מבזקיםפוליטי / מדיני

חילי טרופר: "קרן הקולנוע שומרון משרתת את כלל אזרחי המדינה, כמו כל קרן אחרת"

למעלה מ-150 אנשי קולנוע ישראליים חתמו על מכתב פומבי שפורסם היום (רביעי), לפיו הם מסרבים לשתף פעולה עם קרן קולנוע שומרון. בינהם: ארי פולמן, נדב לפיד, שירה גפן, ערן קולירין, עמוס גיתאי ועוד.

במכתב, החותמים גם קראו לראשי האקדמיה הישראלית לקולנוע לסרב לקיים את טקס חלוקת פרסי אופיר בשומרון.

במכתב נכתב כי: "בראש הקרן הפוליטית הזאת עומדים אסתר אלוש, דוברת המועצה האזורית שומרון, ויוסי דגן, יו"ר המועצה האזורית שומרון. הקרן והפסטיבל מזמינים יוצרים ישראלים לקחת חלק פעיל בהלבנת הכיבוש תמורת תמיכה כספית ופרסים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נכתב כי: "להקמת קרן שומרון נלוו הצהרות בדבר גיוון היצירה הישראלית ומתן ביטוי לקולות מודרים. זוהי מטרה ראויה, אולם אין שום משמעות לדיבורים על רבגוניות, כשבפועל הם מכסים על אלימות שיטתית ופגיעה חמורה בזכויות אדם. קרן שומרון איננה קרן פלורליסטית – היא חלק ממנגנון האפרטהייד".

הם חתמו עם קריאה: "אנו קוראים לאקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, לחבריה ולראשיה, לא להפוך את הקולנוע הישראלי לכלי נוסף לדיכוי של העם הפלסטיני".

בתגובה למכתב, תקף יוסי דגן, המשמש כיו"ר קרן קולנוע שומרון, את הקולנוענים שחתמו עליו ומסר: "לא יסתמו את הפה לחצי מיליון אזרחי מדינת ישראל והדבקה פוליטית לפעילות הקרן לא יצלח".

דגן הוסיף: "יש בשמאל הקיצוני כמה אנשים שחושבים בטעות שלגור באזורים מסוימים שלא מתאימים לרוחם, או לאחוז בדעות פוליטיות שונות מהם, זו עבירה על החוק. אני אחדש להם – חצי מיליון אזרחי ישראל ביהודה ושומרון נושמים אוויר, חיים, אוהבים, מטיילים וגם יוצרים קולנוע. קרן הקולנוע היא חלק ממיזם של מדינת ישראל להקמת קרנות אזוריות, בדיוק כמו הקרנות האזוריות בנגב, בערבה ובגליל, וכך זה יימשך".

עוד הוא מסר: "המכתב הזה נגוע בגזענות פוליטית ובניסיון בוטה לפגוע בחופש הביטוי והיצירה של כחצי מיליון אזרחים במדינת ישראל. הקרן שתמכה עד היום ביותר מ-70 סרטים תמשיך לפעול במקצועיות וברצינות למען היוצרים והיצירה הקולנועית בארץ וביהודה ושומרון. הקמת הקרנות האזוריות, בהן קרן שומרון, היא הזדמנות לתת במה לצעירים מוכשרים בפריפריה מכל גווני החברה הישראלית שעד היום לא קיבלו הזדמנות".

גם שר התרבות והספורט, חילי טרופר, הגיב למכתב זה.

חילי טרופר מסר כי: "אמונה בערך של חופש הביטוי לא צריכה להיות בערבון מוגבל או רק לדעות מסוימות. גם אם לפעמים יש מחלוקות או יצירות מאתגרות ואף מכעיסות החופש צריך להישמר, כל עוד הוא עומד בחוקי המדינה. גם עבורי יצירות מסוימות קשות, אבל אני משתדל להקפיד על הפרדה בין פוליטיקה לתרבות ומציע לכולם, מכל צד, לנהוג כך".

הוא המשיך: "קרנות הקולנוע הארציות הממוקמות בתל אביב ובירושלים כמו הקרנות בנגב, בגליל, בשומרון ובערבה פועלות בחופש אמנותי מלא ונועדו לאפשר את השמעת מגוון הקולות בחברה הישראלית. מגוון איננו קללה, אלא ברכה".

עוד הוא אמר: "כל אדם ועמדתו ראויים לכבוד, כל יוצר יכול לבחור האם ולאיזו קרן להגיש את יצירתו או כמובן להימנע מהגשה לקרן מסוימת, אבל מוטב שלא להשתמש בקרנות ובמיקומן ככלי לניגוח פוליטי. תמוה שיש מי שטוענים כלפי אחרים על ערבוב בין תרבות לפוליטיקה, כשהם נוהגים ככה בדיוק. ערבוב בין פוליטיקה לאמנות לא מצמיח דברים טובים, רק שנאה מיותרת".

טרופר הוסיף: "אני גם מציע לכולם לא לדרג אחרים עד כמה אכפת להם מקולנוע ותרבות והאם המניע שלהם הוא פוליטי. ישראלים שונים המחזיקים בעמדות שונות, יכולים כולם להחזיק גם באהבה לאמנות. למען הסר ספק, מיקום טקסי פרסי אופיר נקבע בידי האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלוויזיה. כאמור, אין התערבות פוליטית בעניין".

שר התרבות סיים כשמסר כי: "קרן הקולנוע שומרון עובדת על פי חוקי המדינה ומשרתת את כלל אזרחי המדינה, בדיוק כמו כל קרן קולנוע אחרת. מי שמכבד את החוק ובעיקר מי שמכבד את חופש הביטוי, ראוי שיהיה עקבי בעניין. כשנוח, וכשנוח פחות".

ארכיון. צילום: מאיר אליפור

Back to top button