חדשות הארץמבזקים

"איך הגענו למצב המחריד שבו דווקא נשים המגינות עלינו גופן הפקר?!"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, אירח היום (שלישי) את טקס הענקת פרס שר התרבות והספורט לשימור וטיפוח תרבויות ישראל, ע"ש נשיא מדינת ישראל החמישי יצחק נבון ז"ל.

הטקס נערך מזה שלוש שנים למען שימור מורשתו ותרומתו של הנשיא החמישי, יצחק נבון ולמטרת הבעת הוקרה על פועלם של אמנים ואמניות אשר תרמו לטיפוח התרבות בישראל, הפצתה וטיפוחה. בשל כך, משרד התרבות העניק פרסים לאמנים ואמניות מתחומי האמנויות השונים: מחול, תיאטרון, ספרות, מוסיקה, קולנוע, אמנות ועיצוב. הזוכים נבחרו על ידי ארבע ועדות שונות.

באירוע השתתפו שר התרבות והספורט חילי טרופר, משפחת נבון, ומכובדים נוספים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נשיא המדינה פתח את דבריו והתייחס לפרשת הסוהרות: "נדירים האנשים שהצליחו להדגיש ולהנגיש את ההון האנושי הישראלי על כל גווניו, לחבר את העם – בין קהילותיו, ואת כל אלה – למדינה ולסמליה, כמו הנשיא החמישי יצחק נבון זכרו לברכה. הוא היה כה אהוב, נערץ ומשפיע – שבמידה רבה, מוסד הנשיאות לפניו ואחריו הוא לא אותו מוסד. אני שמח מאד לארח כאן היום את הענקת הפרס המוקדש לזכרו, ושמח לראות כאן את הנציגות המשפחתית. הנשיא נבון הקפיד לא אחת להעלות על נס את המוסר – המוסר היהודי והמוסר האנושי. ועל כן אני מבקש להגיד היום בפתח דברי דברים נוקבים היוצאים מן הלב; שאני בטוח כי גם הוא היה זועק אותם בכל אתר ואתר. דברים הנוגעים למקרים הקשים בכלא גלבוע, שעליהם שמענו ביתר שאת בימים האחרונים. כשאני שומע את עדויותיהן של הסוהרות בימים האחרונים, אני מתמלא בזעזוע ובכאב, וחש בחילה. נדמה לי שזו התחושה בקרב כלל הציבור בישראל."

"כל אישה בישראל צריכה להיות מוגנת, כל מי שפועלת בשם המדינה חייבת להיות מוגנת. איך הגענו למצב המחריד שבו דווקא נשים המגינות עלינו גופן הפקר?! חשוב שנזכור שהפגיעות והצלקות שהחיילות סובלות מהן לא חולפות לעולם. הן נחרטות בגופן, בנפשן, ובנשמתן של הקורבנות. עלינו ‏לרדת לעומק חקירת המקרים כך שכל האחראים יתנו על כך את הדין במלוא החומרה. זאת המחויבות שלנו."

נשיא המדינה התייחס לזוכים בפרס ואמר: "אתם, כולכם, מספרים את הסיפור המופלא של חברה שבורכה גם בשורשים וגם בכנפיים. חברה שרואה את החן והיופי שבחיבור בין המזרח והמערב, ובערכן הייחודי של האבנים היקרות שכל אחת מעדות ישראל מביאה לפסיפס הישראלי המרהיב שלנו. מי ייתן שלנצח נשכיל לאחוז במורשת העבר רבת הפנים הזו, בה בעת שאנו צועדים לקראת העתיד.״

הנשיא חתם את דבריו: "במיוחד היום, עלינו לתת מקום לקולות של אלה שיש להם סיפור אחר משלנו, למי שמביטים על המציאות אחרת מאתנו, ומחזיקים בהשקפת עולם שונה מאתנו. עלינו לתת לקולות האלה להדהד בתוכנו, ולדעת לשבת זה עם זה, בכבוד וברעות, גם אם לא נדע לגשר על המחלוקות כולן. ובמובן הזה, ולא רק בו – עלינו לקיים את צוואתו של הנשיא יצחק נבון זכרו לברכה. תודה רבה לכולכם וברכות לזוכים.״

שר התרבות והספורט חילי טרופר: ״בכל שנה משרד התרבות והספורט מעניק את הפרס לטיפוח תרבויות בישראל ע"ש הנשיא החמישי יצחק נבון. בעיניי, ההנצחה המרגשת ביותר, היא הנצחה דרך תחום שהמנוח היה מחובר אליו באופן אישי. הנצחה שמחוברת לדרך בה חי את חייו ולנושאים שהיו יקרים לו וחשובים בעיניו. תודה לכם הזוכים והזוכות על כך שבמעשיכם וביצירותיכם תורמים לשימור וטיפוח התרבויות בישראל. שאתם ממלאים את חיי כולנו בתוכן, במשמעות, בטעם וברוח טובה. יישר כוח וברכות.״

שמות הזוכות והזוכים בפרס שר התרבות והספורט לשימור וטיפוח תרבויות ישראל, ע"ש נשיא מדינת ישראל החמישי יצחק נבון, לשנת 2021:
· פרס מפעל חיים הוענק ליאיר דלאל. מנימוקי השופטים: יאיר דלאל הינו מוסיקאי ישראלי, בן להורים יוצאי עיראק, נגן עוד וכינור, יוצר, מלחין, מורה ואמן מבצע. מפעלו של דלאל המתפרס על פני חמישה עשורים נוגע בכל נקודות המגע שבהן החברה הישראלית מבקשת לברר את זהותה: מקומות של מפגש זהות יהודי-ערבי, מזרח ומערב, מסורת וקידמה.

· פרס עידוד היצירה בתחום המוסיקה הוענק לאריאל מרדכי לזרוס. מנימוקי השופטים: ד"ר לזרוס הוא מוסיקאי וחוקר יהדות ספרד. בעשור האחרון כיוצר, מבצע, מחנך וסוכן תרבות. בפעילותו הצליח לגבש סביבו עניין רב בתרבות ממנה צמח – תרבותם הייחודית של יהודי גיברלטר והמפגש המרתק שנוצר בה בין מזרח למערב.

· פרס עידוד היצירה בתחום הקולנוע הוענק לרפאל בלולו. מנימוקי השופטים: רפאל בלולו הינו תסריטאי, במאי ומפיק קולנוע וטלוויזיה. ביצירה שמלאה בלב וברגישות, מזמין אותנו בלולו לצלול לסיפוריהם החשובים של גיבורי תרבות, מנהיגים ומנהיגות חברתיים שלא קיבלו חשיפה משמעותית לאורך השנים.

· פרס עידוד היצירה בתחום האמנות והעיצוב הוענק לאלהם רוקני. מנימוקי השופטים: אלהם רוקני, אמנית רב-תחומית הבודקת וחוקרת את אמיתות הזכרון מול המציאות הנוכחית. היצירה שלה מתייחסת לחלקי זכרון שנשכח ועל ידי כך היא מצביעה על סיפורה האישי.

· פרס יוצרים בראשית דרכם בתחום המוסיקה הוענק לרון פרץ. מנימוקי השופטים: רון פרץ, מוסיקאית היפ הופ הממזגת בשיריה את השפה מרוקאית בצורה מרשימה. פרץ משלבת בכשרון תחומים מגוונים של אמנות אל תוך יצירתה: המוסיקה, יחד עם מודעות גבוהה לצד הוויזואלי שמתבטא בקליפים מושקעים הכוללים ציורים מקוריים של יוצרים אחרים וגם טקסטים שיריים.

· פרס יוצרים בראשית דרכם בתחום האמנות והעיצוב הוענק למיכאל ליאני. מנימוקי השופטים: עבודותיו של מיכאל ליאני בלתי צפויות. עבודתו מחדדת היבטים תרבותיים משמעותיים ועם זאת בלתי מוכרים, בלתי מובחנים בזהות של ציבור גדול ומוכר בישראל, וזאת על ידי התמקדות בקהילות מקומיות. ליאני הוא אחד הקולות המסקרנים והמרעננים בסצנת האמנות העכשווית בישראל.

· פרס יוצרים בראשית דרכם בתחום הקולנוע הוענק לשני ביבי. מנימוקי השופטים: שני ביבי פורצת דרך בחיבור שלה בין תרבויות חרשות ושומעות. ביבי מביאה דרך סיפור ומסע חייה, פצע חברתי שאינו מואר דיו, משמיעה קול מושתק וזורעת בו תקווה לריפוי.

צילום: קובי גדעון, לע"מ
צילום: קובי גדעון, לע"מ
צילום: קובי גדעון, לע"מ
צילום: קובי גדעון, לע"מ
צילום: קובי גדעון, לע"מ

Back to top button