"כביש 16 החדש הינו אחד המיזמים ההנדסיים המורכבים שבוצעו במדינת ישראל"
היום (רביעי), נחנך ונפתח באופן מלא כביש 16, כביש הכניסה החדש לירושלים, לרווחת אזרחי ישראל ותושבי ירושלים.
כביש 16, מיזם תשתית תחבורה לאומי שבוצע בשיטת PPP שיצא לפועל באמצעות ועדת מכרזים בינמשרדית בראשות החשב כללי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ועיריית ירושלים באמצעות חברת נתיבי ישראל. הזוכה במכרז הינה שותפות "שפיר-פיצרוטי" שהקימו את הפרויקט ואחראיים לתפעול ולתחזוקה ל-22 השנים הבאות.
הכביש יאפשר כניסה חדשה לירושלים ויחבר את כביש 1 מאזור מוצא לאזור התעשייה גבעת שאול ולרחוב בייט בירושלים, סמוך למחלף גבעת מרדכי בשדרות מנחם בגין.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
הכביש שיהווה כניסה מרכזית נוספת לעיר הבירה, נפתח לתנועה כשנה לפני המועד המתוכנן. הקדמת לוחות הזמנים המשמעותית התאפשרה בזכות עבודה יעילה בשיטת הביצוע במתכונת PPP.
אורך הכביש הוא כ-6 ק"מ, והוא כולל 4 מנהרות, 7 גשרים ו-3 מחלפים – מוצא, רבידה ובייט (סמוך לרחוב בייט, ולבית החולים שערי צדק), שדרוג מערכת הדרכים המקומית, שדרוג תשתיות קיימות ונטיעה של כ-700 עצים חדשים. מהירות הנסיעה המותרת בו תהיה 80 קמ"ש, ועלויות הקמתו עמדו על יותר ממיליארד שקלים. הכביש צפוי לשפר משמעותית את הנגישות לירושלים, להקל על עומסי התנועה ויאפשר גישה מהירה וקלה לדרום ומערב העיר.
בנוסף, במסגרת הפרויקט מבוצע פיתוח נופי נרחב המאפשר גישה ליער ירושלים וסביבתו תוך בנייה של שבילי אופניים, תצפיות ואזורי פנאי ונופש.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "אנחנו חונכות וחונכים היום כניסה נוספת חדשה לירושלים, בירת הנצח של עם ישראל. במסגרת שינוי המדיניות והיפוך הפירמידה, אנחנו חייבים לעשות הכל כדי שגם הכביש הזה ישרת בסופו של דבר כמה שיותר כלי תחבורה ציבורית והסעת המונים כדי שכמה שיותר יוכלו להגיע אל ומבירתנו. ישראל לעולם לא תוותר על עיר הבירה שלה ולא על הביטחון שלה, ביטחון שהוא שלום. הכביש הזה, הדרך החדשה הזו, מצטרפת לדרך שאסור לנו להזניח, דרך של ביטחון ושלום שנחוצה לכולנו. אני רוצה להודות לעובדות והעובדים על קיצור הזמנים בפרויקט, דבר שאנחנו במשרד התחבורה הופכים לשגרה. שתהיה לכולנו נסיעה טובה!"
מנכל"ית משרד התחבורה, מיכל פרנק: "ברכות לתושבי ירושלים ולנכנסים בשעריה. כביש 16 הוא בשורה לתושבי דרום העיר שיוכלו להיכנס ולצאת בדרך ישירה, ובכך להקל על התנועה במרכז העיר. בקרוב נחל בהפעלה של שירותי תחבורה ציבורית בכביש החדש, לאזורי מסחר ופנאי בדרום העיר, ולכשיושלם הקו הירוק של הרכבת הקלה תהיה קישוריות מלאה לנכנסים לעיר באמצעות חנה-וסע".
החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: "היום אנו עדים לפתיחה של כניסה חדשה לעיר הבירה ירושלים. זוהי בשורה גדולה לא רק לתושבי מערב ודרום ירושלים, אלא גם לשאר הנהגים שזמני הנסיעה שלהם יתקצרו משמעותית. בזכות שיטת המכרז – בשיתוף המגזר הפרטי וניהולו באמצעות ועדת המכרזים הבינמשרדית ומערכת התמריצים החכמה שנקבעה, שבה כל מגזר עוסק בנושאים בהם יש לו יתרון יחסי, מתאפשרת הקדמה משמעותית בלוחות הזמנים. ההקדמה בפתיחת הכביש לתנועה מתאפשרת על אף אתגרים רבים שנתגלו לאורך תקופת ההקמה של פרויקט כה מורכב. הפרויקט הינו תוצר ישיר של עבודת הצוותים באגף החשב הכללי יחד עם השותפים במשרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל, כמו גם של הוועדה הבינמשרדית בה השתתפו בנוסף עיריית ירושלים, חברת ענבל ואגף התקציבים באוצר".
ניסים פרץ, מנכ״ל חברת נתיבי ישראל: ״פרויקט כביש 16 החדש הינו אחד המיזמים ההנדסיים המורכבים שבוצעו במדינת ישראל. הכביש הוא חלק משלל פתרונות תחבורתיים של העיר ירושלים, כי לאתגר תחבורתי מורכב, ראוי שיהיו מספר פתרונות. כביש 16 הוא חלק מפתרון לצפיפות ולגודש. אני תקווה כי הכביש יקל על התנועה אל העיר והחוצה. זהו יום חג לתושבי ירושלים ולבאים אליה".
אורן כהן, מנכ"ל הזכיין "שפיר פיצרוטי": "מדובר בפרויקט שהוא פרי שיתוף פעולה מצוין עם שותפינו האיטלקים, שהוביל להקדמה בלוחות הזמנים של שנה וחודשיים מהזמן שננקב, למרות מגפת הקורונה שליוותה אותנו בתקופת העבודות. מדובר בכביש טכנולוגי, מתקדם ויעיל שהנסיעה בו תהווה בשורה משמעותית לאזרחי ישראל בכלל ולתושבי ירושלים בפרט".