מבזקיםפוליטי / מדיני

ליברמן במתקפה על לובי החקלאים, משרד הבריאות וההנהגה החרדית

שר האוצר ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן דיבר היום (רביעי) בכנס שוק ההון 2022 של כלכליסט.

ליברמן התייחס לחקלאות ואמר: "אין משרד חקלאות בישראל, יש משרד החקלאים, אין שם עובד אחד שלא נמצא בניגוד עניינים. 'התרומה' של מחירי הפירות והירקות והתוצרת החקלאית ליוקר המחיה היא גבוהה מאוד. צריך להבין למה מחירי הפירות עלו, יש לנו גוף שנקרא 'הגנת הצומח' שלמעשה מדובר ביחידה לחסימת ייבוא. הם הצליחו לגלות 'ג'וקים אנטי ציונים' ולכן לא פותחים את השוק לתחרות. אפשר לייבא פירות לכל העולם אבל רק בנו הם פוגעים".

הוא המשיך: "חייבים לפרק את היחידה הזאת ולבנות אותה מחדש וזאת המשימה לקדנציה הבאה. השר פורר עובד קשה כדי להביא שינוי. רצינו לייבא מכסה גדולה של דגים ודבש ומשרד הכלכלה עומד על הרגליים האחוריות ולא מאפשר. פחות מחודשיים לפני הבחירות מי שמוביל את הלובי החקלאי זאת גברת נירה שפק וחברי כנסת אחרים שנמנים עם הלובי החקלאי".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ליברמן הוסיף: "הכול תקוע במשרד הכלכלה בגלל לחצים וכשאתה בממשלה צרה עם משקל כבד שכל חבר כנסת יכול להפעיל כל אצבע, אז כל מי שנמנה עם הלובי החקלאי כמו יש עתיד ורם בן ברק ושפק וחברי כנסת בכחול לבן הם כולם בתוך הקואליציה, כל המאמצים שלנו טורפדו מתוך הקואליציה. ראיתי שהיה כנס של החקלאים שרוצים לבטל את הצווים והורדת המכס, זה פשוט בלתי ייאמן".

עוד אמר: "אני מקווה שכשיבינו שאותם אנשים שמבטיחים שהם תומכים בליברליות בכלכלה אבל לא עושים כלום במבחן התוצאה אז אנשים יחשבו פעמיים לפני שהם מצביעים להם. אין תחושה של החמצה, כל מה שהיה אפשר לעשות בשנה אחת סוערת, עם יציבות פוליטית מינימלית, עשינו. צריך להמשיך להילחם בבירוקרטיה ו-'ביצורים' כמו הגנת הצומח, זה ידבר בעד עצמו, לא הספקנו עדיין הכול".

הוא התייחס לרפורמת הייבוא כשאמר: "משרד הבריאות זה גוף שמטרפד כל רפורמה, עמד שר הבריאות על שתי רגליים אחוריות וטירפד. רצינו לייבא מוצרים ודברים שפה עולים כפול מכל מדינה, זה בלתי נסבל".

ליברמן התייחס גם לנתונים הכלכליים: אנחנו נמצאים קצת יותר משנה במשרד האוצר וכשנכנסתי באותו יום האבטלה הייתה 9.4 אחוז והגירעון 10.5 אחוז. עברנו שני גלי קורונה ומלחמה בין רוסיה ואוקראינה ולמרות זאת סיימנו שנה עם צמיחה של 8.2 ובחודש האחרון הצמיחה שלנו הכי גבוהה בעולם המערבי, אנחנו באפס גירעון ואפס אבטלה. תהליכים כלכליים מחייבים יציבות שלטונית ויכולת לתכנן שנים קדימה. אנחנו במציאות בלתי אפשרית ועדיין התמודדנו יותר טוב מכל מדינות העולם".

שר האוצר המשיך: "האינפלציה גבוהה ואני מסכים שהנתונים לא מרגיעים את האזרחים. יש שתי מדינות בעולם שהאינפלציה שם יותר גבוהה מבישראל, אלה יפן ושוויץ. ביפן האוכלוסייה הולכת ומצטמקת ואנחנו בריבוי הכי גבוה בעולם המערבי".

והוסיף: "אנחנו משתדלים לעשות את המקסימום בעידן של משבר עולמי כולל, בבריטניה האינפלציה מעל 10 אחוז. המשבר חוצה עולם, אנחנו נמצאים במצב טוב. אני מאמין במספרים ובעובדות, כשאני מסתכל על צריכה, מאז חורבן בית שני עם ישראל לא הגענו לממדים כאלה של צריכה".

הוא התייחס לנושא הדיור ומסר: "יש כרגע שיא של 40 שנה בהתחלות בנייה. במשך שלוש שנים לא היו עסקאות והתחלות בנייה ועכשיו צריך להגביר את הקצב. יש עובדות ויש פסיכולוגיה ותקשורת. בנוסף לגידול באוכלוסייה זכינו לקבל 50 אלף עולים. אף אחד לא צפה שתפרוץ מלחמה ושנקבל 50 אלף עולים אז עשינו את המקסימום שאפשר ואם אנחנו ממשיכים בקצב של 80 אלף יחידות דיור בשנה זה ייקח כמה שנים אבל נגיע לתוצאה טובה. כשנכנסתי למשרד האוצר ודברתי על 80 אלף יחידות דיור אף אחד לא האמין שזה אפשרי".

לבסוף, ליברמן התייחס להנהגה החרדית: "לא התחייבתי בשנה להספיק הכול. המלחמה כרגע בתוך הציבור החרדי זה בנושא אחד שהובלנו וזה המפתח, צריך לימודי ליבה. זה לא החרדים זו ההנהגה שלהם. ברגע שיש כמות כזאת של אנשים שלא לומדת מחשבים, מתמטיקה ולא אנגלית, בתור אדם בן 18 אין לו שום מסלול בחיים חוץ מלסיים בכולל, זה נושא קריטי".

ארכיון. צילום: דוברות משרד האוצר

Back to top button