חדשות הארץמבזקים

מיכל הרצוג הודיעה לסופרת חוה פנחס על זכייתה בפרס רעיית הנשיא לשירה עברית

בשיחה טלפונית הודיעה רעיית נשיא המדינה מיכל הרצוג היום (שני), לסופרת חוה פנחס כהן על זכייתה ב-"פרס רעיית הנשיא לשירה עברית על שם גרדנר סימון לזכרה של הגב' נחמה ריבלין ז"ל" לשנת 2022, שיוענק לה על ספרה “גשם בשפה זרה", ויזכה אותה ב-50 אלף שקלים.

לאחר מכן התקשרה רעיית נשיא המדינה לבשר למשורר יצחק כהן על זכייתו בציון לשבח על ספרו "כמעט טוב מאוד" ולמשורר רפי וייכרט על ספרו "זיכרונות מחנות תקליטים". על כך יקבלו השניים עשרת אלפים שקלים כל אחד, באדיבות קרן ד"ר גרנדר סימון.

בשיחתה עם יצחק כהן, אמרה רעיית נשיא המדינה: "אני מאד שמחה ומתרגשת לבשר לך שזכית בציון לשבח על ספרך הנהדר 'כמעט טוב מאוד'. אני יודעת שזה ספר ביכורים, ויש לך את כל הסיבות בעולם להמשיך לכתוב".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לרפי וייכרט אמרה: "הגיעו ספרים מעניינים וטובים מאד, אבל כולנו מאד התחברנו ל-'חנות התקליטים' שלך".

הפרס גובש כיוזמה משותפת של רעיית נשיא המדינה לשעבר נחמה ריבלין ז״ל, והאפוטרופוסה הכללית לשעבר הגברת סיגל יעקובי, במטרה לממש את עיזבונו של ד"ר גרדנר סימון למען קידום השפה העברית.

בראש הועדה עמד פרופסור מירון איזקסון. יחד עימו התכנס חבר השופטים שכלל את פרופסור חמוטל בר יוסף, עמיחי חסון, עו"ד דינה זילבר וענת ריבלין. חברי הועדה נבחרו על ידי בית הנשיא והאפוטרופסות הכללית וביצעו את עבודתם בהתנדבות ובאופן עצמאי.

מנימוקי חברי הועדה להענקת הפרס למשוררת חוה פנחס כהן על ספרה "גשם בשפה זרה": "בחיפוש אחרי שפה, זהות ומקום בעולם, יוצאת חוה פנחס-כהן למסע פואטי רחב יריעה הפורץ מהמרחב הביוגרפי והאינטימי אל הלאומי והאוניברסלי. בשירי הספר 'גשם בשפה זרה' נעה המשוררת בין התשוקה ובין הכאב, בין חולשת הגוף לעזות המבט, בין שגרת היום-יום לפחד המוות. היא מחפשת קשר ומילים לדבר בהם עם הדורות הקודמים לה, לבנות קומה נוספת בשרשרת הדורות".

הם הוסיפו: "חווייתה כבת הדור השני לשואה פוגשת את סיפורי השואה הפחות מוכרים של קהילות יהודי הבלקן, ובמחזור השירים שהעניק לספר את שמו היא משוטטת במסע מדומיין בבירות אירופה, בין הפליטים היהודים של אז לפליטים המציפים את היבשת היום והיא איננה חושש לכתוב גם על הפוליטי והאקטואלי".

עוד נימקו: "'גשם בשפה זרה' הוא ספר השירה ה־13 של חוה פנחס-כהן, שמצטרף למפעלותיה הרבים בתחום השירה והספרות: כמתרגמת, סופרת, עורכת כתב העת 'דימוי' ומנהלת כנס 'כיסופים' לסופרים ומשוררים יהודיים בירושלים. נדמה שבספר זה הגיע שירתה של פנחס-כהן לשיא בשלותה כמשוררות השואבת הן משפת התפילה והמדרש היהודי לדורותיו והן העברית המתחדשת לרבדיה השונים, המצטרפים יחד לשירה חד-פעמית, רגישה וחכמה".

מנימוקי הועדה להענקת ציון לשבח ליצחק כהן על ספרו "כמעט טוב מאוד": "בספר ביכורים זה מצליח יצחק כהן להשיט את הקורא בין מחוזות של הוויה משתנה – בין המוכר אל הזר, בין הידוע למפתיע, זה שהולם בכותב. בצירופי שירתו מנכיח המשורר את חווית הלם הקיום הקטן, הכמעט טוב מאוד, גם בקוראים, ובכך מעביר בנאמנות רבה לתודעתם את המתרחש בתוכו".

הם המשיכו: "המילים של כהן כשבילים נסתרים, מובילות את הקורא בין העולמות, וגם הן לעיתים זרות זו לזו ויחד יוצרות שפה ייחודית. כהן משחק בעברית ומבליט את עושרה של השפה ואת האופן שבו חיבורי המילים יחודיים רק לה. כיוצא בית המדרש עושה כהן מדרש חדש במקורות היהודיים, ולא רק בהם, מוציא אותם מדי פשטם ומגלה בהם פנים חדשות. בחרנו אפוא להעניק ליצחק כהן את הפרס בתקווה ובכוונה לעודד את יצירתו במרחב השירה העברית, שבוודאי תועשר מפועלו".

ארכיון. צילום: אבי קנר

Back to top button