מבזקיםצבא וביטחון

טקס פתיחת טייסת 'עוף החול': "מגלמת תפיסות חדשניות אשר עתידות לפרוץ את כל מה שהכרנו"

טקס פתיחת טייסת "עוף החול" (144), המפעילה כלי טיס מאוישים מרחוק, נערך השבוע (שני) בבסיס חיל האוויר חצור. הטקס נערך בראשות ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, נציגי משרד הבטחון, מפא"ת ומנהלת המל"טים, בכירי התעשיות הביטחוניות, מפקדים וחיילים.

טייסת "עוף החול" (144) תהיה הטייסת הראשונה המפעילה את ה"ניצוץ" – כטמ"ם חדש ומתקדם בחיל האוויר, כחלק ממערך ״ענני סערה״ אשר עתיד לקום בצה"ל.

מערך ״ענני סערה״, ובמרכזו ה״ניצוץ״, צפוי להעמיד יכולות לגורמים האוויריים והקרקעיים, זאת על מנת לייצר היתוך מידע, סגירת מעגלים מהירה ואפקטיביות מבצעית. זוהי יכולת חדשה ופורצת דרך אשר עתידה לשנות את פני שדה הלחימה ולהוות "שער הפתיחה" ל"דור החמישי" של עולם הכטמ״ם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

טייסת ״עוף החול״ (144) המקורית הוקמה בשנת 1972, כטייסת קרב. מטוסי הקרב הראשונים שהפעילה הטייסת היו מסוג ״נשר״, הטייסת לקחה חלק מרכזי במלחמת יום הכיפורים, עם מעל ל- 40 הפלות אויב בלחימה, וללא אבידות כלל. חמש שנים לאחר מכן נכנסו לשימוש הטייסת מטוסי קרב מסוג "כפיר" ובשנת 1981 עברה הטייסת לבסיס עובדה. במהלך שנותיה עברה הטייסת גם לבסיס חצור וקיבלה גם את מטוסי ״הנץ" (F16). בשנת 2005 נסגרה הטייסת. עתה הוקמה הטייסת, כאמור, מחדש כטייסת כטמ"ם שתפעל בבסיס חצור.

הקמת טייסת "עוף החול" מהווה ביטוי למימוש החלטת הרמטכ"ל, להגדיל את סד"כ כלי הטיס המאוישים מרחוק של צה"ל בכלל, ולתמרון בפרט, זאת כחלק מיעדי תר"ש תנופה; הטייסת, הינה חלק מהעצמת הצטיידות צה"ל ביכולות מתקדמות לחשיפת אויב, רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים לקצה ובקצה.

מדברי ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי: "שם הטייסת 'עוף החול' שנבחר לטייסת, אינו מכוון ל'עוף החול' הרגיל – זהו ׳עוף חול׳ בתצורה אחרת, הוא חדשני יותר בכל צורת ההפעלה שלו, שכן מעולם לא הוקמה טייסת בחיל האוויר בשביל צרכים רב-זרועיים. הטייסת מגלמת תפיסות חדשניות אשר עתידות לפרוץ את כל מה שהכרנו בעבר ולוקחות אותנו לעתיד. אנו זקוקים לטייסת כי המציאות בשטח משתנה, האויב נמצא במרחב האורבני והוא יותר קשה לאיתור. אני מאחל לכם הצלחה רבה. אני שמח שאנחנו מפקידים את הפרויקט החדשני והחשוב הזה בידיכם".

מדברי מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר: "היום נפתחת הטייסת שוב, שבע עשרה שנים לאחר סגירתה בשנת 2005 וקופצת דור ביכולותיה. הטייסת היא התרגום הפרקטי של תפיסת הניצחון של צה״ל על אויביו, היא תפעיל מערך כטמ״ם רב-זרועי, בתפוצה רחבה ותוך ביזור לכל הדורש. אלו הם מהלכים גדולים בחיל האוויר, פורצי דרך – כאלו שיממשו דפוסי הלחימה העכשוויים של צה״ל לאור תפישת הניצחון. מעטים הצבאות בעולם שיש להם יכולות כאלה.
כשאני מתבונן בכם היום, משרתי טייסת 144, עם 'הניצוץ' בעיניים ועם מפקדכם החדש, אני יודע שכל זה בידיים שלנו. עלו והצליחו אני מאחל לכם הצלחה רבה בהקמת הטייסת ובפעילותה בהמשך".

מדברי מפקד בסיס חצור, אלוף-משנה ת': "חוטי הפלדה 'הכחולים והירוקים' בטייסת 144 שנפתחת היום כרוכים זה בזה, ומהווים שריר חזק בזרועו החזקה של צה״ל וביכולותיה של מדינת ישראל. בשילוב זרועות הדוק תיבנה מסגרת לוחמת חזקה ואיכותית שתשתלב בחתירה לניצחון ותחבר בין הקרקע לאוויר ולמימדים נוספים. הטייסת תחזק את צה״ל ויכולותו להגיע להכרעה ביום פקודה".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

Back to top button