מבזקיםצבא וביטחון

גנץ לראשי מכוני מחקר בארה"ב: "איראן צברה יכולות שיאפשרו לה לפרוץ לגרעין ב-2031"

שר הביטחון בני גנץ קיים אמש (שישי) תדרוך לראשי מכוני מחקר מובילים בוושינגטון, לאחר ביקורו במפקדת סנטקום ופגישתו עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן.

לשר הביטחון התלוו לאורך ביקורו בארה"ב: ראש המטה מעיין ישראלי, שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג, נספח צה"ל בוושינגטון, אלוף הדי זילברמן, ראש האגף ביטחוני-מדיני במשרד הביטחון דרור שלום והמזכיר הצבאי לשר הביטחון תא"ל יקי דולף.

בפתח התדרוך הדגיש שר הביטחון את היחסים המיוחדים בין ישראל וארה"ב, שהם איתנים וחזקים גם בימים אלו, ואמר כי השיח מתקיים עם ראשי הממשל על ידי מנהיגי המדינה, באופן הנכון והאחראי ובו מובעת התנגדות ישראל להסכם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במסגרת התדרוך, עמד שר הביטחון על ההתקדמות של איראן בשנים האחרונות בסוגיית הגרעין: "איראן צברה ידע, תשתיות ויכולות בלתי הפיכות שיאפשרו לה להרחיב את תוכנית הגרעין במהלך ההסכם עם ירידת המגבלות, וכמובן לפרוץ לגרעין בסיומו ב-2031".

בין השאר, הציג גנץ את הייצור של אלפי צנטריפוגות מתקדמות שאם יאוחסנו ולא יושמדו, יהיו זמינות להתקנה עם סיום ההסכם או אם איראן תחליט לפרוש ממנו.

בנוסף, הסביר גנץ כי: "לאור גמישות הקסקדה המתקדמת החדשה בפורדו, איראן תוכל להתחיל להעשיר ל-90% באופן מיידי בהינתן החלטה וככלל תוכל להעשיר לכמות החומר הנדרשת לחומר בקיע בתוך מספר שבועות. איראן צמצמה את הפיקוח של סבא"א על ייצור צנטריפוגות, אינה מספקת מענה על התיקים הפתוחים וצברה חומר מועשר ברמה של 60%".

עוד אמר שר הביטחון: "המטרה המשותפת לישראל וארה"ב היא למנוע מאיראן יכולת גרעינית, והדרך היא להסיג את איראן אחורה ולהרתיע אותה. בהסכם המדובר יש רכיבים בעייתיים רבים. הידע, התשתיות והיכולות שצברה איראן, מחייבים שיפורים רבים בהסכם שנידון ובהם הצורך לדחות את מועד סיום המגבלות ("הסאנסט") על הרכיבים השונים בהסכם."

שר הביטחון בירך על הפעולות של ארה"ב לחיזוק שיתופי הפעולה במזרח התיכון, ועל הפעולות הצבאיות שלה בשבועות האחרונים שעליהן ללכת ולהתגבר משום שהן האמצעי הטוב ביותר להילחם בטרור שמפיצה איראן באמצעות שלוחותיה.

גנץ ציין, כי הוא מתרשם כי הנשיא ביידן והממשל קשובים לצורך לחזק את שיתופי הפעולה; מודיעינית, צבאית וגם בלחץ כלכלי מול ארגוני הטרור שמפעילה איראן.

שר הביטחון הדגיש כי: "ישראל תמשיך בין אם יהיה הסכם או לאו – לפעול ולמנוע מאיראן להשיג הגמוניה אזורית. ישראל היא המדינה החזקה באזור, ונמשיך לחזק את העליונות הצבאית שלנו מול כל התפתחות".

גנץ הוסיף: "איראן מעמידה יותר ממיליארד דולר כל שנה לשלוחיה בסוריה, עיראק, לבנון, תימן ובעזה. חיזבאללה, שפוגע בלבנון ומאיים על ישראל, מתודלק בלמעלה מחצי מיליארד דולר כל שנה על ידי איראן. גם החמאס והג'יהאד האיסלמי זוכים למימון של מעל ל-100 מיליון דולר. לכן, בכל מצב – יש להעצים את הפעולות מול שלוחי איראן המאיימים על המזרח התיכון כולו".

במהלך התדרוך, הציג שר הביטחון גם את שורת הפעולות שנעשו מול הרשות הפלסטינית בשנה האחרונה, וכן את עיקרי מבצע "עלות השחר".

ביום ראשון לפנות בוקר ימריא שר הביטחון ליפן.

צילום: יוסי מאי
צילום: יוסי מאי
צילום: יוסי מאי

Back to top button