? הוא היה צריך להגן עלי. הוא היה צריך למנוע את זה. זו הייתה חובתו לעשות את זה.

 

***

אבל הבעיות שלך עם שי ניצן התחילו הרבה קודם לכן. בוא נדבר על שם שכולם שמעו כבר רות דוד. 

רות דוד, תראה, רות דוד זה בשלב שלפני…

בוא נגיד את זה ככה, רות דוד זו הפצצה הכי גדולה שהתפוצצה אי פעם בפרקליטות נכון?

רות דוד לפרקליטות היה קשה לעכל את הנושא הזה כי היא בשר מבשרם. היא הייתה אפילו פרקליטת מחוז. אני זוכר אפילו במח"ש היא הייתה מסתובבת כאילו זה הבית שלה, כי היא מבחינתה, פרקליטת מחוז לשעבר, היא במועדון הלורדים. וכולם מכירים אותה. ואני שאלתי את עצמי, הרי תמיד מדברים על ניגוד עניינים ואם אתה מכיר משהו אתה לא יכול לטפל, איך כל אלה שמכירים אותה מלפני מטפלים בה כאילו…

לכן הוקמה מחש אבל.

כן אבל פרקליטות טיפלה, שי ניצן טיפל בעניין הזה. עכשיו, בתיק של רות דוד מי שהוביל את התיק זה היה אורי אבל אני הייתי בליבת העשייה יחד עם דובי שרצר. אנחנו גם קיבלנו את ההחלטה לעצור אותה שלא היתה פשוטה לכל הבכירים במערכת.

 בפעם הראשונה עוצרים פרקליטת מחוז?

כן, פעם ראשונה עוצרים פרקליטת מחוז והיה להם קשה לעכל את זה. וזו הייתה החלטה שאני המצלתי לאורי ואורי גיבה אותי על מלא.

אוקיי, עוצרים אותה..

אני מגיע באותו יום, מתעסק בהאזנת סתר הולך לנשיא בית משפט מחוזי אל ביתו בירושלים ועסוק כולי בעבודה. טלפון, על הצג שי ניצן. יש את השנייה הזו שניה לפני שאתה מקבל את השיחה ואני מתמלא כולי גאווה כזו הוא בטח מתקשר אליי לחזק אותי. כי באמת לא כל יום עוצרים פרקליטת מחוז שהיא חשודה בעבירה חמורה של שיבוש מהלכי משפט. שהיא מקריאה לחשוד את ההודאה שהיא השיגה.

ואז?

 ואז צעקות. על מה ולמה? ואני לא מבין על מה…

שי ניצן צועק עלייך?

כן ומה מתברר? שהגענו לבית משפט היא התעלפה רות דוד, כמו לא מעט, זה קורה לאנשים במעצר. ואז הראש שלוחה אמר לשופט שזה מה שהיא הדריכה את האחרים, היא הרי הייתה עורכת דין של הנחקרים האחרים בסבב הראשון, והיא הדריכה אותם שאם עוצרים אתכם תתעלפו. והוא אמר את זה לשופט. לא משהו מרעיש, לא משהו דרמטי. אתה מבין, פרקליט מדינה ביום שישי מתקשר אלי..

וצועק עלייך על מה?

וצועק עלי איך ראש שלוחה שלי עושה דבר כזה ואומר כזה דבר לבית משפט. מי שמי, איך הוא הרים עוז ואומר דבר כזה על פרקליטת מחוז. 

ואתה אומר את זה, שי ניצן לא אמר את זה בתור פרקליט המדינה הממונה על אכיפת החוק, אלא בתור חבר של רות דוד?

ברור, הוא מכיר אותה. האם שי ניצן היה מתקשר אלי על חשוד אחר, שוטר שחשוב ככל שיהיה על זה שאמרו מילה כזו או אחרת בבית משפט. חייב להגיד זה פורסם בווינט אז זה קפץ עכשיו. עכשיו תבין, זה לא נגמר פה. נאלצנו להתנצל בפניה, נאלצנו להתנצל בפניה ודובי שרצר קיבל נזיפה מאורי על האמירה הזו. לא שלו של הראש שלוחה שלו שהוא אמר אמת והוא אמר. היא לא פרקליטת מחוז, היא הייתה חשודה שהיא עבריינית. הפוך, דווקא פרקליטת מחוז מבצעת דבר כזה זה הרבה יותר חמור. היא לא אחת האדם, היא פרקליטת מחוז שמכירה את המערכת. אני ראיתי בה אחת שבוגדת במערכת. לא יקירת המערכת.

 

אז בוא בכוונה אני אשאר על שי ניצן, נדלג לפרשה אחרת – פרשת אפי נווה. 

אבל אני רוצה לפני כן. אני מספר את הסיפור הכל בדיעבד עם חיוך, בזמן אמת זה ממש לא ככה. אני מוצא את עצמי מול שי ניצן, זה איש שאני מכיר המון שנים עם המון כוח מול היועץ המשפטי לממשלה, ואלשייך שהוא מפכל משטרה חזק ועוצמתי, אני חשוף, אני לבד. אורי חולה בשלב הזה. אני חשוף במערכת ואני צריך להגן על מחש אנשיה וערכיה, ואני יודע שיש שיקול אחד מרכזי שמנחה אותם – ביבי. וזה שיקול לא רלוונטי בכלל. הם פוגעים בחקירות שלי, בחקירות של בכירים, בחקירות של אום אל חיראן ועוד חקירות אך ורק בגלל תיקי ביבי וכדי לרצות את אלשייך. ואני מבין שמצפים ממני ליישר קו.

זאת אומרת שהשחיתות במשטרה תחכה עד שיסיימו לחקור את נתניהו?

כן, ומעניקים חסינות. התחושה שלי ששי ניצן בשלב הזה פורש חסות על כל האירוע הזה וממש תחושה של עבריינים בשירות החוק. זו ממש התחושה שלי.

מי?

שאני אומר עבריינים בשירות החוק, אני מתכוון אלשייך ושי ניצן ממש ככה.

ומנדלבליט?

מנדלבליט הוא זה שהיה שם ולא מנע, בתפיסה שלי. הוא היה שם, הוא ידע את הדברים, גם הגשנו אליו את התלונות והוא לא עשה שום דבר. המחוללים של האירוע הזה הם שניים..

שי ניצן ואלשייך

ואלשייך.. ואני אומר מה אני עושה? יש לי משפחה, יש לי חמישה ילדים. אני אפילו פעם זוכר שיחה שפנה אלי משהו שאני מכיר ומעריך ואמר לי: 'משה, תסתכל על אשתך והילדים שלך ותפרוש. תפרוש.' אני זוכר שאחד האירועים שהשפיע עלי, זה היה יום כיפור. זה היה תפילת כל נדרי, נפתח הארון קודש, אני אומר את זה וזה מצמרר אותי עכשיו. באופן טבעי אני חושב על אבא שלי שנפטר שהיה בגיל 48, באותו גיל. ואני אומר לעצמי: אני עושה אמת עם עצמי? למה אני לא זועק למה אני לא אומר את זה לציבור? מול עצמי, למה אני לא זועק את זה? ומצד שני, זו דילמה לא פשוטה, ואני חושב על אבא שלי. אבא שלי מת צעיר אבל הוא עשה את השליחות שלו ואם אני עושה את השליחות. והשליחות היא לא מול שי ניצן, לא מול אלשייך גם לא ביבי. השליחות שלי היא מול הציבור כי מחש לא מתפקדת. אני זוכר שאני אומר לעצמי עד כאן. בתפילה הזו אני מקבל החלטה שזהו, לא יותר אני חייב להגיד את האמת שלי. אני בא הביתה ואני אומר את זה לאשתי: ' נעמי אני לא יכול יותר.' ואני בא הביתה ואני יודע שאני משלם מחירים כבדים. 

אני משלם מחירים כבדים, אבל זאת האמת שלי ואני הולך איתה עד הסוף. ושאני בא לאנשים שמאוד אוהבים אותי במערכת ואני אומר להם את זה, הם אומרים לי: 'משה, אתה מבין שזה יעזור לביבי?' ואני אומר להם: 'אבל אתם יודעים שזה פוגע במח"ש?'

מי אמר לך את זה?

תשאיר לי גם חברים בפרקליטות בבקשה.

אבל בכירים?

בכירים, בכירים. ואני אומר להם: ' אבל מה זה קשור? אתם יודעים שמחש מוקרבת את אנשיה וערכיה אתם יודעים שנגרמים פה עיוותי דין. אתם יודעים שמחש חלשה מי שנפגע זה בדיוק האזרח בשולי החברה. מחשה תקפיד שלה להיות השומרים.

המפגין החרדי, המפגין הערבי…

מחש הרי היא ארגון הכי חשוב במדינה דמוקרטית כי היא שומרת על השומרים. מי נפגע? אנשים בשולי החברה, זה המתנחל נערי הגבעות, הערבי, החרדי המפגין, בין העדה האתיופית שהיה בעימות מול שוטר. נפגעות עבירות מין שבעקבות ריטמן לא מגיעות יותר, לא מגיעות יותר. שתבין, מה זה לא מגיעות. נפתח סוגריים. אחרי הסיפור של ריטמן שאורי אמר שלא יגיעו מתלוננות ואורי לא נביא הרי, הוא ידע לנתח. הגיעה מתלוננת, לא הגיעו מתלוננות יותר ככל, אבל הגיעה מתלוננת אחת על ממ"ז. בא דובי אמר שיש לנו מתלוננת. ואני מדבר איתה והיא אומרת לי: ' משה, אני הודעתי להורים שלי הולכת להתלונן ואני יודעת שאני הולכת לשלם מחיר כבד אבל החלטתי לעשות את זה'. טוב.

 

אמרתי לדובי תגבה ממנה גרסה ואחרי כמה שעות דובי חוזר והיא לא מוכנה למסור. עכשיו אמרתי: היא החליטה לבוא ואני מדבר איתו ואיתה והיא אומרת לי ' משה אתה מבין איזה מחיר אני אשלם? אתה מבין מה המחירים להתלונן? ומי יגבה אותי?' אז אמרתי לה: 'אנחנו, המערכת, המערכת תגבה אותך'. דובי לקח אותי הצידה ואמר לי: 'משה את מי תגבה? על סמל מה אתה… מי יגבה? אתה בדיוק, אתה יודע בדיוק מה יקרה לה בתקופת אלשייך'. והיא באמת חזרה לביתה ומאז לא היו תלונות.

יש גם אפשרות אחרת, שמאז כולם נהיו קדושים במשטרה.

אז זהו, קודם כל היינו שמחים שכך, אבל אורי ניתח את זה. והוא גילה שעדיין השוטרים מטרידים אזרחיות כרגיל, אבל מצד שני אין תלונות על קצינים בכירים, הוא עשה ניתוח של זה. קראו לו לכנסת והוא הלך עם זה. ושי ניצן שלח לו מייל: אני מבקש ממך, שלא להסלים את האירוע מול המשטרה ולא לתת פרשנות למה שהוא מתחייב לעשות. הרי למה שלחו אותו לכנסת, הוא לא בא להציג סטטיסטיקה, אורי לא סטטיסטיקן, אורי צריך לתת פרשנות הוא ראש מחש. ושי אומר לו: לא, אל תעשה את זה. אז תבין שבסוף כולם משלמים מחירים.

ובסופו של יום, הכרעתי וזה לא היה פשוט שאני לא הולך עם זה עד הסוף. המערכת הציעה לי הכל. כולל, שי ניצן. ששי ניצן הבין שאני הולך לפתוח הוא קרא למנהל מח"ש לשעבר הרצל שבירו, שאני מעריך אותו מאוד והוא יקר לי מאוד. הוא קרא לי אליו הביתה לישיבה עם מומי למברגר בבית, זה לא דבר שגרתי אתה יודע. לטכס עצה מה עושים. וקוראים לי ללשכה של שי ניצן.

ומה הציעו לך?

הכל. תפקיד בשב"כ, אתה רוצה תפקיד תפקיד בכיר בשב"כ, פנסיה מוקדמת בגיל צעיר. אחר כך זה היה גם 13 משכורות. הכלה כל, רק לא דבר אחד.

רק תשתוק

או שתיישר קו או שתעזוב. תעזוב, תעזב. או כמו שאמר לי בכיר אחר: 'משה, גם לשקט יש ערך'. בצורה הכי פשוטה.

אני רוצה לחדד רגע, שניה. במשפט כדי שאנשים יבינו. עד ריטמן כמה מתלוננות יש על ניצבים במשטרה?

על ניצבים ותתי ניצבים לרוב, ארבעה ניצבים הלכו הביתה ועוד תתי ניצבים וניצבי משנה

ומאז רוני ריטמן?

אפס. אפס. חוץ מאחת שהגיעה וחזרה. כי באמת החשש הוא גדול ובאמת בסוף צריך להבין, השילוב הזה של אלשייך ושי ניצן, ככה אני רואה את זה, הם לא פגעו רק במחש, הם פגעו גם במוחלשים בחברה, פגעו במתלוננות בעבירות מין, בנפגעי עבירה. הם יצרו פגיעה, החברה הישראלית כולה משלמת מחיר. האי יציבות שלטונית היום זו נובע מההתנהלות של השניים האלה וכולנו משלמים על זה מחיר. 

בוא נמשיך, אפי נוה. שי ניצן מאפשר לקבל את תכולת הטלפון של אפי נוה. היו שיגידו לך מה אתה רוצה? בסוף יש חשד צריך לחקור אותו. הטלפון נפרץ בסדר, חקרו גילו יש חשדות. מה לא בסדר?

תרשה לי לפרגן לשי על מה שמגיע לו, מה ששלו שלו. שי ניצן אמרתי לך הוא כמו רב, הוא חד מחשבה הוא יכול לטהר את השרץ ב150 פעמים וגם לטמא את השרץ בק"ן פעמים. ואני אתם לך מקרה אחר, אירוע אחר. היינו לנו תיק של הסמפכל, אירוע על הסמפכל.

ניסים מור

ניסים מור. מטריד מינית בצורה בוטה וקשה, אני לא אחזור על זה במקום הזה. שוטרת הכי זוטרה במשטרת ישראל, התחתית של התחתית מבחינת המדרג והוא סמפכ"ל המשטרה. וידעו גם שהיא מפחדת להתלונן, די מובן, והיא אומרת האיש הזה סוטה, ככה היא אומרת האיש הזה סוטה. וידענו שבפלאפון שלה נמצאים כל הוואטסאפים שהוא שולח…

ראיית הזהב להטרדות

ראיית הזהב להטרדות, חד ערכית חד ערכית. עכשיו מה צריך לעשות? להוציא צו להוציא בכוח. למה? קודם כל היא נפגעת ואני מבין את החשש שלה. ב' זה סמפכ"ל המשטרה, ג' הוא יכול להטריד עוד נשים אחרות, כי מי שמטריד.

אז באים לשי ניצן

והוא לא מוכן, הוא אומר רק ברצון. אבל היא לא תסכים, אין מצב שהיא תסכים. ושי ניצן לא מאפשר לנו לתפוס את הטלפון שלה. ועוברים שבועות ואני אומר לאורי: ' אורי, אתה מבין מה יקרה? היא תפרמט את הטלפון ואין תיק. כי כשנגיע לסמפכל, הוא יעשה את הפעולה הפשוטה של פרמוט הטלפון.

כאחרון העבריינים

כן. ואורי אומר לי: 'אבל שמע החלטה של שי'. ואז אני אומר לו: 'יש כלל מרן שכופים אותו עד שיאמר רוצה אני'. הלכנו אליה, שלחתי את דובי שרצר, הבאנו צו ואמרנו לה תקשיבי והוצאנו את זה.

אבל היא נתנה לא שי ניצן? אז רגע להבהיר, שי ניצן כאשר מדובר בטלפון הנוגע לעבירות מין של סגן המפכל לא מסכים. 

רק בהסכמה, הוא לא מסכים שנתפוס את הטלפון ללא הסכמתה.

אבל כאשר מדובר בטלפון של אפי נוה הוא נותן חסינות.

הוא נותן חסינות מלאה על מכשיר טלפון שנגנב והוצאת המידע מוצאת בעבירה.

 עכשיו תסביר לי, משה סעדה, למה פה הוא לא מסכים ופה הוא כן מסכים?

פשוט מאוד, השאלה מה האינטרס.

מה האינטרס?

השאלה מה האינטרס של שי. תראה אני לא נכנס לפרשנות.

מה האינטרס של שי ניצן מול אפי נוה?

אני לא… זה לא העולמות תוכן שלי ולא התעסקתי. 

בגלל אותו ריאיון שאותו אפי נוה אומר ששין ניצן לא יהיה בעליון?

אמרתי לך, אני לא יכול לתת פרשנות למה שאני לא. אני כן יכול להגיד שי ניצן האמת לא נר לרגליו. ואני ראיתי אותו במקרים, באופן חד ערכי, ואני יכול לתת פה דוגמאות שלל דוגמאות לרוב. אם לשי, היה לו אינטרס הוא סגר תיקים נגד ניצבים שהיא לו אינטרס. הוא לא אפשר חקירות וזה היה מובהק שזה תיק שצריך לחקור. ולשי ניצן היה אינטרס מסוים לא חקרנו, שהיה לו אינטרס מסוים הפוך. יש גם הפוך. הוא יודע גם לטמא את השרץ. 

היו מקרים שידעתי שזו לא עבירה פלילית והוא ביקש מאיתנו, הורה לנו זה לא ביקש, לחקור חקירה פלילית והניצב הזה תבין הלך הביתה באותו יום. על עבירה שבעיניי הייתה משמעתית. בסוף הכל היה השאלה היא מה האינטרס של שי.


בוא נעשה רגע קאט ליורש לו. יגידו לך הנה, מה אתה רוצה? שי ניצן הלך הביתה הגיע עכשיו עמית איסמן פקיד מדינה חדש, זהו מה אתה רוצה?

תראה, עמית איסמן, לפני שהוא מונע, היה לו שימוע על אמירות בלתי הולמות. עכשיו תראה האמירה שהוא אמר, על חוטיני ואני לא אחזור על כל האמירה, עמית תחשוב על הילדה שלך אם המורה שלה היה אומר לה את זה בבית הספר למחרת הוא לא היה מגיע.

אבל בחינוך אני לא מבין, במשטרה אני מבין. אם סייר היה אומר את זה לשוטרת שח"ם למחרת הוא לא היה בא למשמרת. ואני שואל אותך עמית, איך איש שאמר אמירות מהסוג הזה, ולא אמירה אחת, הופך להיות פרקליט מדינה? למרות שיש מועמדים מצוינים גם בתוך הפרקליטות. 

אולי זו אמירה מיותרת אבל…

זו אמירה שאנחנו מסכימים שסייר לא היה מתקדם איתה אז איך הוא התקדם איתה?

אז מה ההסבר שלך?

עכשיו, קודם כל.. עכשיו ביותר מזה, מי המליץ עליו? שי ניצן. שי המליץ עליו. מי בחר אותו? מנדלבליט. המערכת רצתה, ואני אומר לך באופן חד ערכי, ואני אוכיח את זה, המערכת רצתה למנות פרקליט מדינה חלש כדי שיישר איתה קו. כי מחר תהיה ביקורת על הפרקליטות הוא יגן על הפרקליטות. כי פרקליט מדינה רגיל שלא חייב לאף אחד כל דבר שיהיה, תהיה ביקורת של בית משפט על הפרקליטות, הוא יבדוק: נכון נכון, לא נכון לא נכון. פה הוא מיישר קו באופן מוחלט. ואני אומר לך, אני ברמה האישית חוויתי את זה.

בתקופתו היה אירוע, וזה גם קשור לתיקי נתניהו, דובי שרצר שהיה ראש זרוע אצלי, והבאתי אותו בכלל מלהב, הוא היה איש משטרה כמה שנים קודם. קיבל מידע על עבירות פליליות שמתבצעות בזמן אמת בתיקי נתניהו. 

בוא נגיד את זה, תגיד מה הדברים. אותו תרגיל חקירה לניר חפץ זה הסיפור. עכשיו בוא נדבר על האירוע הדרמטי, מתקשר אליו משהו שמכיר אותו מתפקידו הקודם כחוקר ואומר לו: עכשיו ראיתי תרגיל חקירה פלילי.

הוא אומר מתבצעת עבירה פלילית, הוא לא מוסר את כל המידע הוא מאוד מתומצת.

הוא לא אומר מה זה

הוא לא אומר מה זה כי הוא מבקש דבר אחד, מעשים שבכל יום, הוא מבקש חסינות מטבע הדברים. תבינו מה המחיר שהאיש הזה ישלם. 

וזה דברים שהייתם נותנים דבר של מה בכך?

זה דבר שבשגרה, אני מאשר כדבר שבשגרה דבר כזה. הרי על זה מחש בנויה. חלק גדול מהניצבים נפלו על מידע שקיבלנו. וחלק גדול זה מידע אינטרסנטי. אבל ככה זה , ככה זה עובד.

ואז?

ואז הוא פונה אלי ואני אומר לו פנה למנהלת מחש. 

שמתחלפת בינתיים..

כי הוא יודע שאני כבר לא… והוא פונה למנהלת מחש והיא אומרת לו: אם הוא רוצה להתלונן שיבוא להתלונן. 

בגלוי?

כן, אבל אין דבר כזה, הוא לא יכול להתלונן. עכשיו מדובר בתיק ראש הממשלה. ולא מקבלים ממנו את הגרסה. לימים זה התפרסם בחדשות ערוץ 2 ומתחיל בירור. עכשיו פונים אלי ואני מספר את הסיפור. אני כותב גם מייל מסודר מה הסיפור. פונים לדובי ודובי גם כותב מייל. ובאמת חשבתי ואמרתי אכן נודע הדבר ועכשיו יבדקו את זה לעומק יקראו לי, יקראו לו ויעשו בדיקה. כי אם זה נכון זה שיבוש חקירה. 

ולא קראו?

ולא עשו כלום, לא עשו שום בדיקה. דובי הולך מגיש תלונה. ורוזן אומר סליחה. הוא פונה לרוזן ואומר לו תקשיב, אני מתלונן. כלומר הוא שם את עצמו למתלונן כדי שיגיעו לחקר האמת.

אבל אתה זוכר מה רוזן כתב?

חכה. רוזן מתקשר אלי אומר לי שמע תלונה חמורה. והוא אומר לי משה אתה מוכן להיבדק בפוליגרף. תבין, אני משנה לפרקליט מחוז מעולם זה לא קרה. אני עונה לו כן אז הוא שולח לי מייל: אבל אני אקבע את השאלות ואני אקבע איפה. אז אני מבין, אז אני אומר לך 24 שעות בכל מקום שאתה רוצה וכל שאלה שאתה תבחר גם משטרת ישראל אני מגיע. ואני אומר יעשה פה צדק.

קרן (בר מנחם, מנהלת מח"ש) לא מוכנה להיבדק בפוליגרף. דובי מוכן אני מוכן יש עוד סנצ שהיה..

כי היא אומרת לא היו דברים מעולם? לא זכור לי…

בהתחלה היא אומרת לא היה, אחר כך לא זכור לי. שלל גרסאות. ואז הוא אומר, הוא נותן החלטה, הוא אומר צל כבד על הפרקליטות.

בעקבות הדבר הזה

בעקבות הדבר הזה וחייבים לבדוק את האמת, וואו מצוין, ואז הוא אומר למי אני אעביר לבדוק? לפרקליט המדינה שיחליט למי יעביר שיבדוק את זה. עכשיו אני, אמרתי לך לפעמים אני תמים, אמרתי חפרקליט המדינה מה הוא יעשה? אז הוא יעשה ככה. אני מכיר גופי חקירה כי גם אני אחראי על השירות אני עובד שירות של שרה. אז הוא יפנה או לשב"כ, שאני עובד מולם בשת"פ, או למצ"ח. יש גופי חקירה מצוינים במדינה שיבדקו את הסיפור הזה. כי יש לזה השלכה בחקירת נתניהו, ונתניהו הוא רק ראש ממשלה. 

אז למי הוא שולח את זה? לפרקליטה, לנורית ליטמן, שהיא חברה של קרן. היא גם תדרכה עיתונאים לטובת קרן אני יודע בוודאות באירועים אחרים. הוא אומר לה תבדקי את זה. לא פוליגרף, לא שאלות. זאת אומרת לא קוראים לאף אחד מהמעורבים. 

זאת אומרת הפרקליטות בודקת את עצמה בתיק הכי חשוב את עצמה בתיק הכי חשוב

זאת אומרת הפרקליטות בודקת את עצמה בתיק הכי חשוב שזה תיק נתניהו, ואיך היא בודקת בלי לעשות שום דבר. זאת אומרת היא לא דיברה עם אף אדם. עכשיו ומי קובע את זה? עמית איסמן. תראה, אמרתי אמירה קשה על עמית ואני חייב להוכיח את זה אני משפטן, פרקליט, ואני יודע להוכיח. אני פונה לעמית ומחש, ומחש בסוף כל גוף נמדד בסטטיסטיקות, אני מניח שבסוף גם אתם, גם אתה כמה כתבות הבאת. במחש, בתקופת בר מנחם הסטטיסטיקות ירדו. היו באזור 114-120 כתבי אישום ופתאום ירדו בחצי. מה קרה? הגיעו לחודש דצמבר הסטטיסטיקות עומדות על 30-40 תיקים וחייבים להגיע לפחות ל60, איך זה יראה.

מה עושים?

 והתקשורת נושפת בעורפם. מתחילים להעיף כתבי אישום בכל מחיר. תיקים של משמעת ממירים לכתבי אישום פלילי אחר כך קיבלו ביקורת מבית משפט.

זאת אומרת שכמה עשרות אנשים חטפו כדי לשפר את הסטטיסטיקות.

לא יודע לדייק את זה במספרים, כי אני בן אדם מדויק, אבל ברור שחלק מהאנשים, שוטרים..

עומדים לדין סתם כדי לשפר את הסטטיסטיקה. 

כן, אני.. פונים אלי שני פרקליטים אומרים לי את זה. עכשיו אני עושה את התפקיד שלי, אני מעביר דיווח לפרקליט המדינה.

ומה קורה?

מעביר דיווח לפרקליט המדינה. זה משהו חמור. אני בטוח שמה שהוא עושה, הוא קודם כל קורא אלי, אפילו הוא חייב לעשות את זה. אחרי זה הוא יגיד משה שקרן יש לו אינטרסים, אני אכבד את זה, והייתי אומר לו שמע את הפרקליטים שיבדוק. מה הוא עושה? כמו שכולם עושים, כמו ששי ניצן עשה שהגשנו לו את התלונות. מה הוא עשה, אותה שיטה, כלום ושום דבר. הוא לא קורה לי, הוא לא מדבר. עכשיו אני שואל אותך, האם המקרים האלו לא מלמדים למה מינו אותו? אני חושב שפרקליט מדינה אחר, מכל המועמדים האחרים לא היה נוהג כך. שיש חקירה, שיש צל כבד על הפרקליט הוא מעביר את זה לגוף חיצוני שיחקור את זה בפנים, כי יש פה בסך הכל גם ראש ממשלה שעומד, ובתיק מהסוג הזה בודק את הדברים.  ולכן אני חושב היה נוח לכולם שהוא התמנה.

בוא נעבור הלאה, אני רוצה אבל להתייחס לנק' אחת בתרגיל החקירה של ניר חפץ. היו שיגידו לך תלונה כל כך חריפה, שהתכבד האדם והזדהה. האם יש לך מקרה אחר שיראה את האיפה והאיפה.

תראה קודם כל, אמרתי לך, אני את תיק נתניהו לא מכיר. אני מכיר את העיוותי דין שהיו בגזרה שלי. אני כן יכול להגיד לך, שהיה לי מקרה דומה שבעיניי הרבה יותר קל ולא אפשרו לי. היה לי תיק מאוד ידוע, בגלל צנעת הפרט אני לא אגיד את התיק, אבל כל המדינה מכירה אותו. שהיה לנו חשוב מאוד להגיע לפיצוח. זאת אומרת זה היה תיק של סיכון חיי אדם וידעו שאחד השוטרים, מעמדה שעלתה בהיתר, מסרסר בת זוג שלו. עכשיו זו עבירה, עבירה פלילית. ובאתי לבכירים ואמרתי להם…

להשתמש בדבר הזה..

זה לא חשוב לי לתיק, אבל אני רוצה לחקור אותו ואת בת הזוג שלו

כדי להגיע לחקר האמת בפרשה גדולה שכל המדינה מכירה

הבנתי שזה ילחץ אותו ואת בת הזוג שלו, כולנו מכירים חקירות.

נו.. ו..?

הסתכלו עליי ככה ואמרו לי: משה, את רוצה לסחוט? ואני אמרתי מה פתאום, אבל זאת עבירה פלילית. אבל אמרו לי לא זו סחיטה. ואני באמת חושב שנהגתי נכון. אבל אני מכיר את עצמי, אני לוקח את הדברים אני תמיד עושה את מה שמותר אבל לא עד הקצה.

ואתה אומר אם פה בעבירה פלילית

אם פה בעבירה פלילית לא אפשרו לי, בניר חפץ ממה שאני מכיר לייצר סוג של סחיטה כזאת זה ממש ממש מגיע לגבול לחקירה שלא כדין. זה חוצה את רף, לדעתי זה מגיע לרף הפלילי. אני אומר לך שאם החומר היה מגי, היה נבדק בזמן אמת יכול להיות שהיו מועמדים פה אנשים לדין משמעתי פלילי, אני לא יודע. אבל הדבר הזה היה נבדק לעומק זה בטוח.

 

***

 

אהוביה סנדק. נער גבעות.

08:28:50 אני רוצה להגיד עוד משהו בעניין של אום אל חיראן. אני מנצל את הבמה שלך. להתנצל בפני המשפחה. כי בסוף אנחנו דיברנו על שי ניצן ואלשייך אבל יש פה משפחה, יש פה ילדים, יש פה נשים של בן אדם שנפטר והוציאו את דיבתו רעה. מה שאלשייך אמר זה שקר. ואני אומר למשפחה שידעו, אני מבקש את סליחתם כי אנחנו עשינו את הכל אורי ואני. ואורי זה תיק שבנפשו להגיד לחקר האמת ולצערי פשוט נחסמנו על ידי שי ניצן. ושתבין כמה נחסמנו, בדיון עצמו באיזה שהוא שלב אחד הבכירים ביותר אומר לשי להגיד שהוא מפגע זה כמו להגיד, סליחה על הביטוי, שאחותי זונה. ככה הוא אומר לו. כי זה ברור שהוא לא מפגע ולמרות זאת בסופו של יום פגעו במשפחה. ואני כעובד מדינה, מי שהיה אחראי על התיק הזה, אני מבקש סליחה. 

אהוביה סנדק, נער גבעות. במהלך מרדף עם המשטרה הוא נדרס. מה קרה שם?

תראה, אני אשקף לך מה שקרה בזמן אמת. קיבלנו דיווח מהתקשורת פנה אלי ראש השלוחה בירושלים ואמר לי תשמע אנחנו יוצאים לשטח. אמרתי לו שיהיה לכם בהצלחה. בערב אני פוגש אותו ואני שואל אותו מה קורה. הוא אומר לי שהשוטרים בדרך לפה לחקור אותם. תשמע, זו פעולה שגרתית יש פה קטין שנהרג. קטין נהרג תוך כדי פעולה משטרתית פעולה שגרתית שצריך לחקור. אני מגיע בבוקר למחלקה, והוא אומר לי לא חקרו אותם.

ואני אומר איך זה יכול להיות? עכשיו ידעתי שכל היום הם שיבשו את החקירה כי הם כל היום לא כתבו דוחות פעולה, זאת אומרת מהשעה 12 עד הערב הם לא הגישו דוחות.

שזה בניגוד למקובל

כן, זה בניגוד למקובל ושי פה שיבוש חקירה. אני קורא למי שאני קורא, לאחראי ואני שואל למה לא חקרתם. הוא אומר לי תשמע, אני הבאתי אותם למחש ומנהלת מחש החליטה לשחרר אותם כי הם לא הגישו תלונה. 

רגע, רק להבהיר, כאשר מדובר בפיגוע בשער שכם גם שאין תלונה…

מיד במקום מביאים אותם, ופה היא אומרת…

נהרג בן 17

נהרג. יש עדים לאירוע. כל החברים שלו נמצאים בימ"מ. לכו תגבו מהם גרסה. לא הולכים לגבות גרסה מהם והתשובה שלא חקרו. תבין, הם זיהמו את החקירה, יש חשד לשיבוש. הם הגיעו למח"ש כבר עם עורכי דין ומשחררים אותם. אמר לי ראש השלוחה הם לא האמינו שמשחררים אותם. כי זה לא הגיוני שאתה מגיע לחקירה בלילה, אתה לוקח אותם ומשחררים אותם. ואז אני מתחיל לעבור על החומרים, היא אומרת לא הגישו תלונה, ואני קורא בחומרים והם אומרים: רצחו את חבר שלנו, נתנו לנו מכות. ואני אומר מה זה לא הגישו תלונה.

עכשיו אני כותב, אני בוא ביום בשעה 19:00 בערב כותב מכתב למומי למברגר ולקרן ואני אומר איך אתם חוקרים ככה, ואחר כך אני מוציא מכתב חריף ליועמ"ש. רק בעקבות הפניות שלי, כי אומר לי ראש השלוחה כי פנית עכשיו, אחרי יומיים פנו למתלוננים.

שכבר הכל זוהם ושובש

שהכל זוהם ושובש. ואחרי שלושה ימים רק לקחו את החשוד.

תסביר לי, אני לא מבין. הרי אם אתה אומר שמחש דואגת לכסתח את השוטרים, אז למה בשער שכם ובפיגועים כאלה עוצרים אותם לחקירה? מה הסיפור?

אני אגיד לך, בגדול מחש חזקה על חלשים. מה הכוונה? שזה שוטר מגב שזה לא מעניין את אף אחד אז חוקרים. גם אז שהמשטרה, בסיפור של שער שכם אני נותן לך בזמן אמת את מה שקרה,  הלכו חקרו אותם שהמשטרה קראה את מנהלת מחש לסדר אחרי שתפסו נשקים בערב והחזירו בבוקר ולא עשו שום בדיקה, זה לא שבטווח עשו בדיקה. זאת אומרת מה שקרה זה שילוב של חוסר מקצועיות של מנהלת מחש עם פחד למשטרה.

ולכן חכמים על חלשים.

ולכן אני רוצה להגיד הטענה שהם לא הגישו תלונה, אם תפתח מהדורת החדשות בערוץ 2 אתה תשמע שכולם דיברו על זה וזה מה שמנהלת מחש אומרת. ובסוף מה שאני אומר יש פה משפחה ומת להם ילד ובסף התחושה שהייתה לי שכל דמיו זועקים מהאדמה. 

זאת אומרת המשפחה תבין מה קרה. הילד הלך אל מותו ולעולם הם לא ידעו. הכל כי לא אפשרו את החקירה. אני את התחושה הזו הרגשתי בזמן אמת כי אין הבדל אצלי בין בדואים למתנחל, זה העבודה שלי. אני חותר רק לחקר האמת. ולכן אני זועק.

ומה עושה היועץ המשפטי לממשלה? שאלה הכי פשוטה. הרי גם היועץ רוצה שיהיה אמת. הוא נותן החלטה למנהלת מחש למדר את סגן מנהל מחש, האיש הכי מקצוען בחקירות ירי, אין מקצוען ממני במחש, האיש שטיפל בהכי הרבה תיקים, האיש שכמה חודשים קודם טיפל בסלומון טקה כמו שצריך. השוטר באותו רגע שקרה האירוע הוא עוכב, לא נתנו לו אפילו להגיע לתחנת המשטרה. כל המעורבים נחקרו בזמן אמת.

אז האיש הזה ממודר. ובגלל שראש השלוחה דיבר איתי, ראש השלוחה שאחראי על החקירה, היועץ המשפטי בהחלטה אמיצה מאוד, מידר גם אותו. 

ואז אתה מבין שאין לך מקום במחש. ביום חמישי האחרון הודעת שאתה מתפטר. מה קרה אחר כך?

לפני כן, עוד משהו אחד חשוב. תראה, אמרתי לך שהדברים האלו הפריעו לי ואני זועק. בסוף אני חלק מהמערכת ולא היה משהו בתוך המערכת שלא שמע את מה שאני אומר. אבל בתוך המערכת, וזה התפקיד שלי, ואז הוקמה ועדת בדיקה על מחש. השר לשעבר אוחנה ושר המשפטים והייתה תחושה שכל העניינים הללו שאני אומר לך רק עכשיו יעלו ויבדקו. 

ויום אחד קורים לי לשיחה דחופה בשעות הבוקר, ולא עניתי כי לא ראיתי את השיחה. ותמיד אני עונה, אני בן אדם שזמין 24/7. ואני רואה אני מיד מתקשר מתנצל שלא ראיתי. הוא אומר לי תבוא עכשיו דחוף. ביקשתי ממשהו שיקפיץ אותי כי לא היה לי בדיוק את הרכב, כי הבנתי שזה בהול. באמת חשבתי שזה תיק חשוב או משהו כזה, אני רגיל שאני נקרא ללשכות שם בצלאח א-דין. ואז הוא קורה לי ואומר לי: אתה יודע שיש ועדת בדיקה?

אמרתי לו כן. ומה אתה הולך להגיד? אני מסתכל עליו ואני אומר לי: ' מה אתה רוצה שאני אגיד?' בכוונה. והוא אומר לי לא: מה אתה הולך להגיד? אמרתי לו, אני לא יודע אני חושב להגיד את האמת. את כל האמת. הוא אומר לי כן, אמרתי לו כן למה יש בעיה עם זה. עכשיו ברור לי שהוא לא התקשר לשאול אותי, ברור לי מה המסר, ברור לי שזה הגיע מהכי גבוה. הם חששו ולכן כל המערכת, מהיועץ המשפטי לממשלה לשי ניצן, עשו הכל כדי למנוע את ועדת הבדיקה.

ועדת הבדיקה הזו אם הייתה, כל מה שאני אומר לך עכשיו, ותבין את המשמעות שזה היה עושה. המשמעות למחש, הסיפור של אהוביה סנדק לא היה קורה. המשמעות למחש, המשמעות לנפגעי עבירה, אני חושב גם המשמעות גם לתיק ראש הממשלה. אני חושב שאם העניין הזה  היה נבדק במקום אחר. וכמו שאמרתי, מי שמשלם מחיר זה לא מחש ואנשיה, מי שמשלם מחיר זה החלשים בחברה הדמוקרטית.

ביום חמישי האחרון אתה התפטרת.

ביום חמישי האחרון אני בשעה 2-3 הודעתי על הפיטורין.

על הפיטורין?

פיטרו אותי בוא נעשה סדר. אחרי שהציעו לי תפקידים בכירים, עוד פעם, משנה לאפוטרופוס ועוד תפקידים איזה שאני רוצה במשרד המשפטים, ואמרתי להם לא. אני רוצה דבר אחד: סגן מנהל מחש.

לא מבקש שום דבר. אז אמרו לי 13 משכורות, 15 משכורות. אמרתי להם לא, אני לא רוצה שום דבר, אני רוצה דבר אחד. לא תסכלו אותי. ואני זוכר שאחד הבכירים אמר לי: אני לא אומרת את זה בציניות אתה כמו חייל שמוכן למות על הנדל שלו, אתה מאמין במאבק שלך. אני אמרתי לה: את מדייקת, זה מה שאני מרגיש ולא משנה מה את תציעי לי, והיא באמת הציעה לי הכל. היא אומרת לי משה אני רוצה לעזור לך. 

ובסופו של יום החליטו לפטר אותי, אחרי כל ההצעות ואחרי שסירבתי  לכל ההצעות הודיעו על פיטורין. הגשתי ערער. המדינה התעכבה עם הערער איזה 60 יום ולא קיבלו החלטה. ואני בינתיים מרגיש שאני גוזל כספי ציבור עם רכב ומשכורת. ואני לא עושה דבר. אני קם בבוקר, מסתכל על חמשת הילדים שלי והנכדים שלי ואני לא עובד, אני בן אדם שעבד 24/7.

6, אולי שבע.

גם שבע, בתפקיד שלי גם שבע. והחלטתי בסופו של יום שאני יוצא ממלכודת הדבש הזו, שאני יוצא לדרך חדשה. משכתי את הערער שהגשתי לנציב אחרי שהחליטו לא להחליט עד היום. משכתי את הערער הודעתי להם את זה. אני אחרי כמה דקות מקבל טלפונים ואני שואל מה קרה מהעורך דין שלי על מה המהומה? איפה הרכב תחזיר אותו ואשתי עם הרכב בירוחם אצל הנכדה. ואני אומר עכשיו זה קרה יום ראשון.

לא עכשיו, באו אלי הביתה בחמש לקחת את הרכב. עכשיו תחזיר את המחשב, עכשיו. התקשרתי לסמנכלית המשרד ואמרתי לה אנחנו קודם כל בני אדם אחד לשני. תשאלי אותי: משה איך אתה, איך אתה מרגיש? היית רק 24 שנים בתפקיד. אמרתי לה כמים לפנים כלב האדם לאדם. תראי אותי. ואז היא שאלה אותי מה אתה עושה. והיא אישרה לי להחזיק את המחשב עד יום ראשון. את הרכב לקחו באופן חריג ביותר, סמנכלית המשרד. 

אז אני, אני שנים הייתי חלק מהמערכת חתרתי כל החיים באמת להגיע לחקר האמת. גם בימים שהמים היו סוערים, היו קרים, גם בימים שהרגשתי שמנסים לדוג אותי הדייגים ולצוד אותי ואת אנשיי במחש. השתדלתי לעשות הכל כדי לשפר את המערכת, שהמערכת תהיה מערכת טובה, שהמערכת תהייה מכוונת אך ורק לדבר אחד – צדק. 

תקשיב למה שאתה מתאר. זה נשמע כמו פרק של מנאייכ מה שאתה מתאר. כמו עונה של מנאייכ

אז אני מקווה שאחרי שאני אצא ונשנה את הפרקליטות המנאייכ יישאר רק בסדרה, סדרה בדיונית.

אבל היום?

כפי שאמרתי לך, בעולם שלי זה סרט עבריינים בשירות החוק. זה ממש מה שחשתי, זה הרבה מעבר למשטרה – זה משטרה ופרקליטות. את המאבק עד היום ניהלתי בתוך הפרקליטות. רוב השנים אני מדגיש, לא נאבקתי הייתי חלק מהמערכת, רק בשנים האחרונות. ובסוף בסוף אין לנו ארץ אחרת, אין לנו פרקליטות אחרת. אני אוהב מאוד את הארץ הזאת ואני מוכן לעשות הכל למענה

ומהמקום הזה אני חושב שאפשר וצריך שתהיה לנו פרקליטות טובה יותר ולשנות. פרקליטות שמה שמניע אותה זה ערך חקר האמת ולא מניעים זרים, שמה שמניע אותה זה ביטחון הציבור ולא שיקולים פוליטיים ואינטרסים פוליטיים. פרקליטות שאמון הציבור זה הנטבח הכי משמעותי ולא שהציבור שקוף לה. ואני חושב שאפשר וצריך לתקן

וכל מי שמכיר אותי יודע שאני אופטימיסט חסר תקנה ואני מציב יעד ובעזרת השם אגיע עליו. ואני אומר לכם שאפשר וצריך לתקן את הדבר הזה. ואני אומר לך מה אני חושב מה שצריך לעשות מחר בבוקר. קודם כל, צריך לעשות מחש לפרקליטות. כמו המשטרה, כולם הבינו שאי אפשר משטרה בלי מחש, מחש בסוף הוא הגנן, הגנן שאוסף את העשבים השותים. זה מה שצריך לעשות לפרקליטות, צריך מחש שתטפל בפרקליטות. ודבר שני שהוא חשוב שאתה תראה את הסדרה מנאייכ רק בסרטים, זה להוציא את מחש מהפרקליטות. מחש חייבת להיות גוף עצמאי. כי מה שקורה, יש פה שני דברים שני וקטורים משפיעים. קודם כל, יש קשר הפרקליטות והמשטרה בניגוד עניינים מובנה. למה? יש קשר בין המפכל באופן טבעי לפרקליט המדינה. אז איך הוא יכול לקבל פרקליט המדינה עניינים שקשורים למפכל. וב' המפכל ופרקליט המדינה אינטרסנטים, הם מנהלים את אותם תיקים. כדי שלא תיווצר המתיחות הזאת וכדי שמחש תוכל לפעול. אתה חייב מחש חזקה, אבל מחוץ לפרקליטות.

אני אומר שאם נעשה את שני הדברים האלה תהיה לנו פרקליטות אחרת ואת מנאייכ נשאיר כמדע בדיוני.

ולכן אתה הולך לפוליטיקה

לא. לא. גם פוליטיקה, אתה יודע, תן לי אני אענה…עמית, כפי שהטבת לתאר את זה, השתחררתי ביום חמישי בשעה שלוש, היום קיבלתי הודעה שאני מחוץ לפרקליטות. פנו אלי, קיבלתי הצעות, זה משהו שאני שוקל. חשוב לי לשנות ואני אופטימיסט ואני מאמין שאפשר, ואני יכול להוביל את זה ואני רוצה להוביל את זה. 

אבל הכל קורה כרגע ואני רוצה לחשוב, לשקול. יש לי משפחה, יש לי ילדים יש לי נכדים אני רוצה לדבר איתם. אז אני עדיין לא יודע. אני יודע דבר אחד שאני מבטיח לך, בעזרת השם, אני אהיה שם במקום שיתקן וישנה את זה.

 שאלה אחרונה, אמרת פה דברים מאוד חמורים על שי ניצן, על מנדלבליט על רוני אלשייך, על חוקרים, על ניצבים. אתה לא חושש שיתבעו אותך?

קודם כל אמרתי, קודם כל שיקפתי מציאות, שמתי מראה לפרקליטות, הגיע הזמן שמשהו ישים להם מראה. שמתי מראה. ומה שאמרתי זה חמור ומדוייק ומבוסס. אמרתי לך שחשבתי ואמרו לי בכירים מאוד: 'משה תסתכל על המשפחה והילדים'. היו לי אחרים שאמרו לי: 'משה ייתפרו לך תיק'. והאמת שאני לא חושש. אין לי במה לחשוש.

ואני מניח שאם היו יכולים היו עושים את זה קודם. אמרתי לך, חלק מהאנשים שלי ממש ניסו לצוד אותם. אני לא דואג, אני לא חושש. עוד משהו שאני רוצה להוסיף בעניין של אהוביה. זה חשוב לי ובזה נסיים. אני חושב שאמרתי לך שבעניין שמדובר פה בסוף בילד שנהרג בפעילות משטרתית. ויש צל כבד על האירוע הזה ובאופן חד ערכי לא נחקר.

ואני פונה פה למשפחה, אני את הסיפור הזה לא סיימתי, אני את הסיפור הזה אני מתכוון לקחת גם ביום שאני אעזוב את מחש. ואני אעשה הכל כדי שהעניין הזה יחקר ואני אעשה הכל כדי שאני אוביל את החקירה הזו. כי קול דמי אחייך זועקים מן האדמה וחייב להיות שיהיה צדק. אני לא יודע מה קרה, אבל המשפחה חייבת לדעת. שקטין נהרג בפעילות משטרתית חייבים לברר את האירוע ולחקור אותו עד תום כדי לברר את חקר האמת. וזאת החובה שלי ובעזרת השם אני גם אעשה את זה. 

 

דיברנו על הצמד על השילוב הזה וכמה הוא מורכב לחברה הישראלית, של ניצן ואלשייך. בין היתר זה המינוי של מנהלת מחש. לקחו משהי, שאני לא אמרתי, אני אגיד דבר בשם אמרו, אמרו בובה על חוט, שאין לה ניסיון בכלל בעולם הזה ומינו אותה למנהלת מחש.

היא בובה על חוט?

אמרו אחרים. 

עזוב מה אתה חושב?

אבל היא באמת, אני חושב שהיא לא מקצועית, היא לא מקצועית. אני לא מכירה את התפקיד הזה. היא בסוף משרתם של אדונים ועושה את דברם. ולכן בתקופה שלה, בתקופה שלה, גנבו סוסים, סגרו תיקים של ניצבים, לא חקרו תיקים שפעלו בניגוד להמלצות מקצועיות. בניגוד להמלצות מקצועיות לא חקרו תיקים בתקופה שלה. והמינוי שלה, והמינוי שלה, והמינוי שלה נעשה אך ורק כדי להחליש את מחש ולרצות את אלשיך.

ומה שאני אומר יגידו הצופים כי כן מינו אותו לא מינו אותו. אמר את זה בזמן אמת הרצל שבירו ופנה לשי ניצן וכתב ואני יודע שנעשים מהלכים מאחורי הקלעים, ואני יודע שאלשייך רוצה לקבוע את המועמד. ידענו בזמן אמת שהדברים האלו מתבצעים. אבל אני באמת האמנתי אז, שגם אם לא ימנו אותי יש אנשים טובים ממני בפרקליטות. שיודעים לעשות את העבודה. אבל לא חשבתי שיביאו מישהו שבסופו של דבר תהיה משרתם של האדונים ותפעל לרצות את הפרקליטות והמשטרה. ודווקא בגלל זה, חייבים להוציא את מחש מחוץ לפרקליטות. 

 

משה סעדה, תודה רבה לך. 

Back to top button