מבזקיםפוליטי / מדיני

הרצוג בארמון הנשיאותי בברלין: "איראן פועלת במוצהר להשמדת ישראל"

נשיא המדינה יצחק הרצוג התקבל היום (ראשון) בטקס קבלת פנים ממלכתי על ידי משמר כבוד בארמון הנשיאותי ״שלוס בלוו״ אשר בברלין, בירת גרמניה.

בפתח הטקס התקבל נשיא המדינה על ידי נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר. בהמשכו, נוגנו המנוני שתי המדינות בעוד הנשיאים סקרו את משמר הכבוד. כמיטב המסורת, חתמו נשיא המדינה ורעייתו בספר האורחים של הארמון הנשיאותי. בהמשך, התקיימה פגישה מדינית בין השניים. בפגישתם דנו הנשיאים בחשיבות שמייחסות המדינות ליחסים הבילטרליים, ובהרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות.

נשיא המדינה הודה לנשיא שטיינמאייר על ידידות האמת ומחויבותו האישית ליחסים בין המדינות ופיתוחם. לאחר הפגישה, התקיימה פגישה בילטרלית מורחבת בהשתתפות שתי המשלחות. לאחר מכן נשאו נשיא המדינה ונשיא גרמניה הצהרות משותפות לתקשורת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מדברי הנשיא: ״מכובדי נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר, אני גאה לעמוד כאן, לצידך, בביקורי הממלכתי הראשון כנשיא מדינת ישראל, על אדמת גרמניה. זה רגע שבו מתמזגים יחד, עבר ועתיד, כאב וגאווה, זיכרון ותקווה. כמו רבים אחרים בעם היהודי, הביקור הזה הוא עבורי מסע שורשים, אישי ולאומי גם יחד. משורשיי המשפחתיים בגרמניה, ועד הפעם הראשונה בה דרך אבי – הנשיא השישי של מדינת ישראל – חיים הרצוג, על אדמת גרמניה, כקצין יהודי גאה, וממשחררי מחנות המוות, שבאחד מהם – ברגן-בלזן – אחתום את ביקורי הממלכתי בגרמניה, יחד איתך, כבוד הנשיא, בעוד יומיים. חודשים ספורים לאחר שחרור ברגן-בלזן, באוקטובר 1945, ביקר במחנה העקורים ברגן-בלזן מי שהפך לימים לראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל – דוד בן גוריון. עם סיומו של הביקור, הוא חתם על פתק ובו כתב מילים ספורות: "עם ישראל חי". אני ניצב כאן היום, כשבפי אותו המסר, אותה הקביעה: עם ישראל חי. נצח ישראל לא ישקר. מכובדי הנשיא, בחודשים האחרונים עסקנו יחדיו – אתה ואני – לא מעט, בטרגדיה של הטבח בספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972. אני מודה לך על מחויבותך המוסרית והבלתי נלאית לצדק היסטורי, מחויבות שבאה לידי ביטוי במעורבות האישית שלך, שהביאה בסופו של דבר לפריצת דרך, אשר בעיקרה: נטילת אחריות מצד ממשלת גרמניה לכשלים באבטחה ובחילוץ, חקירה היסטורית ממצה, ופיצוי, עבור המשפחות האבלות."

עוד הוסיף הנשיא ואמר: "אני מעריך ומוקיר את מאמציך להביא את הפרשה הכאובה הזו לכדי ריפוי; ומקווה שמכאן ואילך נמשיך לזכור, להזכיר, ובעיקר להנחיל את לקחי הטרגדיה ובהם חשיבות המאבק בטרור – לדורות הבאים. ידידי הנשיא, אני ניצב כאן היום כשארבע מילים עומדות לנגד עיניי: בשם העבר, למען העתיד. הבסיס למערכת היחסים בין ישראל לגרמניה הוא אמנם מורכב, מאתגר, כואב לפעמים, אבל הוא יצר קשר עמוק וברית איתנה וחשובה. לעד נועדנו להיות אחוזים זה בזה, בקשר של עבר ולא פחות מכך – בקשר של עתיד ושל תקווה. היום אנו יודעים, שהקשר בין ישראל וגרמניה, הוא נכון, הכרחי, וחיוני. עבור ישראל, ועבור גרמניה. חברי פרנק, אנחנו חברים אישיים מזה שנים רבות, שבהן זכיתי להכיר אותך, כמנהיג אמיץ ובעל מצפון, וכידיד אמת שלי, ושל עמי ומדינתי. אני מבקש להודות לך על ההזמנה להגיע הנה היום, ועל הברית המשגשגת בין מדינותינו, שכחלק ממנה יגיע לכאן בשבוע הבא ראש ממשלת ישראל יאיר לפיד, כאורחו של הקנצלר שולץ – לשיחות אסטרטגיות חשובות. רק לאחרונה קיבלת את כתב ההאמנה של שגריר ישראל החדש – רון פרושאור, ואני קיבלתי את כתב האמנתו של שגריר גרמניה החדש – שטפן זייברט; ואני בטוח שלשני השגרירים תהיה תרומה גדולה לחיזוק היחסים בין המדינות. מכובדי הנשיא, גרמניה היא מעצמה שמובילה באחריות רבה הן את הקהילה האירופאית והן את זו העולמית. תרומתה של גרמניה למשפחת העמים בעשורים האחרונים בתחומים רבים ומגוונים, היא עדות למעמדה המנהיגותי ולתפיסתה האחראית. אנו מעריכים מאד את תמיכתכם בישראל בזירה הבינלאומית, ואת שיתופי הפעולה בין מדינותינו."

בנוסף, אמר: "מיום שהוקמה – מדינת ישראל היא מופת של חזון ומעש, שגשוג וקידמה; מאז ומעולם הושטנו יד לשלום לשכנינו הקרובים והרחוקים, מתוך אמונה ותקווה. בשנים האחרונות אנו חוזים בתמורות מבורכות באיזורנו. הסכמי אברהם הביאו עמם פריצות דרך חסרות תקדים של ידידות, דיאלוג ושלום. הם הוכיחו שיש מקום ליחסי שכנות וקרבה; הם הוכיחו שיהודים, מוסלמים, נוצרים ובני כל הדתות והאמונות באזורנו יכולים וצריכים להיות חברים ושותפים וכך גם מדינותיהם; הם הוכיחו שהטוב יכול לגבור על הרע; וחשוב לא פחות – הם הוכיחו שהשותפות משיאה ערך עצום לאזרחי כל המדינות. כולי תקווה כי אדוות השינוי המבורכות הללו יתפתחו, יתעצמו, ויגיעו למדינות נוספות, וכך כמובן גם לשכנינו הפלסטינים. לצערנו, לצד הרוחות הטובות המנשבות באיזורנו, יש קולות של טרור ושנאה. הטרור לא נח לרגע והרים את ראשו גם היום, כשלפני שעות אחדות טרוריסטים שפלים ביצעו פיגוע כלפי ישראלים שנסעו באוטובוס. לא נשלים עם שום פגיעה באזרחינו וחיילינו. מדינת ישראל תגן על אזרחיה, צה״ל וכוחות והביטחון שלנו יפעלו בכל זמן ובכל מקום. ומכאן שלוחה ברכת החלמה מהירה לפצועים. מכובדי הנשיא, רוחות השנאה מגיעות קודם כל מאירן. אירן פועלת במוצהר להשמדת ישראל – ועל הקהילה הבינלאומית לנהוג כלפיה ביד קשה, נחושה ותקיפה. הסכמים מרוככים וחסרי שיניים, והטבות מפליגות, לא יעצרו את אירן."

לסיום, אמר: "אירן הוכיחה שאי אפשר להאמין לה, אירן הוכיחה שהיא מאיימת על הסדר העולמי, אירן הוכיחה שהיא לא בוחלת בטרור, בהרג, ובהתנהלות בריונית שמערערת את היציבות הגלובלית. מדינת ישראל לא תוכל להשלים עם איומים על קיומה. ישראל תעמוד ותגן בתקיפות ובעוצמה על אזרחיה ועל הקהילות היהודיות בכל העולם. אנו מצפים שבעלי בריתנו יעמדו איתן לצידנו בעת הזאת. חברי הנשיא, העולם כולו מתמודד כיום, עם שינויי אקלים שמאיימים על חייהם ושלומם של מיליארדים. בעקבותיו של הפילוסוף היהודי-גרמני הָאנְס יוֹנָס (Hans Jonas), שאתה אדוני הנשיא מכיר היטב, את הגותו ואת משנתו, אני רוצה לגייס את כולנו, ל"צו האחריות": הבה נשמור על הבריאה שהופקדה בידנו. וכפי שהוא תיאר זאת: "נפעל כך שתוצאות פעולותינו יעלו בקנה אחד עם עתיד האנושות. ישראל היא מדינה מובילה בפיתוחן של טכנולוגיות פורצות דרך, לטובת התמודדות עם משבר האקלים; ואני מאמין שישראל וגרמניה, יכולות וצריכות להיות שותפות, למאבק על עצם קיומנו כאנושות, ביקום המשותף לכולנו, בנושאים רבים ומגוונים. זה פשוט טבעי. אני מאמין כי חובה עלינו, להמשיך ולהוכיח, בברלין ובירושלים, את היכולת המשותפת שלנו, לעמוד יחד מול אתגרי ההווה, ורוחות העתיד. ואני משוכנע שנצליח בכך, יחד, וכמו שישראל וגרמניה הוכיחו שהן יודעות לעשות זאת – בשותפות מלאה. תודה רבה על שפתחת את ביתך, בפני מיכל ובפניי. אנחנו מצפים לביקור מרגש ופורה."

צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ

Back to top button